Röntgenpris?

sannaaah

Trådstartare
Ska åka till ATG med pålle och undrar om nån vet ungefär vad röntgen på alla fyra kostar. Knä och neråt fram, has och neråt bak? Eller vad bara fram kostar. Utan försäkringar inblandade alltså..bara rakt av.

Tycker ni det är onödigt att röntga alla ben när han "bara" har problem med ett? Tänkte om det är nåt avlastningsproblem om han har ont i bak kanske?
Isf täcker väl inte försäkringen det, om man vill kolla upp mer än vad som kanske är nödvändigt? Har ingen koll. Ringde Agria nyss och dom sa att jag har Maximal vet och självriskgrejs på 2000:-...which means????Att jag betalar 2000:- själv oavsett hur mkt det går på? Fan att man inte har bättre koll på sina försäkringar:eek:

Senast ändrad:
Sv: Röntgenpris?

jag betalade iaf bara självrisken (har oxå agria max) när min var på hältutredning (röntgade oxå)
Jag betalde 2300 som är självrisken resten av räkningen betalde agria (ca 7000:-)

Jag bet 2200:- för en sk exportrgn..när jag köpte min häst..
Men det är ju 2 år sen...

Gör en s.k exportröntgen, ofta har klinikerna ett paketpris.
Annars betalar du per plåt och visserligen kan man köra så.
Vad det gäller försäkringsbolaget så täcker inte självrisk en exportröntgen. Om vet föreslår att slå plåtar på alla 4 så betalar du självrisken. Men smartast är väl att du ringer till kliniken och diskuterar detta.
Utan försäkring kan det kosta hur mkt som helst. Ett knä är 3 plåtar, en kota är 3 ller 4. Så det är bara o räkna ut. Ca priset idag bör ligga på runt 600:-/plåt.

Billigast utan försäkring o krångel blir alltså export röntgen, för mig veteligen så täcker ingen självrisk sånt eftersom det görs i samband med en försäljning. Och om hästen har en belastningsskada så hittar ju veterunären den och slår då en plåt. Men som sat det är bara o diskutera med vet eller kliniken.

Japp ska prata med chefsvet imorn om allt. Har honom självklart försäkrad :) vore kul att veta bara vad allt hade kostat om inte. Han är ju halt så jag ska väl bara behöva betala självrisken? Jag ska inte begära att han blir röntgad runt om om inte veterinären tror att han är felbelastad eller nåt liknande. 600:-/plåt är ju inte jättebilligt om man säger så!
Kanske behöver han inte ens röntgas? Behöver man göra det för att se kotledsinflammationer? Eller bedövar man och lokaliserar skadan eller hur gör man?

Jag har betalat kring 3000 för 20 bilder. Paketpris. Vid enstaka bilder ungefär 500-600 kr/bild.

nähä?:angel: ;) det förstår jag..vill bara veta lite innan så jag vet vika pengar det gäller..men eftersom jag har 2000:- självrisk kan det ju inte bli mer..i det här fallet iaf?..så har iaf jag fattat det :rofl:

Hur har det gått? Berätta! ;)

Kotledsinflammation lägger man en diagnostisk bedövning för att få fram. Jag har aldrig vart med om att man slår nån plåt i samband med det. Senskador kör man ultraljud på!
Röntgen används ju där man letar efter sånt som syns på röntgen helt enkelt. En häst reagera kraftigt i en framknä. Tog en plåt och hittade benpålagringar! Klart att en veterinär kan slå en sju hel*etes massa plåtar för att dra in pengar, men då bör man nog byta yrke... :idea: Kanske satsa på pyramidspel... hehe

Så en update vore trevligt!

/cj

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 651
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 906
Senast: Glimm
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka