Ur Rida islandshäst Reynirs ridskola
"Hur och när uppstår en roll? Det händer att hästen rollar, dvs gör ett galoppanslag, inne i andra gångarter, och det kan bli antingen en höger- eller vänsterroll. Den börjar bak men syns fram. Som alltid är det ett tyngdpunktsfel som spökar. Hästen håller på att tappa balansen genom att den får för mycket vikt på framdelen, och tyngdpunkten kan dessutom ligga snett, alltså vid sidan om "kraftöverföringsvägen" eller den väg som energiflödet måste ha. Jämför med att backa med släp: om skjutkraften från bilen via dragkulan inte träffar exakt rätt, viker sig ekipaget eller iallra värsta fall "knyter det sig".
Det är en sådan funktionell kraftöverföring som avses när man talar om en rak häst. Man kan ha en "rak" häst på ett böjt spår, det är kraftöverföringen bakifrån och framåt som måste vara rak, dvs funktionell och total, ingen energi får rinna ut genom den yttre bogen. Om tyngdpunkten alltså är placerad för långt fram och dessutom snett, kommer hästen att hamna i "framstupa sidoläge" och måste använda det femte benet, ryttarens hand, för att försöka hålla balansen."

förenklat kan man säga att hästen tar kortare steg med ett bakben och det avspeglar sig oftast i det motsatta frambenet.

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
659
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 20 av skolhästarna på Wången är med i studien som syftar till att kartlägga hur islandshästen påverkas av ryttarens vikt och vilken...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
527
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25