Rörelsestörningar dressyrhäst

Nappson

Trådstartare
Det var någon som ville att jag skulle fortsätta skriva, och fick lite lust igen. :)

Lägger det där med inspännings och hjälptyglar åt sidan (om det går) och funderar över en annan sak.

Nu vänder jag mig till er som rider dressyr. Ni som brinner för det. Kanske ni gör något annat ibland, rider ut i skogen och så, men framför allt är det dressyr som tränas, och på egen häst/ponny. (Jag skriver häst för båda, det har jag alltid gjort)

Det skulle vara intressant om ni skulle kunna svara på några saker jag funderar över. Det borde väl inte vara något problem att vara ärlig hoppas jag, eftersom det är anonymt. När jag skriver skador så menar jag invärtes problem som inneburit att ni inte kunnat träna/tävla som ni tänkt. Inte stängselskador, trampskador eller liknande skador utvärtes, utan hältor och andra rörelsestörningar eller något annat.

1. Hur många år har ni ridit dressyr totalt och hur många av dessa har varit helt skadefria?

2. Hur många skador har ni haft i snitt per år ungefär, de åren som inte varit skadefria?

3. Om ni haft flera hästar, är det någon som varit helt skadefri, eller kanske alla?

4. Om ni haft några skador, vad tror ni att dessa har berott på? Vems åsikt är det, din egen eller veterinären eller någon annan? (Inga namn!) :) Det kan vara allt från att hästen snubblat i hagen eller att ni fick problemen med på köpet osv.

5. Hur blev ni av med problemen? Löste det sig eller fick ni ta bort den eller hur slutade det?

6. Har ni problem med er häst nu?

Hoppas på många svar! :)

/Nappson

1. Hur många år har ni ridit dressyr totalt och hur många av dessa har varit helt skadefria?
Svårt att säga exakt, eftersom jag var ridskoleunge en halv evighet ;) Bara haft egen häst (ponny ;)) drygt 6 av dessa. "Alltid" tävlat denna ponny dock, även innan köpet. Han har varit helt skadefri fram till tidigare i vintras då en liten, liten rörelsestörning upptäcktes när jag kom hem från en veckas semester. Fram till i vinter har ponnyn inte varit skadad sedan 5 januari 1997 när tidigare ägare köpte honom.

2. Hur många skador har ni haft i snitt per år ungefär, de åren som inte varit skadefria?
Snittet är i princip 0 antar jag?

3. Om ni haft flera hästar, är det någon som varit helt skadefri, eller kanske alla?
Har bara en.

4. Om ni haft några skador, vad tror ni att dessa har berott på? Vems åsikt är det, din egen eller veterinären eller någon annan? (Inga namn!) :) Det kan vara allt från att hästen snubblat i hagen eller att ni fick problemen med på köpet osv.
Rörelsestörningen upptäcktes av mig och min tränare när hen skulle tömköra. Det var så oerhört liten störning så den var svår att ens upptäcka men den fanns där. Han vilade en vecka, skrittades för hand 10 min om dagen bara pga att han är av årsmodell 1992. Orsaken var troligtvis att de brallat i hagen dagen innan jag kom hem (snöigt och isigt på marken).

5. Hur blev ni av med problemen? Löste det sig eller fick ni ta bort den eller hur slutade det?
Problemen var helt borta efter fem dagar med skritt för hand i ridhus. Är idag lika fräsch som alltid.

Nej :) (*peppar peppar*)

Lägg in frågorna på dressyrforumet istället - så får du fler svar med den inriktningen.

Generaliserar och skriver cirkus tio år då. Om vi tar bort ridskoleår och sådant. Men jag har hoppat lite också, och ridit distans, samt testat lite AR, western, integrerad ridning och lite sådant ryschpysch.

I princip skadefritt rakt igenom. En kotledsinflammation, något mugganfall, ett som gick över i röta. Inte mycket mer än så. *peppar peppar*

Se ovan. Ridit och tävlat ett helt gäng. Inte ägt så många.

Muggen var ju pga leriga blöta hagar som inte torkade upp ordentligt på flera månader. Ingen hemlighet med det.

Kotledsinflammationen tror jag (och vet) berodde på att hästen var överansträngd.

Vila, spruta. Det var några år sedan nu och herr Häst mår bra, rids som vanligt.

Nej.

@Nappson tråden bör ligga på dressyrforumet - be moderatorn flytta den dit .

Sen undrar jag vad du menar med utvärtes /invärtes skador utifrån din redovisning ? Du verkar ekvivalera en utvärtes skada tex en hagskada som att den är "utvärtes" och inte innebär avbrott i träning/halt häst osv ? Det förstår jag inte ?

Menar du med utvärtes v/s invertes skada snarare en akut olycksskada v/s en ridrelatererad skada , Mao en sk förslitningsskada å den senare ? Förtydliga .

När jag skriver skador så menar jag invärtes problem som inneburit att ni inte kunnat träna/tävla som ni tänkt. Inte stängselskador, trampskador eller liknande skador utvärtes, utan hältor och andra rörelsestörningar eller något annat.

/Nappson

Senast ändrad:
@Nappson tråden bör ligga på dressyrforumet - be moderatorn flytta den dit .

Sen undrar jag vad du menar med utvärtes /invärtes skador utifrån din redovisning ? Du verkar ekvivalera en utvärtes skada tex en hagskada som att den är "utvärtes" och inte innebär avbrott i träning/halt häst osv ? Det förstår jag inte ?

Menar du med utvärtes v/s invertes skada snarare en akut olycksskada v/s en ridrelatererad skada , Mao en sk förslitningsskada å den senare ? Förtydliga .

Vad bra att ni flyttade tråden, jag tänkte inte så långt. :)

Okej, det blev lite otydligt.
Jag vill inte ha med några skador som man säkert vet beror på olyckshändelser, problemet är (tror jag) att ofta är inte förklaringen att hästen halkat i hagen den rätta, men det är den "enda rimliga" och därför väljer man att kalla det för det. Riktigt svårt det här för att det ska bli "rätt". Så, alla skador som leder till en rörelsestörning och som i sin tur leder till att ni inte kunnat träna tävla som ni tänkt vill jag att ni tar med om ni inte med säkerhet(!) vet att det är en olyckshändelse. Det var det jag var ute efter. Om det fortfarande är otydligt eller vimsigt på något vis så kanske jag ska dra tillbaka "frågorna" och göra ett nytt försök. Var lite snabb kanske när jag skrev ner detta. :)

Kan man göra detta på något annat sätt så det blir helt anonymt här på forumet? Det kanske inte är så kul att ta upp sina problem med sitt "nickname" även om ingen vet vem som står bakom. Jag vet inte...

Senast ändrad:
@Nappson ingen har flyttat tråden . Det var ett råd till dig att be moderator flytta den, om du vill ha svar från just dressyrtävlande /tränande ryttare . Du får själv be moderator att kika på att flytta tråden .

Förstår fortfarande inte riktigt din definition på skador vilka du vill ha redovisat utifrån din senaste kommentar ? Den känns rörig utifrån hur du definierar skador men då skador men då om jag tolkar rätt vill du i princip höra om skador som hindrat träning /tävling ?

Senast ändrad:
Nu tävlar jag inte dressyrdressyr, men tänkte ändå att eftersom jag tränar dressyr nästintill varje dag så kan jag svara. Jag har varit väldigt förskonad hältor som inte är orsakat av yttre våld, alltså ledinflamationer. Ändå har jag 9 hästar.
Snitta på 0-1

Från ledinflamationer och stukningar har jag 2/9 som aldrig varit borta från träning pga detta, men å andra sidan så trampade den ena sönder sig själv i hagen och fick operera

stukning i hage eller vid ridning, ridningen (överansträngning eller helt enkelt fel ridning) exteriören. Det är mina, min veterinär och hovslagares reflektioner

Har bara behövt ta bort en men denna hästens problem började med en sårskada som opererades och ett griffelben och gaffelband som skadades= veterinären trodde att det avlastat och därmed inte kommer bli bra. Alla andra hästar har blivit bra med behandling(både spruta och bara av att äta tex metacam och vila) och nytt upplägg för ridningen.

Knack knack, alla är fina och genomgångna för en månad sedan

Ridit sedan 4års ålder och tävlat dressyr från 9 års ålder. Så 20 år i sadeln och 15 som dressyrryttare. Nästan alla år utan skador. Har haft två år då jag haft skada på mina hästar.

En. Första var en överansträngning i kotled fram på D-ponnyn och den andra en gaffelbandskada bak på storhästen.

Jag har haft skada på 2 av 7.

4. Om ni haft några skador, vad tror ni att dessa har berott på? Vems åikt är det, din egen eller veterinären eller någon annan? (Inga namn!) :) Det kan vara allt från att hästen snubblat i hagen eller att ni fick problemen med på köpet osv.
D-ponnyn berodde på en vinter med dåligt underlag ute vilket ledde till förmycket ridning i ridhuset som tyvärr inte hade ett bra underlag heller (potatisåker..) Kombinera detta med ung och spänd ponny samt vinglig tonåring. Egen slutsats tillsammans med veterinären.

Gaffelbandskadan kom då jag hade lite för bråttom att plocka upp min 17åring för snabbt till GP. Det blev för mycket av piaff- och passage-träning helt enkelt. Dessutom konsekvent hoppträning varje vecka. Äldre herrar behöver mer återhämtning. Åter igen egen slutsats tillsammans med veterinären.

5.Hur blev ni av med problemen? Löste det sig eller fick ni ta bort den eller hur slutade det?
Vila och behandling. En gång med veterinären och flera tillfällen med equiterapeut/fysioterapeut. D-ponnyn var i träning efter ca 2 månader och har aldrig haft problem sedan dess (ca 8 år sedan) Storhästen vilade april-juni och var åter i lättare träning i augusti/september. Skadade sig förra året och är idag fullt igång och bättre än någonsin. Men då han är 19 så är GPplanerna borta även om han gör rörelserna hemma.

Nej.

Om man inte räknar ridskola och medrytteri på olika hästar: 20 år dressyr.
De skador som hafts har varit hovböld, pinne intrampat i hov, skärsår i ben och en skada i ena bak som jag idag inte exakt minns om det var vrickning eller fraktur. Men i hovleds-området iaf. Det var 20 år sen..

4 skador totalt på 20 år, varav några av de åren med fler hästar samtidigt. Dock var många år bara tur och mkt tuff ponnys förtjänst. Jag kunde inte nog att ta cred för hans hälsa under många av åren i början.

Nej, min första skadade sig inom loppet av 2 år typ. Sen var han skadefri ca 15 år. Då kom hovböld och skärsår efter det.
Den andra har mer haft infektioner, fått tungan avbiten etc. Men skadade sig med pinne i fot förrförra året.

Hovböld, pinne i foten, skärsår i hage etc säger sig självt tror jag.. Otur i hagen..
Den där skadan i bak fick ponnyn av att slå i boxen. Han blev stressad av att stå i stora stallet vi flyttat till och började slå i väggen. Innan vi hann få flytta box skadade han sig. Det är min och klinik-vets teori kring vad som var problemet.

Hovböld fixades av hovis.
Vilande häst fick pinne i foten som togs direkt ut av vet och han fick medicin. Tyvärr fanns det nog något kvar trots att vet trodde sig fått ut allt. Så det blev hovböld. Öppnades av vet och rensades. Hovis skodde sen bak första g.
Man glömde informera mig om hopsläpp den dagen och hästen halkade med nya dojorna i blöta gräset och fläkte sig. Metacam och vila vidare.
Ny hovböld och till kliniken som fick öppna upp rejält och gipsa. Vet trodde det var sen pinnen fortf. Hovis skodde och jag skulle sen börja sätta igång.
Jag tyckte hästen kändes märklig direkt. Fick bakknä-vibbar. Vet kollade men tyckte vi skulle be kiro titta. Han tyckte också bakknä. Så till kliniken..
Nu hade hästen stått lääänge iom hoven. Han hade tyvärr blivit lite fet. Han har en skelettal defekt i ena bakknäet, avfasade kondyler. Så han är känsligare för att belastas fel. Och med hoven och fläkningen och kulmagen hade han avlastat och fått inflammation i båda bakknä. Ca 0,5 grad halt efter böjprov. Behandlades i båda knän med tuppkam. Sen har han varit bra och är igång.

Nej. Han blir lite skev om han står länge(flera månader). Kommer nog från bakknäet. Det är så lite att de flesta nog aldrig ens märkt det. Men det finns där. Och han är känslig. Så han själv känner av det.

Sen jobbar jag ju med dressyr och rehab. Så en del andra hästar har så klart varit väldigt skadade och en del av felaktig ridning.
Får jag träna dem som jag vill och ensam har de hittills blivit symptomfria. Men det betyder inte att de sen kommer tåla vad som helst efter det. De kan vara beroende av rehabtänk resten av sitt liv, sjukgymnastisk ridning.
Och även jag kommer stöta på de som är för dåliga någon gång!
Det kanske inte ägaren kan eller vill syssla med. Det tar ju ett tag att lära sig. Det kanske deras häst inte håller för. Och de har inte råd att hyra in folk mer.
Så en del har fått avlivas trots allt. Jag kan inte samla på mig fler hästar med specialbehov. Jag ömmar för dem och brinner för det. Men man kan inte hjälpa alla tyvärr.

1. Hur många år har ni ridit dressyr totalt och hur många av dessa har varit helt skadefria? Bytte från hopp till dressyr för 7 år sedan.

2. Hur många skador har ni haft i snitt per år ungefär, de åren som inte varit skadefria? Har aldrig haft nån skada eller hälta som inte orsakats av yttre våld (sticksår osv.)

Resterande frågor irrelevanta pga frånvaro av skador ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 977
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 347
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Hermelin
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 601
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar