rost i vattenkoppen?!

blizz

Trådstartare
kan det vara farligt för hästen att dricka ur en rostig vattenkopp? kan ju aldrig tänka mig att det kan vara särskilt hälsosamt...

Sv: rost i vattenkoppen?!

jag vet inte om det är farligt, men jag skulle aldrig låta min häst dricka ur en rostig vattenkopp iaf:crazy:

Kan väl inte vara värre än att ha ett järnbett? Se bara till att putsa bort om det är någon vass rost med tex svinto, sen borde de inte vara någon fara.

Det är totalt ofarligt. Jag tror aldrig jag sett en vattenkopp utan rost i förutom helt nya och en som var av plast.
Rost är järn(III)oxid (Fe2O3) och olöslig i vatten.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 117
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
726
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka