rörelsestörning vs hälta?

Nominous

Trådstartare
hästen har har haft en rörelsestörning sedan han opererats två gånger i ett ben i sommar. en antagligen sekundär hälta. han är under hältutredning men veterinärerna hittar inget fel och säger att hästen är frisk. har någon tråd om detta.

något jag funderar över nu är att när han longeras så syns det tydligt att han har en rörelsestörning som han byter när han byter varv. i höger varv avlastar han vänster fram och i vänster varv avlastar han höger fram.
han har inte den typiska nickningen utan för huvudet fram och tillbaka, inte upp och ner som är det vanliga. ET tror att detta kan komma från de låsningar han har i länd och höfter.

när han longeras eller springer löst så travar han med väldigt högt huvud, inte vanligt högt, utan VÄLDIGT högt för han har en sådan hållning. men när han sänker huvudet och söker sig framåt nedåt så avtar ''nickningen'' och han ser mycket bättre ut.

är det vanligt vid en hälta att rörelsestörningen ändras beroende på hur de belastar kroppen med detta exempel eller kan det vara så att han ser halt ut för han springer med huvudet så högt och aktionen blir annorlunda så han inte kan trava rent?? eller att det gör ondare att springa med ryggproblemen med huvudet högt så det blir skönare med sänkt huvud??

att konsultera med vet är lönlöst. de säger bara att blunda och låt han gå i hage i vinter om jag tycker han är halt :crazy: för de hittar inga fel.
min ordinarie veterinär kommer upp i början på september så jag längtar till hon kan gå igenom han ordentligt. hon har ännu inte tittat på honom då hon arbetar 70 mil bort och varit ledig i sommar.

detta var bara något jag började fundera över idag när jag såg hur han rörde sig helt plötsligt när han ändrade överlinjen och sträckte ut.

några idéer? :)

Sv: rörelsestörning vs hälta?

Var bor du? Om du bor i Västragötaland så vet jag en veterinär som är väldigt duktig på just rörelsestörningar. Pm:a om du vill ha namn och nummer.
Det som behövs i sådana här situationer är ju en samlad expertis med kunskap både inom akupunktur och massage ihop med veterinärens kunnande och det är just vad denne veterinär sysslar med.
Efter en sådan konsultation kan man ju också ta ut en duktig et som kan fortsätta vad veterinären har påbörjat. Det vet jag också en om du vill ha namn och nummer.

Jag förstår att det känns fel att bara "blunda" som de vill för man vet ju att en rörelsestörning har en orsak.

Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dej och din häst.

tyvärr bor jag ju i fel sida av landet vad gäller allt... norrland.. :crazy: vi är ju så jäkla begränsade gällande allt. blir alltid resor på 70 mil om vi behöver någon expertishjälp.

nä det är jättesvårt att blunda för det. han har gått såhär i ett halvår nu och det blir inte bättre, tror knappast att jag vill börja belasta honom ännu mera för om det är nåt så lär det ha blivit nog stor skada vid det här laget ändå. :(

ingen som har nåt svar på varför rörelsen ändras så drastiskt när han springer med huvet högt och lågt?:)

Hej!

Jag vet hästar som i "naturlig" hållning sett halta ut, men när man jobbat dom "korrekt" har de inte varit halta.

Kanske är det nån spänning nånstans som påverkar? Synd att du ska bo så dumt, lite längre ner finns det ju massor av duktiga veterinärer som faktiskt KAN hitta saker. Vad har dina vet letat efter?

Min förra hade en rörelsestörning i ena bak efter sen sparkskada med efterföljande operation (en bit av hasbenet lossnade). Jag tyckte aldrig hon blev riktigt fräsch, men vet tyckte inte dom hittade nåt. Efter några år(??) var hon klart halt i samma ben och vi åkte in, men då hade hon såklart lyckats åstadkomma en gaffelbandsskada på diagonala frambenet och bakbenet gick inte att undersöka ordentligt. De såg rörelsestörningen och misstänkte ligament-skada, men vi fick det aldrig bekräftat då jag valde att ta bort min pålla istället, eftersom hon tröttnat på att vila jämt och dessutom skulle fått spendera resten av sommaren i en lite grushage eftersom hon rullade fram om hon vilade på betet..

Kan det vara ligament/ledband? Dom kan ju sitta i väldigt länge och tydligen vara svårdiagnosticerade..

/Lavinia, som inte har så många idéer

Mitt förra fullblod såg ofta oren ut om han sprang med huvudet i vädret. Så fort han sänkte huvudet och fick upp ryggen försvann orenheten.
Detta kändes även under ryttare - alltid mer markant om hästen vilat av någon anledning (alltså mer än någon dag). Alltid ren på böjprov.
Däremot en väldigt känslig rygg (för kyla, väta osv).

När denna häst en gång blev illa skadad och tvingad till lååång boxvila tappade han all sin muskulatur i överlinjen. Resultatet blev en MYCKET ond rygg. I samband med detta röntgades ryggen och då upptäcktes Kissing-spines vid manken.
Tyvärr tvingades jag ta bort honom då benet läkte fel och hans ryggsmärtor bara blev värre.

Tyvärr inte några roliga erfarenheter att dela med mig av, men inget säger ju heller att det är ngt sådant på din. Är rygg röntgad?

*svarar alla*

tack för att ni delar med er. så det är inte omöjligt att han kan se oren ut när han springer med huvet i vädret och spänner sig och då ser bättre ut när han slappnar av och sänker huvet och sträcker ut överlinjen. men min magkänsla säger ändå att det är nåt galet.

han har ju bara skrittats i ett halvår nu så överlinjen har ju kommit ur form. han har en svag och sänkt rygg sedan innan och att inte få jobba gör den ju knappast bättre.

de veterinärer som har gått igenom honom hittills har inte gjort ett skit....... :cry: han blev opererad två gånger av dem för att de misslyckades med första op av griffelbenet, de tabbade sig rejält och fick göra om. han var 3 gradigt halt i det bakbenet. när jag kom tillbaka efter 2 mån för att han inte blir bättre longerades han, han såg helt av ut, de gjorde ett böjprov och han visade inget.
de säger bara ''låt han va... du har väl inge bråttom att rida? låt han vara i vinter så blir de nog bättre'' :crazy:

men jag vägrar släppa en häst på vila utan att veta vad det är. jag ska ha en diagnos först så man vet vad man vilar, det kanske måste åtgärdas innan vila.

det jag blir så förbannad på är att de bryr sig inte. skakar på axlarna och tycker att man inte har nå bråttom med en ridhäst. den kan lika gärna gå i hagen ett år utan att bry sig.

dessa är inte min egentliga veterinär, hon bor 70 mil bort och har ej kommit upp i sommar och i våras var det ingen idé att hon kollade på honom då han opererades och vilade på box pga det.

men nu kommer hon upp i början på september. jag vet att hon kommer att hitta ett fel om det finns ett. hon är jätteduktig och gör allt för att få hästarna friska. då kommer även rygg att röntgas, kliniken här har inte röntgen som klarar ryggen. den är höjdbegränsad.

längtar så otroligt tills hon kommer så jag får nåt svar. hatar att trampa i mitten :(

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III