Rörelsestörning - hälta eller stelhet?

Tillis

Trådstartare
Vid longering igår såg kusen min lite allmänt skum ut i höger varv.
Började i vänster varv och där var hon som vanligt, men när vi gick över i höger varv travar hon bara några meter för att sedan tvärstanna och vända huvudet mot mig. Synbart irriterad!
Skrittar ett par varv - ingenting. Börjar trava igen och hon travar på fint, helt ren för att sedan se knackig ut och tvärstannar igen.
Driver fram henne i trav igen och då verkar hon hellre vilja galoppera än ta traven ordenligt. För att sedan komma ner i jämn trav som nästa varv ser konstig ut igen.

Skoddes dagen innan då hovslagaren råkade sömsticka henne i höger bak. Hon har tidigare haft låsning i länden på höger sida som behandlades senast för 5 veckor sedan. Jag har inte känt något i ridningen, men har heller inte haft henne på lina på länge.
Nu är frågan om hon känner av sömsticket (inte varm i hoven) eller om hon är stel i sin länd. Eller om det helt enkelt är något annat som spökar.

En häst som hellre galopperar än travar på volt - var skulle ni spekulera i att det onda då satt? Högt eller lågt, eller omöjligt att säga?

(Kan tillägga att veterinär kommer på måndag).

Sv: Rörelsestörning - hälta eller stelhet?

Första tanken vid problemlösning: "När fungerade det senast och vad har hänt sedan dess". Din hästs beteende stämmer med att den kan ha ont vid belastning av hb. Om det sedan beror på sömsticket eller något annat kan jag inte veta men det verkar ju troligt.

Annars får man fortsätta spåra genom att fundera på vad det är hästen inte vill/kan göra. Bära vikt på sitt hb? Ta ut rörelsen med sitt vb? Försök testa en sak i taget och se om du kan se något mönster. Det kan ibland vara lättare att känna från ryggen än att se med ögat.

Smärta vid belastning av hb borde visa sig mer vid högre grad av samling eller genom att växla mellan höger och vänster öppna där hästen då är mindre villig att trampa under sin mittpunkt med hb. På rakt spår kan du från ryggen också känna om hästen överför vikt till sitt vf genom att kanske hänga mer på vänster tygel.

För att undersöka problem att ta ut bakbensrörelsen med vb kan du rida tempoväxlingar i trav på rakt spår t ex över cavalletti och be någon från marken titta på bakbensaktionen bakifrån och från sidan. Jämför också längningar i höger och vänster galopp.

Sv: Rörelsestörning - hälta eller stelhet?

Hej å tack för svar!
Vi är på "igångsättarstadiet" så att säga, då våren blev förstörd av en svår och ihärdig hovböld (då vb).
Hästen i fråga är ett varmblod som inte har galoppen befäst ännu, så jag har svårt att jämföra längningar.
Däremot har hon varit ovanligt fin i sina sidvärtesrörelser och öppna sista tiden efter behandlingen av kiropraktorn.

Jag ska sätta mig på henne och försöka jämföra i höger och vänster öppna samt över cavaletti.
Tack för tipset!!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 359
Senast: WildWilma
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar