rörelsestörning?

S

sweet_red_rose

Är det någon som har en häst med en slags rörelsestörning?, ex. att de inte kan räta ut benet ordentligt, konstaterade att det inte är halta utan lider av detta.

Hur gör ni? hur tränar ni?

Sv: rörelsestörning?

Du får npg förtydliga hur du menar, menar du häst med rörelsestörning som inte räknas som hälta och som det är konstaterat att hästen inte lider av?

hej igen, hästen lider inte, och ska sättas igång. Några tips?.
tacksam

Jättesvårt att ge dig tips när du inte skriv var felet sitter på hästen ? Men jag har själv en häst med en rörelsestörning ena bakbenet pga en skadad menisk, och honom är jag ute o klättrar med och ska så småningom börja hoppa lite studs också för att sätta muskler runt skadan som då är i bakknät.
Mycket ut i skog o mark är ju nästan alltid bra oberoende av vad det är för skada,( förutom kanske senskador ?!).

Lycka till!

sitter i bakbenet som din, medfött Tack för dina tips.

Min valack har en rörelsestörning i galopp pga skelettdefekt i bakbenet. När han blir trött syns rörelsestörningen i alla gångarter.

Han är utdömd som ridhäst och triangelmärkt och går som promenadhäst. han rids rakt fram efter väg i alla gångarter (men galopperar bara korta sträckor för att galopp är det som retar hans hasled värst). Inga böjda spår, bara plant, slätt underlag (inte djupt, inte ojämnt, inget som kräver extra benlyft, t ex bommar, lössnö, vatten osv).

Det är lite svårt att ge generella igångsättningstips utan att veta exakt vad som är fel på just din häst? För en häst kanske bomarbete och cavaletti är JÄTTEBRA, och för en annnan (som min valack t ex) absolut inte bra. Så om du berättar mer om vad det är för fel på din häst mer exakt blir det lättare att hjälpa dig? Generellt ska du ju undvika det som sliter/är nedbrytande men i övrigt stärka hästen och göra den så liksidig som möjligt. Men hur och hur mycket du kan rida etc är ju helt beroend epå skada. Har inte veterinären sagt ngt?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka