"Rosslig" andning

Flummflicka

Trådstartare
Min häst har fått diagnosen COPD, trots att han inte haft några symptom alls. Har nu fått order av veterinären att skritta mdan han får medicin (Kortison och fabrol) och ska sedan tillbaka på måndag för nya prover.

Han är hur pigg som helst. Men efter att ätit medicinen ca 3 dagar började han bli "rosslig" i andningen de 15 första minutrarna när jag skrittar. Han har aldrig vart så förut.

Vad kan det bero på? Någon som har någon idé?

Sv: "Rosslig" andning

Nu vill jag poängtera att jag inte vet med säkerhet, men det kan ju tänkas att medicinen börjar göra verkan och slemmet lossnar. Därför får du rosslingar, tidigare kan slemmet ha varit mycket mer segt samt satt mycket djupt. Då är det inte alltid lätt att upptäcka symtom, trots att de finns.

Ja, det är något jag också funderat på om det kan vara så. Låter ju inte helt fel. ;)

Han får (vad jag tror) för lite Fabrol. Enligt pappret som är med i förpackningen ska han ha 1 påse morgon och 2 kväll. Men det måste ju finnas någon anledning till att han bara får 1 påse morgon och 1 kväll.

Hur som helst känns han otroligt pigg och glad för övrigt och jag tar det som ett bra tecken. :)

Jättesvårt att svara på. Mitt råd är att du ringer veterinären och frågar där...

Norrland

Jo, eh det är bara så att jag tror han tröttnat lite på mig då jag har ringt han massa med en rad av frågor eftersom jag vart väldigt förvirrad. Ska tillbaka på Måndag också, så jag får prata med han då.
Sist sa han bara: "Du, det ordnar sig nog."

Sa att han var lite rosslig men det sa han inget om. Men som sagt får prata med han om det på Måndag igen.

Jag har bara erfarenhet av Fabrol och liknande preparat på människor.
Det är ett mycket effektivt slemlösande prepatat, min erfarenhet är nog att det verkar som att "patienten" har mer slem under behandling eftersom det, som Boj sa, blir "lösare".

japp det stämmer, hästen kan både börja att rossla samt hosta mer än vanligt då man börjar medisinera just därför att slemmet blir lösare och går lättare att hosta upp. min häst hostade jättemycket i början av sin medisinering, sedan efter någon vecka lugnade det ned sig och försvann helt och hållet, hon hade jättemycket slem i sin hals.

Jaa, om fattat rätt så är det samlingsnamn för kvickdrag, kronisk bronkit, RAO och sånt.

Okej, vad skönt att det "bara" är något sånt. :smirk: Han hostar inte och har aldrig gjort men just det där "rosslet" har kommit i samband med behandling.

Tack för alla svar!

Jag tror oxå som tidigare skrivare har sagt att det beror på att Fabrolet löser opp slemmet,gör det tunnare och din häst nu får en chans att få opp "skitet".
Jag har själv behandlat min häst med Fabrol,kortison,Ventipulmin,och nåt på A(brustabletter som är slemlösande)
Jag var med min häst på hästkliniken och de gick ner med en slang o kollade luftvägarna mm... Där långt nere såg man en tjock slemklump typ,som bara vibrerade när han hostade...Men sen han fick Fabrol mm så blev slemmet tunnare och han kunde hosta opp det....
Hoppas det går bra med din pålle...
Min häst är symptomfri idag "peppar peppar" !
Lycka till!

Tack för svaret!

jag har vart med min häst på klinik också och dom kollade med kamera. Han hade slem i luftvägarna och fick då som sagt Fabrol, Kortison och ventepulmin (stavas? :angel: ). Men fick sluta med ventepulminet då han fick biverkningar och var inte allt för pigg. :crazy:

Känns skönt att veta att det antagligen är Fabrolet som gjort han "rosslig" men han hostar ingenting och har aldrig gjort.

Hoppas din häst fortsätter vara symptomfri! :)

Samma preparat som Fabrol är Acetylcystein (som den verksamma substansen i Fabrol också heter) detta är en brustablett. Finns många preparat med samma innehåll.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar