Rörelseavvikelse hos mopsar?

"En tredjedel av alla mopsar i Sverige är halta, vingliga och muskelsvaga, visar en ny svensk studie. Flera av de hundar som lider av rörelseavvikelserna har också problem med sin andning."
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/var-tredje-mops-har-svart-att-ga/

Tankar? @dobbis m. fl?

Kan inte läsa artikeln, men just det där med märklig gång har slagit mig ofta även här i Tyskland. En perifer bekant till mig har tre mopsar, i synnerhet en av dem rör sig oerhört märkligt. Den är gammal nu och har hört att den nu har en sån där kärra för bakdelen för att den inte kan gå längre. Har inte sett den på länge men reagerade då på att ryggen var helt krum, som en båge uppåt, och att bakdelen levde sitt eget liv, typ. En av de övriga två släpar benen i marken när den går. Sorgligt.

"En tredjedel av alla mopsar i Sverige är halta, vingliga och muskelsvaga, visar en ny svensk studie. Flera av de hundar som lider av rörelseavvikelserna har också problem med sin andning."

Tankar? @dobbis m. fl?
Inte ett dugg förvånad,när dom dras med övervikt,dålig andning,ingen koll på patella och sen tycker jag att man börjar se en massa med krum rygg.
Mycket tror jag oxå beror på att man avlat bort vinklarna i bak så dom är nästan helt raka.

Tankar? @dobbis m. fl?

Tycker var och varannan medelålders till äldre mops går vingligt bak. Så kallad ”vingelmops”.
Bra att det nu finns svart på vitt att en tredjedel är drabbade. Intressant med kopplingen till andningsbesvären också, hoppas de kan komma fram till varför.

Inte ett dugg förvånad,när dom dras med övervikt,dålig andning,ingen koll på patella och sen tycker jag att man börjar se en massa med krum rygg.
Mycket tror jag oxå beror på att man avlat bort vinklarna i bak så dom är nästan helt raka.
Ja Många har ju nästan inga vinklar alls och kan de inte andas är det inte så konstigt om de inte heller kan bygga muskler. ..

Tycker var och varannan medelålders till äldre mops går vingligt bak. Så kallad ”vingelmops”.
Bra att det nu finns svart på vitt att en tredjedel är drabbade. Intressant med kopplingen till andningsbesvären också, hoppas de kan komma fram till varför.

Har jag missuppfattat eller är vingelmops (ev med annat namn) en faktisk diagnos?

Hur många mopsägare räknar det som en rörelsestörning att de drar frambenen så klorna nöts ojämnt eller tom blir skav på ovansidan av tassen? Tycker man ser det väldigt ofta.

Klippte min beskärda del klor när jag jobbade i djuraffär och både mopsar och frammor nötte framklorna på det viset. Ägarna verkade inte vara medvetna om det. Hade fortsatt vara helt ovetande om ingen hade påtalat det för dem heller eftersom de inte klippte klorna på sina hundar själva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka