Röntga höfter - tik som närmar sig löp

Poison-heart

Trådstartare
Jag har fått veta att man inte ska röntga en tik som löper eller två månader efter löpet. Har nu beställt tid för att röntga min tiks höfter men då slog det mig att hon beräknas börja löpa i mitten/slutet på december och jag har bokat tid 28 november.

Vad gäller att röntga en hund som närmar sig löp? Spelar det någon roll? Någon som vet?

Sv: Röntga höfter - tik som närmar sig löp

Jag säger Nej, det spelar ingen roll. En anmärkning är en anmärkning oavsett löp eller ej.

Finns massor olika åsikter kring detta..

Men vad jag har läst mig till så verkar de flesta överens om att en bra höft inte kommer påverkas av löp men om höften redan är dålig eller halvdålig så kan den se ännu sämre ut kring löp och skendräktighet.

Tack för svaren! Ja jag har hört lite olika röster om detta. Vi får väl se vad resultatet blir :)

Säger som de övriga. En bra höft är alltid en bra höft!!
Sedan anser jag personligen att har man en hund med dåliga höfter så spelar det inte egentligen någon roll vilken bokstav det blir. Det handlar ändå om att läsa av varje hund hur den mår och vad man kan göra för att få den att vara smärtfri i den mån det går. En hund med C höft kan ha mer problem än en med D.
Så för mig är det helt oförståeligt att folk håller på och ska räkna ut när det är bäst att röntga och hur man ska träna innan osv.
Ett ärligt korrekt svar är mer värt än ngt försök till att fejka. Det är ju för hunden vi röntgar och inte för att det ska se bra ut på papper.

Så för mig är det helt oförståeligt att folk håller på och ska räkna ut när det är bäst att röntga och hur man ska träna innan osv.
Ett ärligt korrekt svar är mer värt än ngt försök till att fejka. Det är ju för hunden vi röntgar och inte för att det ska se bra ut på papper.

:bow:

Absolut! Jag antar att de som inte tränar fullt ut, planerar röntgen efter löp osv är mer intresserade av att få rätt bokstäver på pappret än att få veta hur vida deras hund är hundraprocentigt bra i sina höfter/armbågar, eller ej...?

Jag som har en blandras har ju inte alls det intresset utan för mig handlar det om att veta vad jag har att utgå ifrån vad gäller träning etc. Jag röntgade förövrigt under löp utan anmärkning.

Har också blandras och hon är röntgad med resultatet väldigt dåliga höftskålar!
Skickade inte in papprena till SKK, jag har själv sett plåtarna och vet hur det ser ut. Veterinären gav sitt utlåtande, mkt värre än så kan det inte bli utan att höftkulan hoppar ur led. Det räcker för mig att veta.
Hon löpte inte och är i mkt bra form muskelmässigt. Men det kan inte trolla bort faktan att hon har HD.
Slappa leder är sedan en annan sak men då kan man försöka träna upp, röntga igen och se ifall det gjort ngn skillnad. Men inte ens då tycker jag att man ska förbise det första resultatet, problemet finns men man kan minska det genom rätt träning.
Men formen på höftskålen kan man inte på ngt sätt påverka.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 675
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka