Rosslig i lungorna?

jassica

Trådstartare
jag har en valp på sju månader, eller ja hon kanske bör kallas unghund?

iallafall hon är 75% cavalier och 25% papillon.

När hon sover/vilar låter hon väldigt rosslig i halsen, ungefär som en mönniska kan göra när den är förkyld. I början när vi hämtade henne rosslade hon lite, men jag har hört att valpar kan göra så, så det var ingen vi lade någon större uppmärksamhet på, men nu tyckerj ag det rosslar så himlans mycket. :confused:

Hon är givetvis vet.besiktad och gick igenom utan någon anmärkning, hon var hos vet. på fredan och jag hämtade henne på söndagen.

Jag har hört att cavalier har lätt att få hjärtfel, och en av Tildas (min hund) syskon hade blåsljud på hjärtat, så nu börjar jag inbilla mig att matilda kanske har något fel på hjärtat?

Hon äter bra, dricker bra och är jättepigg och aktiv, och har alltid varit.

vi ska givetvis åka till vetrinär men tänkte fråga om någon vart med om något likande?

Tack för svar
/J

Sv: Rosslig i lungorna?

Det bästa svaret får du nog hos vet!
Min min kompis har en c och han låter ganska mycket, men det e inge fel på honom.

Det bästa svaret får du nog hos vet!
Min min kompis har en c och han låter ganska mycket, men det e inge fel på honom.

precis vi ska som sagt till vet, tänkte mest om någon kanske vart med om något liknande, tack för svaret!

menar du att hon snarkar? för det är ju inte helt ovanligt att hundar gör det. Dock om hunden skulle andas tungt och rossla i vaket tillstånd skulle jag nog kolla upp detta.

Hade en cavalier valp hos mig ett tag, hon rosslade/"snarkade" när hon sov hon också...tror det kanske har att göra med att de har det lite trångt i luftvägarna i och med att nosen är rätt så "platt" :D Så vitt jag vet så var det då inget fel på henne i allafall.

menar du att hon snarkar? för det är ju inte helt ovanligt att hundar gör det. Dock om hunden skulle andas tungt och rossla i vaket tillstånd skulle jag nog kolla upp detta.

hade hon snarkat skulle jag ens aldrig startat denna tråd, då vem som helst borde höra skillnad på snark eller rosslig.. Nej i vaket tillstånd är det ingenting..

min gamla cavalier rosslar lite när hon sover/ligger ner ibland, de är för att hon har lite trånga luftrör? tror jag de är, eller om de va nåt med nåt trångt i halsen? kommer inte ihåg vad de heter..men de kom med åldern sa vet. och att de är vanligt på den rasen.

men att de är pga att dom har platt nos tror ja inte för dom cavaliererna jag träffat har inte platta nosar, snarare tvärtom..klart de finns undantag med dom som har de.

vet att de går att operera, vi ska inte operera min vovve för hon är såpass gammal så innan hon får problem av de så är hon antagligen död endå..annars skulle vi operera de direkt.

Senast ändrad av en moderator:

min gamla cavalier rosslar lite när hon sover/ligger ner ibland, de är för att hon har lite trånga luftrör? tror jag de är, eller om de va nåt med nåt trångt i halsen? kommer inte ihåg vad de heter..men de kom med åldern sa vet. och att de är vanligt på den rasen.

men att de är pga att dom har platt nos tror ja inte för dom cavaliererna jag träffat har inte platta nosar, snarare tvärtom..klart de finns undantag med dom som har de.

vet att de går att operera, vi ska inte operera min vovve för hon är såpass gammal så innan hon får problem av de så är hon antagligen död endå..annars skulle vi operera de direkt.

Nej de C jag har sett är inte heller så platta på nosen, sen är ju hon 25 pappilon, men hon liknar en C til utseéndet de felsta tror hon är renrasig. Ja de verkar som de flesta har skrivit att C brukar rossla, men det är lika bra o kolla upp iallfall, man blir ju så lätt oroliga när de är så små!!

Alltså, platt och platt :angel: , inte har de schäfernos direkt.
http://i14.photobucket.com/albums/a303/Saybia/Bild4-1.jpg
Kanske de kallas trubbnos? speciellt när de är små valpar tycker jag de är extra trubbnosiga :D tycker boxrar också har en tendens till att rossla lite i luftvägarna när de vilar, i allafall flertalet som jag träffat på.

när dom är små är dom lite kortare i nosen, men min cavalier har lång nos, "normal" nos..inte som king charles spaniel eller liknande som har trubbigare nosar.

tror att den gamla sorten cavalierer hade lite trubbigare/kortare nosar än vad dom har nu och likande mer king charles..den kenneln vi köpte våran från hade längre nosparti än den äldre modellen..så de är väl olika..har sett cavalierer med korta trubbigare nosar men tycker inte dom ser ut som cavalierer.

Senast ändrad av en moderator:

Shit vad jag kan lite om hundraser upptäckte jag just :angel:
Trodde att cavalier var en förkortning av cavalier king charles spaniel, visste inte att det finns både en cavalier OCH en king charles... Hur skiljer de sig åt? är det bara nosen? *nyfiken och okunnig*

king charles spaniel är mycket mindre än cavalier king charles spaniel och har kortare/trubbigare nos..
annars ser dom nog ganska likadana ut..ingen större skillnad förutom de med nosen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka