Rosen

Trådstartare
Sommaren närmar sig och med den så får min häst besvär med mulen. Får sår och väldigt ont. Blir sår och sedan sårskårpor och jag förmodar att det är solen som ställer till med problem. Får alla hästar med ljus mule besvär med mulen? Hur behandlar ni era hästar. Jag smörjer med olika salvor men jag tycker inte att de hjälper så bra. Tacksam för tips om ni har någon bra behandlingsmetod som ni provat.

Min 6-åring får också sår på sin ljusa mule på sommaren. Jag smörjer med Helosan Sol, och det har hittills funkat jättebra :)

I engelska postorderbutiker kan man hitta nosnät, som man sätter på grimman. De är egentligen till för att hjälpa hästar som är pollenkänsliga, men kan även ge skugga till känsliga mular.

Sen är det också en bra idé att gå igenom beteshagen, för vissa växter kan förstärka risken för solskador. Jag har för mig att detta bland annat gäller någon variant av klöver, men jag kan ha fel!

Solskyddscreme med hög solskyddsfaktor hade jag på mitt sto som lätt brände sin rosa mule på sommaren.
Fungerade.

Tack för alla bra tips! Får alla hästar med ljus mule problem med solen på sommaren eller är det bara vissa?

Helosan Sol använder vi här, fungerar bra, men lite solbränd blir ju allt mulen (dvs mörkare) men inte blåsor etc.

Men som någon sa - gå igenom hagen. Vissa växter gör dem känsligare för solljus, men då brukar vita ben också drabbas.

Och som någon sa, det finns nosnät, och regelrätta solskyddslappar (som blir som om vi människor har en t-shirt) att sätta över mulen.

Men jag kletar på REJÄLT med Helosan Sol i början på säsongen. Solbränd ('får färg') blir han iaf, och jag kan sluta med solskyddet efter halva betet ungefär.

Och nä, alla hästar med vit mule (rosa hud på mulen) får inte besvär.

Smörj ett ORDENTLIGT lager med helosan Sol på mulen, gärna flera gånger om dagen. Hjälpte iaf bra på en häst som jag tog hand om, och hon hade ömmande blåsor och sprickor när jag började, och väldigt rosa mule...

Intresserad av att veta mer om nosnät. Var kan dom köpas? Sitter dom verkligen kvar på hästen? Tycker att dom borde skrapa av sig dom lätt. Hur sitter dom fast?

Jag vet bara var man kan köpa dem från england, men de finns i sverige med, fråga på utrustning så får du säkert tips.

De sitte rkvar, de sitter fast i nosremmen på grimman (man måste alltså ha grimma). Eg är det gjorda att sätta på nosgrimman på tränset när man rider, för headshakinghästar, men de skyddar en del mot sol med.

Eller så gör du ett eget helt enkelt, endera av nät eller mjukt tyg som torkar fort om det blir blött.

Det finns även flughuvor som går ner och täcker nosen med, och på så sätt skyddar mot solbränna. Sådana finns det flera märken av, och bla Odal hade en variant i somras.

Min kompis ponny har rosa mule och blir väldigt lätt bränd. Hon använde aloe vera-gel. Vissa sorter luktar ganska äckligt men hästen bryr sig nog inte, det e bara vi människor som e lite kinkiga ;)
Krämen är ganska dyr i sverige men åker du någon gång till spanien så finns där bra och billiga varianter tex Il Gel ESI Aloe Vera som är kanon! den luktar ingenting och jag använder den när jag själv har bränt mig.
lycka till i sommar!

Helosan är jätte bra tycker jag också! Min häst har rosa mule men har aldrig bränt sig! fast han blir "lite brun" om mulen. thihi. solbrun :D Men han är aldrig känslig så nej alla med rosa mular har ej dessa problem.
Och min är ju ändå rätt "vit" i ansiktet (lykta och blåa ögon)

Lycka till i sommarplågan! Själv ska jag köpa ett stort nät att sätta över huvudet och ladda med massa helosan och sprayer och vitlök.

kram :bump:

Nån salva från Apoteket med solskyddsfaktor 25 har jag på den vita delen av Patsys näsa när hon går utan betesmasken.

Sv: Rosa mule

kl
Gammal tråd, men det finns förmodligen fortfarande rosa mular här.
Jag använder helosan sol, min ridlärare använder silonsalva till några av sina hästar och det verkar funka bra det med.

Sv: Rosa mule

har en helvit paint hemma som är extrem,rosa runt både ögon och mule och dessutom väldigt tunnpälsad med känslig hy.Köper solskyddsfaktor 50 för barn som är vattenresistent.Då räcker det med varannan dag för att hon ska hålla sig jättefin.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30