Rörigt i boxen.

D

Dragonfruit_

Min & syrrans 20 åriga halvblodvallack har sen ett ganska bra tag nu varit väldigt rörig i boxen. Sparkar i väggarna och har ibland skitit lite överallt och rört om allting. Men allra värst är att han dagligen skiter i antingen krubban, vattenhinken eller vattenkoppen. Ibland alla tre. Han är helt hopplös. Det är på nätterna han håller på och sparkar, och han sparkar inte ens åt några andra hästar. För på den väggen han sparkar finns det en gång emellan han och dom andra andra boxarna. Och på andra sidan har han ett sto som han inte ens tittar åt. Boxen är väldigt stor & är lite trekantig kan man säga.
Han får mindre krafftfoder än förut, rids likadant & går ute i hagen till 5 om dagarna ungefär. Han lär ju inte va hungrig heller.

Men i går hade han haft ner vattenhinken på nåt vis, den satt i en grimskaftshake och den var av. Det är en murarhink & handtaget är ju kraftigt och vi kan inte ens böja det själva. Men hästen har lyckats med att få det nästan helt rakt. :confused:
Och han har antagligen sparkat & fastnat med hoven i hinken, för han var svullen & lite varm på ena bakbenet. Men nu får det ju vara nog, det där hade ju kunnat gå riktigt illa.
Nån som har nåt tips på vad man kan göra & kanske har nån aning om varför han håller på såhär?

Sv: Rörigt i boxen.

Testa att hänga in ngn leksak som håller honom sysselsatt.
En bra grej man kan göra själv är att man tar en 1½l petflasla borrar ett litet hål på sidan och lägger i kraftfoder (pellets eller ngt godis) Så får han pilla ut det. När han lyckas få ut lite så hamnar det i halmen och han får leta.

Har ingen aning om varför din häst börjar göra så.
Hoppas det blir bättre Lycka till

Diabetikern skrev:
Testa att hänga in ngn leksak som håller honom sysselsatt.
En bra grej man kan göra själv är att man tar en 1½l petflasla borrar ett litet hål på sidan och lägger i kraftfoder (pellets eller ngt godis) Så får han pilla ut det. När han lyckas få ut lite så hamnar det i halmen och han får leta.

Har ingen aning om varför din häst börjar göra så.
Hoppas det blir bättre Lycka till

Hej du...
Låter som min förra märr,då!! :p Hon är 22 år i år.
Hon höll på likadana saker, sparkade i väggarna, sket i foderkrubban, vattekoppen ja allt möjligt....Hon är en väldigt snäll häst, men ändå har hon sina egenheter.
Sedan när jag inte fick ha henne inne i stallet, hade jag haft henne o min andra häst ute på nätter, då va det oktober och ganska kallt. Lite frost därute på morgonen, och hon verkade NÖJD :eek:
Hon vägrade komma in på kvällar när jag provade och den andra hästen (också min) vägrade hon med... :eek:

Herrejisses.....hästarna är bra knepiga ibland ;)
Nu har jag ju inte 22-åriga märren kvar (såld till en tjej) och har den andra hästen kvar och hon gör liknande saker hon med :smirk:

Man kan tro att hon saknar (kanske...?) sin gamla kompis.

Försök ge din häst nån leksak som han kan leka med, men annars så tror jag nog han kanske vill va ute längre...?????

Inte fel att prova lite olika saker och se vad som är bäst för honom.
Lycka till!!

/Carolrita

-Öhh!!! Såg att jag svarade på FEL inlägg :o detta va ju riktat till Dragonfruit........ :crazy: :o

Senast ändrad av en moderator:

Måste ni ha vattenhink? Dricker han inte ur koppen? Antagligen har han trampat ner i vattenhinken så den släppt.
Om det är något han börjat med nu kan det vara möss eller råttor i boxen som gör han orolig med.

Nattlampa?

Min häst skiter ibland i krubban och vattenhinken...beror vilken av dom hon kliar sig på så är rumpan vänd åt den andra :)

Vårt sto började också röra runt i sin box, sket lite varstans och det såg ut som om hon lekt elvisp på nätterna. Blött och eländigt var det också,. Nu har vi möblerat om i stallet så hon står boxgranne med en hagkamrat istället för som tidigare med ett sto som mest tjurade åt henne. Vi har fått en lugn och avstressad häst, en lugnare stallmiljö överhuvudtaget, med en torr och fin bädd som dessutom ser nästan orörd ut på mornarna. Värt att testa ett boxbyte kanske?

Han dricker inte i vattenkoppen, det är ganska dåligt tryck i den och varje morgon är den full med bajs.

Han har inte hållt på så i andra boxar, men då har han varit sur i stället. Hugger mot andra hästar & människor som går förbi utanför. Men i den här boxen är han jätteglad i, & han har stått i den i ett år ungefär.

Vi försöker låta honom va ute så länge som möjligt, men det är inte så ofta dom andra hästarna är ute så sent.

Jag har svårt att tro att det är möss som stör honom, för katterna är otroligt flitiga.
Det var väldigt länge sen jag såg en levande mus i stallet.

Ja det ska vi testa att ge honom nån leksak. Tack för tipset :)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 646
Senast: Glimra
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama