M

MissCrazy

Min häst har en gammal senskada, jag köpte henne i slutet av oktober 2005.
Hon har i princip vilat sen dess (ett fåtal skritt-turer i jan-feb bara)
Så 8 månader så länge hon har stått hos mig.
Förra ägaren påstod att hon stått i 4 månader där, så om det stämmer så har hon vilat i ett år nu.
Vill ta in henne på en klinik för ultraljud - röntga, för att få en diagnos huruvida hon kommer hålla som ridhäst , hur väl utläkt skadan är.

Vill veta var det finns bra kliniker som man kan åka in till, som inte ligger allt för långt bort från mig.
Givetvis ska det vara i skåne, och gärna så nära det går. Själv bor jag omkring Simrishamn (södra skåne)
 
Sv: Röntga?

Själv har jag varit i både Stenestad (ligger utanför Kågeröd) och Helsingborg med min häst. Tycker att det är lugnare och att de tar sig mer tid med hästarna i Stenestad men de är skickliga på båda ställena. Ibland känns det lite stressigt i Helsingborg.
 
Sv: Röntga?

Finns ju ATG i Malmö också men dit hade jag nog inte åkt även om jag vet en veterinär där som många tycker är bra.
 
Sv: Röntga?

Har en till fråga.

Hur mycket kan det kosta att åka in för att kolla detta?
Hon är INTE försäkrad.
Vill bara veta ungefär vad summan rör sig om.
 
Sv: Röntga?

en export röntgen ligger mellan två till tre har jag hört och helröntgen ligger mellan fem och uppåt, men det kan ju variera från ställe till ställe.
 
Sv: Röntga?

Eftersom det är konstaterat att hon har en senskada så är det
kanske bäst att ultraljuds-kolla? Vad ligger det på? (för frambenen. Jag vet vilket ben det är, men vill kolla båda ändå)
 
Sv: Röntga?

åk till lidbäck i löberöd,de är superbra
lungna och trevliga,nogranna och jättebra på att förklara så att man fattar själv

helsingborg är oxå men bra,men de blir lätt stressigt där ioch med storleken och eftersom de har akuten där

annars håller ju gånheim til på bollerup numera,har varit hos dom när de var på flyinge och de va oxå jättebra,dock vet jag inte har de har det utrustning som röntgen osv..men de bordde de ju ha,ring och fråga
 
Sv: Röntga?

suisyola skrev:
åk till lidbäck i löberöd,de är superbra
lungna och trevliga,nogranna och jättebra på att förklara så att man fattar själv

helsingborg är oxå men bra,men de blir lätt stressigt där ioch med storleken och eftersom de har akuten där

annars håller ju gånheim til på bollerup numera,har varit hos dom när de var på flyinge och de va oxå jättebra,dock vet jag inte har de har det utrustning som röntgen osv..men de bordde de ju ha,ring och fråga

Ja, min kompis nämde också Bollerup, men hon var också osäker
på om de gjorde röntgen, ultraljud, etc.
Har varit där inne med en häst som blev sydd, och dom är ju duktiga.
Ska ringa dit och höra..
 
Sv: Röntga?

Har varit i Hbg, Stenestad och på Huntley med mina hästar. Senast var jag på Huntley och är mkt nöjd.
 
Sv: Röntga?

MissCrazy skrev:
Eftersom det är konstaterat att hon har en senskada så är det
kanske bäst att ultraljuds-kolla? Vad ligger det på? (för frambenen. Jag vet vilket ben det är, men vill kolla båda ändå)

Då "jag" röntgade en sena gick det på 600- 700 SEK. Detta var för två år sen. Sedan tillkommer ju också klinikavgift.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp