RÖta!!! HjÄlp???

Sv: RÖta!!! HjÄlp???

Mynta2 skrev:
Faktiskt i min hovslagarbok står följande: Denna röta är speciellt vanligt i trakterna och är till och med NORMAL vid förvuxna hovar. Hur rötan uppstår finns skilda meningar om....

Först och främst, förvuxna hovar är ju inte ett normalt tillstånd, eller?
Den senaste veterinärmedicinska forskningen visar att "rötan" orsakas av en microorganism vilken lever och frodas i syrefattiga miljöer.
Att rötan (läs lamellrandsdöd hittas på förvuxna hovar är ju inte så konstigt efterssom hovväggen "växer ifrån" sulan, rester av lamellranden finns då kvar i den långa hovväggen och syns tydligt då den svartnar och "dör".

Marcolio skrev:
Måste man skära bort allt de svarta? de gjorde inte vår hovis... :confused:

Man bör i görligaste mån skära bort allt, i vissa fall är det svårt men då bör hästen lämnas oskodd så man kan upprepa behandlingen efterhand.
Om fickorna går mycket djupt kan det vara svårt att avlägsna allt utan att hästen får ont och då kan det vara bättre att göra om behandlingen (skärandet) efter 1-2 veckor, i mellantiden är det då viktigy att hovarna hålls rena och torra samt behandlas med t.ex. tjära.

Och det var ju inte det jag svarade på om förvuxna hovar är normalt eller inte...bara NORMALT i fallet röta...

Förmodligen är jag korkad men jag har svårt att se något normalt i ett onormalt tillstånd :confused:

Men det verkade som han skar bort en del och sen la han på ett blått medel och satte på skon. Sen skulle vi spruta in ett spec medlel under skon 1gång /vecka..

Det blåa medlet kan va sånt mot strålröta... Har sett det användas nångång...

Hmm, alltså, jag vet inte om detta är till nån hjälp men, måste man skära bort allt tills det blir vitt om det är ca såhär brett..

588739_44512.jpg

... i en rand runt hoven och ännu mindre på den andra. Jag vet att det är otydligt men..

Alltså, vi skor ca var 7:e vecka, och förra gången var det inget. Kan det verkligen bli allvarligt på 7 veckor.. ??

Senast ändrad:

MercedesBenz skrev:
Det blåa medlet kan va sånt mot strålröta... Har sett det användas nångång...

Japp det stod typ att de skulle torka ut eller ngt. Hovis sa att det var bekteriedödande. Funkar detta på denna typ av röta åxå måntro?

Jag vet inte ? Jag använder enbart tjära och det funkar ypperligt... Som tur är har jag ju ingen röta på mina heller..

min hovslagare skär istort sätt bort ALLT....även om hästen kommer att få ont( då får man ta till andra åtgärder, kanske i samråd med vet) men han är känd för att vara "hård" och han är även känd för att kunna få ordning på allt o alla vad det anbelangar hovvård också....

de flesta är rädda att ta för mycket och då är ju oftast arbetet ogjort...rötan får ligga kvar ytterligare flera veckor och gro till sig....Visst ser det hemskt ut när han gräver ner sig men det är ofta nödvändigt också....Vi har tur har i min räjong att vi har honom här, han är mycket anlitad av veterinär också när det gäller fötterna, tyvärr börjar han på att bli gammal o sliten men han håller på för full att få hovslagare av sonen sin, och grabben verkar ha ärvt lite talang av sin far iallafall :bow:

MercedesBenz skrev:
Pensla med trätjära/hovtjära under fötterna varje dag tills hovis kommer... Då han är där kan han ju karva ut det dåliga och sen fortsätter du bara med tjära...

De mikroorganismer som orsakar röta tål inte syre. Tjäran släpper igenom syre och gör att de dör... Om hästen står på bädd kanske du ska kolla den. I bädden förbrukas ju syre och blir ju syrefattigt där och då trivs ju mikroorganimserna.

Lycka till!!!!

Min pålla står på torv. Bör man göra ngt åt det...?
Hon har inte mkt röta, men hon är skodd...är det bra?

Marcolio skrev:
Hmm, alltså, jag vet inte om detta är till nån hjälp men, måste man skära bort allt tills det blir vitt om det är ca såhär brett..

588739_44512.jpg

... i en rand runt hoven och ännu mindre på den andra. Jag vet att det är otydligt men..

Alltså, vi skor ca var 7:e vecka, och förra gången var det inget. Kan det verkligen bli allvarligt på 7 veckor.. ??

Om randen är så bred tycker jag definitivt att det skall skäras rejält, många väljer tyvärr att inte göra det efterssom det kan bli svårt att sko om man tar rejält! Men efterssom jag redan tidigare sagt att jag tycker att man skall lämna hoven oskodd om det inte "går" att ta allt på en gång.

Jag har aldrig använt torv utan bädd i strö enbart. Är torven mer fuktig eller?
Egentligen blir det ju inte bättre med skor. Men vill du ha skor så har du ju det för att du måste eller behöver..

Nepp inte fuktig..
Det går nog inte, vi rider dagligen och tränar dressyr..
Hoppas det blir bättre, litar mkt på hovis som vart med länge :smirk:

Men om bädden är torr så är det ju bra iaf.
Ok... Nu rider jag inte mina dagligen men det beror ju lite på underlag och ömhet i fötter om de kan gå barfota eller ej...
Jag har 6 hästar och 5 av dem är barfota. Jag hoppas kunna ha dem så på sommaren med, då det är mer ridning än nu...

Misstänkte nästan det :devil:
Men precis som Martha skriver, det skall skäras och dessutom rejält, det som är kvar fortsätter att gro!

Bädd är ingen bra ide egentligen, vad rötan beträffar, förmultningsprocessen förbrukar syret i bädden och gör att microorganismerna trivs bättre.
Torv eller strö spelar inte så stor roll.

Det var inte så allvarligt var mest nyfiken på hur ni gör. Hmm, det där med torven kan ju förstås va.. jag frågade om man skulle göra något med torven, men de behövdes inte..

Medlet han hade på var antagligen Trush Buster. Det hjälper mot detta problem, om man håller koll och har ute hovis regelbundet.
Jag fick order att använda det varje vecka en period på min dåvarande åring som hade tendens till det, (gick på lösdrift med halmbädd) och det blev aldrig något riktigt av det. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka