Rösta nej till styrelseledamot

nähä. det kan man inte. :)

Ordföranden ställer proposition och ställer alltid två förslag mot varann. Val eller avslag.
På ordförandes fråga kan man endast ropa ja. Aldrig nej.

Om klubbslaget verkar gå i fel riktnng (ordföranden hör fel) så ropar man votering.

Om utslaget är korrekt men man själv inte vill delta så meddelar man reservation mot beslutet.
Brukar inte ordföranden säga något i stil med att Fnutte föreslås som styrelseledamot, med följdfrågan "är det nog med förslag"? Där kan man väl häva upp sin stämma och komma med ytterligare förslag?
 
Brukar inte ordföranden säga något i stil med att Fnutte föreslås som styrelseledamot, med följdfrågan "är det nog med förslag"? Där kan man väl häva upp sin stämma och komma med ytterligare förslag?
Nu är jag petig.

Frågan om fler förslag är den första man ställer.

SEDAN ställer man förslagen för röstning. Finns det fler så läser man upp fler, finns det bara en ställer man detta till omröstning.

Är en valbereding oenig ska detta redovisas klart och tydligt .
 
nähä. det kan man inte. :)

Ordföranden ställer proposition och ställer alltid två förslag mot varann. Val eller avslag.
På ordförandes fråga kan man endast ropa ja. Aldrig nej.

Om klubbslaget verkar gå i fel riktnng (ordföranden hör fel) så ropar man votering.

Om utslaget är korrekt men man själv inte vill delta så meddelar man reservation mot beslutet.

Tack, detta var svaret jag var ute efter. Teknikaliteten.
 
Jag har hållit utbldningar i sånt här. Och suttit i både styrelser och i valberedningar på lokal, regional och nationell nivå.
Plus - icke att förlömma, jag är kommunpolitiker och kommunlagen är strikt.....
Slut på skryt.

Fast kommunallagen gäller inte föreningar. I övrigt är jag helt enig med dig i förfarandet. Tyvärr är mötesordföringar på föreningsnivå ofta inte så förfarna i mötesteknik.

Mitt råd är att kolla vad som står i föreningens stadgar om personval. D kan t.ex. s att vid personval kan man begära sluten omröstning, dvs att man skriver sin röst på papper. Då är det enklare att rösta annorlunda.

// fd kommunsekreterare, politiker och fd mötesordförande upp på nationell politisk nivå
 
Det torde vara extremt ovanligt att valberedningen är samma som mötesordföranden?
Om valberedning inte kan närvara så får en föredragande läsa förslagen. Lämpligtvis sekreteraren för mötet. Utifrån det ställer sedan ordföranden proposition.

De är alltid mötet som beslutar. Inte ordföranden, inte valberedningen.
Kan man inte enas om beslut så får man kalla till ett nytt - bättre förberett - möte.

/tanten - föreningsräv även på nationell nivå

Notera att jag skrev att valberedningens ordförande/sammankallande presentera deras förslag, jag har ej skrivit att mötesordförande är samma person som ordförande/sammankallande för valberedningen.

Om inte valberedningen är på plats på mötet så får hela deras underlag inklusive deras oenigheter presenteras av någon annan på mötet, så att medlemmarna får reda på hela bilden och inte en redigerad version innan de röstar.
- - -

Självklart måste föreningens stadgar läsas igenom noga, finns det ett regionalt förbund som ni kan fråga hur ni skall tolka stadgarna ? Ofta har många klubbar ”standardstadgar” från förbundet om man ej har gjort några väsentliga ändringar i stadgarna.
Lycka till !
 
Självklart måste föreningens stadgar läsas igenom noga, finns det ett regionalt förbund som ni kan fråga hur ni skall tolka stadgarna ? Ofta har många klubbar ”standardstadgar” från förbundet om man ej har gjort några väsentliga ändringar i stadgarna.
Lycka till !

Stadgarna är jag väl familjär med, och de meddelar inget i fråga om så grundläggande saker som valberedning, förslag etc. Där finns heller inga oklarheter. Det finns inget förslag som valberedningen som enhet ställer sig bakom.

Delar av valberedningen kan ju under mötet, precis som vem som helst som är på mötet, komma med förslag.
 
Stadgarna är jag väl familjär med, och de meddelar inget i fråga om så grundläggande saker som valberedning, förslag etc. Där finns heller inga oklarheter. Det finns inget förslag som valberedningen som enhet ställer sig bakom.

Delar av valberedningen kan ju under mötet, precis som vem som helst som är på mötet, komma med förslag.



Då får ju de olika alternativen inklusive deras oenigheter presenteras, så att medlemmarna får reda på hela bilden och inte en redigerad version innan de röstar.
 
Då får ju de olika alternativen inklusive deras oenigheter presenteras, så att medlemmarna får reda på hela bilden och inte en redigerad version innan de röstar.

Men det är FORTFARANDE inte det som är frågan. Det finns inga oklarheter runt detta. Inga alls. Överhuvudtaget. Frågan avsåg röstningen. Den frågan är utredd. Tanten har klargjort frågan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp