Rörsvingel till dräktiga ston?

Karro-Lina

Trådstartare
Vet inte hur denna sida fungerar men provar. Vill veta om nagon har erfarenhet av svingel gräs till dräktiga ston? Letar info pa andra ställen och hittar mängder av forskning och undersökningar fran USA 90-talet som visar att det inte är bra för dräktiga ston att i slutet av dräktigheten äta rörsvingel (tall fescue), gräset verkar finnas i Sverige men finns ingen info som antyder att det skulle vara skadligt. Snarare tvärtom?!

Sv: Rörsvingel till dräktiga ston?

Men i det du läst måste det ju stå att det inte är gräset i sig som orsakat förgiftningar i USA utan en mjöldrygeliknande parasit som trivs bl a på rörsvingel och engelskt rajgräs? I Sverige har vi inte vad jag vet haft problem med detta. HH

Ok, tack! Om jag fattat det rätt sa är just rörsvingeln ganska ny i Sverige? Vore intressant att veta om den giftiga svampen bara finns i USA... Vore ju inte orimligt att det kan finnas här ocksa.

Ok, tack! Om jag fattat det rätt sa är just rörsvingeln ganska ny i Sverige? .

Nja inte precis. Den har funnits längs östersjökusten och på öarna de senaste 200 åren i alla fall- HH

Tänkte nog mer pa huruvida det har odlats för att skördas. Star iaf pa flera ställen att i Sverige skördades det första fältet med rörsvingel 2007. Kanske är jag som fattat fel.

Det är viktigt att man fölvakar ordentligt på dessa ston slarvar man med det
och inte är med dör ofta fölen helt i onödan i den så kallade röda säcken

Liknande trådar

Foder & Strö Ja eller skadedjuren/parasiten/vaddetnuär som ev kan finnas därpå. Är det inget vi har några problem med här i Sverige? I USA...
Svar
3
· Visningar
1 540
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka