Röntga vid köp av häst?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag är i hästköpartankar och håller på att leta efter min drömhäst. Givetvis ska en vet.besiktning göras men har pratat med mycket hästfolk och alla rekommenderar mig att röntga hästen också vilket låter vettigt. Även ta blodprov...
Hur mycket kostar detta? Röntgar man bara benen? Hela hästen?

Är det vettigt att begära vet.besiktning + röntgen + blodprov? Visar det inget så står jag själv för det, skulle det sedan visa sig att det är något fel på hästen så gör ägaren det?

Sv: Röntga vid köp av häst?

Jag skulle åtminstonde begära röntgen, känner en som alldeles nyligen fått sin häst utdömd efter 2,5 år...Väldigt ledsamt. Absolut röntgen!
Man får ju tänka på att det är (oftast) mycket pengar man köper en häst för och om inte annat så blir det ju en vän och då vill mna ju inte såt där och behöva avliva den man så nyss lärt känna eller hur?

Att ta blodprov och röntgen utöver en vanligt vet. bes. kostar säkert en hel del men det kan det vara värt tycker jag.

Hej!

Jag tror nästan att det räcker att fråga om säljaren går med på blodprov- om hästen är drogad/medicinerad kommer ju säljaren att säja nej. Röntgen beror väl lite på vad man ska ha för häst och vad den kostar. Röntga ev problemområden rasen har tex är bra. Men många röntgenförändringar påverkar aldrig hästen och då kan det vara dumt att hoppa över hästen pga en liten förändring..
/ Lavinia

tycker det beror på pris, ålder, vad hästen gjort och vad du ska använda den till. för det första rör det sig om mkt pengar om man ska röntga flera hästar, för det andra kan ev fynd vara helt orelevanta för användningen, men pga plåtarna så får du reservation på försäkringen...

jag röntgade ingen av mina, den ena fanns det redan bilder på och jag visste att han hade pålagringar, den andra kom direkt från uppfödaren och var knapt riden, den tredje var äldre och skulle oavsett bara användas till lättare ridning. ingen av mina kostade över 50.000. börjar man röra sig upp mot 100 och däröver kan det vara bra att röntga. eller om det är en import.

Senast ändrad:

tycker det beror på pris, ålder, vad hästen gjort och vad du ska använda den till. för det första rör det sig om mkt pengar om man ska röntga flera hästar, för det andra kan ev fynd vara helt orelevanta för användningen, men pga plåtarna så får du reservation på försäkringen...

jag röntgade ingen av mina, den ena fanns det redan bilder på och jag visste att han hade pålagringar, den andra kom direkt från uppfödaren och var knapt riden, den tredje var äldre och skulle oavsett bara användas till lättare ridning. ingen av mina kostade över 50.000. börjar man röra sig upp mot 100 och däröver kan det vara bra att röntga. eller om det är en import.

Tanken är att köpa en allroundhäst för fritidsridning i skog & mark men också för träning och tävling i hoppning och dressyr (mest hopp). 6-12 år gammal, kring 160-165 cm hög. Maxpris har vi sagt är 80 000, och det är väldigt mycket pengar tycker jag, men det är svårt att hitta hästar i den prisklassen, nästan alla kostar över 100 000... Men man hör ju så mycket, känns tryggt och röntga så lämnar man inget åt slumpen. Men jag är ingen veterinär eller ett proffs sp det är svårt att veta ! Skulle kännas så ledsamt om det skulle vara något fel som upptäcks sen efteråt.. Vad tycker ni?

köper man en häst över ca 60000 så tkr jag att man ska röntga och ta blodprov.

Jag ska precis köpa häst, och har övervägt röntgen, men bestämt mig för att inte röntga hästen om den är helt ren på böjprov.

Anledningen är som Centaur sa, det kan vara något litet som gör att man får en reservation på försäkringen , och sen kan man inte köpa hästen bara för det, även om den besiktigande veterinären säger att det inte kommer ha någon betydelse för hästens hållbarhet. Min häst kostar inte 80 000 iof men det blir ändå en del pengar.
Risken är större att hästen får någon annan typ av skada när man väl fått hem den, tänker jag.

Men ni som har vet.besiktigat, vad har detta kostat i runda slängar.....?

betalde 1500 för klinkbesiktning med böjprov och longering på skara. det är iofs 5 år sen så förmodligen dyrare nu. precis som hästarna.

En vanlig bes med böjprov o longering kostar på Hallands djursjukhus 1520. Hade jag valt exportröntgen hade det gått på 5100 kr.

När ska man välja röntgen vid vet.besiktning?

blodprovet kostar 100 kr + faktureringsavgift + ev om veterinären gör det.

iaf i karlskrona:)

när hästen ska anändas till tävling på högre nivå eller om et allmänt är en dyr häst, anser jag.

Jag säger väl som vet. brukar säga "vad är det du ska hitta?"
Som några tidigare har sagt så måste inte ett fel på röntgen betyda att hästen får problem av det. Var 3:e-4:e häst har en lös benbit men det är knappt 3% av de som har en lös benbit som blir dåliga av den. Försäkringen ersätter inte en operation för att ta bort den lösa benbiten oavsett om den syntes på en röntgen eller om man ser det senare.

Jag skulle alltså vid köp av häst röntga benen, men inte rygg då det är få hästar som mår dåligt av tex kissing spines (har själv en). Det finns topphästar som går riktigt höga klasser som har kissing spines. Jag skulle nog först göra en vanlig besiktning på klinik, går hästen igenom den så gör jag röntgen som jag står för. Röntgen kan väl diskuteras beroende på pris på hästen. Skulle hästen ha en lös benbit då så skulle jag köpa hästen med en prissänkning med vad det kostar att ta bort den OM hästen senare skulle bli dålig. Dvs lägg dessa pengar i "madrassen" & ta fram OM hästen blir dålig. När det gäller lösa benbitar kolla stammen oxå, då det kan vara ärftligt.

Sen skulle jag oavsett prisklass göra ett blodprov på hästen & kom ihåg att om ni inte gör klinikbesiktning, se till att vet. longerar på hårt underlag & inte på en ridbana. (Där syns nämligen inte hovproblem lika bra, vilket jag fått erfara)

En häst som inte går igenom ett böjprov skulle jag inte köpa förrän den var behandlad & igång igen.
Har du hittat rätt häst så skulle kanske en hästmassör kunna kolla igenom hästen innan besiktning (inte behandla bara kolla) så får du ytterligare information.

Lycka till med hästköpet!:bump::bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 665
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka