C

CarolaLind

Hur skapar man en perfekt rörelse och hur vet vi att vi uppnått det ultimata?

Vad bestämmer att rörelsen är i sitt bästa skede?

Är en vacker rörelse alltid en korrekt rörelse?

Är en korrekt rörelse alltid vacker?

Hur viktig är symmetrin och vad sker vid dess avsaknad?

Spelar Flow in och om inte, vad spelar in?

Spelar Flow in, och om så är, hur går det till?

Hur blir vi bra på att hänga med vid växlingen, övergången av två rörelser?

Är en rörelse alltid i en serie?

Kan man lokalisera lokala avvikelser och säga, DET var perfekt men resten var skit?

Läs igenom, snappa upp det som berör dig, snubbla inte på alla frågeställningarna utan ta till dig det du känner att du vill diskutera.

I bästa fall kan vi hjälpas åt att skapa symmetri, i värsta fall lärde vi oss något ändå.

Jag väntar med spänning på intressant utbyte av funderingar och fakta. :bow:
 
Sv: Rörelser

JAg säger bara att allt är ju väldigt relativt, det beror ju på vad man är van vid för det första.

En gång för ett par år sedan tyckte jag att min häst nog inte kunde bli så mycket mer lösgjord än vad han var just då, sedan efter ett besök i Tyskland under 2 veckor insåg jag att jag inte visste nått :D

För vad som kom ut efter de 2 veckorna var en helt annan häst, med en helt annan gång, frambenen i hakan MED bakben och jag lovar det var uppförsbacke innan men det här var nästan uppförsbacke så jag trillade av baklänges.

Jag hade lärt mig att lösgöra i atlaskotan och den rörligheten och friheten som blev i rörelserna efter det fick mig att gråta av glädje.
 
Sv: Rörelser

Alla perfekta rörelser är mjuka och smidiga. En rörelse man tror är perfekt - kan alltid bli bättre och det är ryttarens uppgift att lära sig hur man plockar fram detta ur sig själv och hästen - i deras samspel
 
Sv: Rörelser

Jag hade lärt mig att lösgöra i atlaskotan och den rörligheten och friheten som blev i rörelserna efter det fick mig att gråta av glädje.


Kan du ge en kort lättfattlig beskrivning av hur du gjorde, tack:D
 
Sv: Rörelser

Hur blir vi bra på att hänga med vid växlingen, övergången av två rörelser?

Jag fastnade för den här frågeställningen. kanske för att jag själv behöver öva upp detta.

För mig är det viktigt att "vara med" mentalt hela tiden när jag rider. När jag bestämt mig för att växla rörelse ligger svårigheten i att ha kroppsligt fokus kvar i den gamla rörelsen samtidigt som jag mentalt förbereder mig för den nya. Problemet ligger just i att dela på sin uppmärksamhet, (kan det ha med höger/vänster hjärnhalva att göra?) i en mental bit och i en kroppslig bit.

Om jag till exempel galopperar och skall bryta av till skritt. Då vill jag fortsätta att säa galopp med min kropp samtidigt som jag mentalt förbereder mig för avbrottet. Det som oftast händer är att kroppen följer med ner till skritt för tidigt och avbrottet blir skit!

Mvh Monika
 
Sv: Rörelser

Ang "flow";
Om man har varit med om att medvetandegöra sig angående flow, så kan man lära sig att känna igen hur man tog sig till det tillståndet.
Och jag har många gånger varit i detta tillstånd vid utförandet av fysiska aktiviteter, tror det är nödvändigt att "glömma" det medvetna om man ska kunna utföra en prestation på maximal nivå.
Sedan är det ju så, att ju mer proffessionell man blir i det man utövar, så kan kroppen utföra saker samtidigt som hjärna bryder sig om vad som kanske ligger en liten bit framför, värdera och kalkylera etc.
Så, kanske det är så, tex som när jag nu sitter vid tangentbordet, att jag ju inte funderar alls på hur det fungerar, utan är fullt fokuserad på vad som ska skrivas...
Överfört till ridningen borde det väl vara så, att ju mindre man behöver tänka (att man använder internaliserade rörelser automatiskt, det gör väl ni som ridit ett tag och är så duktiga), desto bättre kan man fokusera på sådant man tänker är viktigt, om det nu är sitsen eller någon liten nyans i samspelet med hästen.
Jag tror att flow innebär en enhet mellan det vi skiljer på i förnuft/känsla eller vänster/höger hjärnhalva etc. Ett automatiskt beteende.
Som man kan uppnå på en massa olika vis. Ett som inte funkar i längden är ju droger. Många har försökt. För stunden kan man ju bli av med uppdelningen subjekt/objekt, men..
Jag tror tex att det hjälper med mental träning för att kunna bli bättre i sin ridning.
Oj, det rann till i flummigt ordsvall, ni får stå ut...
 
Sv: Rörelser

Jag fastnade för den här frågeställningen. kanske för att jag själv behöver öva upp detta.

För mig är det viktigt att "vara med" mentalt hela tiden när jag rider. När jag bestämt mig för att växla rörelse ligger svårigheten i att ha kroppsligt fokus kvar i den gamla rörelsen samtidigt som jag mentalt förbereder mig för den nya. Problemet ligger just i att dela på sin uppmärksamhet, (kan det ha med höger/vänster hjärnhalva att göra?) i en mental bit och i en kroppslig bit.

Om jag till exempel galopperar och skall bryta av till skritt. Då vill jag fortsätta att säa galopp med min kropp samtidigt som jag mentalt förbereder mig för avbrottet. Det som oftast händer är att kroppen följer med ner till skritt för tidigt och avbrottet blir skit!

Mvh Monika


Samma här. Du beskriver dilemmat mycket bra. Just galopp - skritt särskilt.
 
Sv: Rörelser

Kan du ge en kort lättfattlig beskrivning av hur du gjorde, tack:D

Nä inte egentligen , alltså jag fick lösgöra hästen i nacken enbart via vinklingar av handleden som gymnastiserar nacken i sidled och även lite nosen in och nosen ut, alltså det handlar om väldigt små vinklingar handlederna och i nacken inga stora , sedan är det säkert hur mycket som helst till som spelar in, jag menar hur mycket eller hur lite arbete man är ifrån att hästen skall bli helt rörlig och lösgjord det har jag ingen aning om.

Det tog 2 veckor och 3 dagar att få igenom det och då var det mkt träning. Men herregud vad man måste underhålla det för att det skall bestå. Men nu finns det där iallafall och är ganska lätt att tappa in på.
 
Sv: Rörelser

Samma här. Du beskriver dilemmat mycket bra. Just galopp - skritt särskilt.

Jag brukar tänka att jag galopperar uppåt åt himlen först med innersittben upp emot ytteröra och tummarna oxå uppåt himlen för att öppna upp ganaschvinkeln lite mer, sedan bryter jag av, då har både kroppen och hjärnan jobbat på att samla upp galoppen så hästen sätter sig ganska mkt innan avbrottet, tänker jag inte så blir det ett abrupt avbrott som blir skitdåligt.
 
Sv: Rörelser

Jag brukar tänka att jag galopperar uppåt åt himlen först med innersittben upp emot ytteröra och tummarna oxå uppåt himlen för att öppna upp ganaschvinkeln lite mer, sedan bryter jag av, då har både kroppen och hjärnan jobbat på att samla upp galoppen så hästen sätter sig ganska mkt innan avbrottet, tänker jag inte så blir det ett abrupt avbrott som blir skitdåligt.


Och just idag kom jag faktiskt på att det är precis det jag har missat sista tiden, det där att få hästen att sätta sig tillräckligt. Jag har missat just den delen du beskriver. :bow:

Fick in just den känslan före en övergång ( de har blivit skit sista tiden) och plötsligt visste jag att JUST DET, så var det jag gjorde. Man känner ju när det är läge och jag har haft för bråttom och mest jobbat på att inte få travsteg.
Väntade, satte henne lite mer, och i precis rätt sekund, ner till skritt och --mjuk övergång, äntligen!


Tack, med din beskrivning av himmel och öron glömmer jag det aldrig mer:bow: :bow: (Därmed inte sagt att alla övergångar galopp-skritt kommer att fungera:crazy: )
 
Sv: Rörelser

Nä inte egentligen , alltså jag fick lösgöra hästen i nacken enbart via vinklingar av handleden som gymnastiserar nacken i sidled och även lite nosen in och nosen ut, alltså det handlar om väldigt små vinklingar handlederna och i nacken inga stora , sedan är det säkert hur mycket som helst till som spelar in, jag menar hur mycket eller hur lite arbete man är ifrån att hästen skall bli helt rörlig och lösgjord det har jag ingen aning om.

Det tog 2 veckor och 3 dagar att få igenom det och då var det mkt träning. Men herregud vad man måste underhålla det för att det skall bestå. Men nu finns det där iallafall och är ganska lätt att tappa in på.


Ja det krävs nog några veckor till för mej då. Men det lät så underbart när du beskrev det.
Man vet ju inte hur rörlig och lösgjord den verkligen kan bli förrän man känt det och innan vet man inte hur långt det är kvar:confused:

Jag tror det största hindret är ens egen otålighet (i alla fall min)
att komma vidare och hela tiden luras jag att tro att det går att fuska förbi saker. Vilket det inte gör. Känns det så där fantastiskt ett ridpass att man svävar efteråt så tror jag ju att nästa dag ska jag vara där direkt, vilket inte händer, och blir frustrerad istället för att lugnt jobba vidare utan att tro att det ska gå snabbt.

Men bara att tänka på det gör mej inspirerad, :idea: att kämpa på.
 
Sv: Rörelser

Är en vacker rörelse alltid en korrekt rörelse?

Är en korrekt rörelse alltid vacker?

För att ta fasta på ett par av frågorna:
i MINA ögon sitter skönheten i avspändhet, symmetri, taktmässighet, balans, harmoni.

Med andra ord i det som anses korrekt inom klassisk dressyr. Skönhetsupplevelsen minskar vid otakt, spänt intryck, osv.

Så tänker jag spontant i alla fall.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·
Utrustning Snälla ni, hjälp mig att bestämma mig för om jag ska köpa Prestige Venus-sadeln jag har hemma på provning eller ej...... Fakta om min...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Centaur
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp