Roll over sko på vintern?

millan71

Trådstartare
Jag ska sko min häst med Roll over sko nu till veckan för att hjälpa hans skadade led att inte ta så mycket stryk, men det finns inga med broddhål och då säger han på hästsko affären att finessen med roll over försvinner om man använder brodd i en sån sko. :confused:

Jag är helt novis på detta, nån kunnig som vet vad man ska köpa för "vintersko" med roll over?

Sv: Roll over sko på vintern?

Nu vet inte jag exakt hur en sådan sko ser ut men jag kan föreställa mig. Anledningen till att det inte fungerar med broddar är att tåbroddarna kommer göra så att själva skon aldrig nuddar marken (typ) och då försvinner hela poängen med en sko som ska underlätta överrullningen.

du kan inte få ut full effekt av en sko som skall göra överrullningen lättare eller en tåriktad sko om du sätter brodd i tån.

Svar har du ju redan fått, men ang hur göra, så när jag haft tåriktat så har jag endera slopat tåriktningen och fyrbroddat, eller så har jag behållit tåriktningen men slopat tåbrodd, beroende på underlaget etc. Men tåriktning/etc för att skynda på överrullningen blir knas med brodd ja.

Så - vad är viktigast nu, den skon eller brodd? Alltså, halkar hästen utan brodd nu eller ej?

Det finns visst med bråddhål, men de har INTE tåbrådd på dem... De har funnits sen förra året. Jag har använt båda varianterna och har inte märkt nån skillnad överrullningsmässigt med eller utan brådden.

Det två stora företagen gör dem men bara det ena gör med brådd, de ser ngt. olika ut i utförandet men funktionen har varit den samma enl. min häst.

Så be din affär att uppdatera sig eller ta kontakt med M-T shop så får du vad du behöver.

Har du fått rådet att använda rollover-sko tycker jag du ska göra det. Har själv använt det flera ggr av olika orsaker och det har verkligen fungerat mkt bra. Hittar du inga med hål för traktbrodd (räcker alldeles utmärkt som andra redan sagt) tycker jag du ska be hovlsagaren borra själv. Det har i vart fall alltid min hovis gjort.

Går utmärkt att borra och gänga själv. För att bibehålla så mycket rollover-funktion som möjligt så brodda första elelr andra sömhålet.

Jag har inte fått rådet att använda roll over sko, men jag fick rådet av vetrinär att korta tån och höja trakten för att få en bättre överrullning för att avlasta leden i knäet. Jag tänkte kanske att en roll over sko skulle hjälpa honom mer än bara vanliga skor. Just nu så kommer han säkert att behöva brodd, men enbart traktbrodd skulle säkert funka eftersom han bara går i liten sjukhage och ska få komma ut på korta promenader för hand.

Tror ni kloka bukefalare att en roll over sko kan ställa till mer skada än nytta för honom om han har en skada på menisken och skadat ledbrosk i sitt bakknä.

Vår har ringskor bak sedan några år på grund av en korsbandsskada. Fick det direkt efter artoskopin. Noga med broddar. Får absolut inte halka.

Vår har ringskor bak sedan några år på grund av en korsbandsskada. Fick det direkt efter artoskopin. Noga med broddar. Får absolut inte halka.

Hur fungerar din häst idag? Som vanligt? Det sägs att ringskor ska vara otroligt bra för att de får helt avslasta sina knän så jag är inne på såna istället för roll-over skor

Ja hon fungerar bra med skorna. Har peppar peppar peppar klarat sig bra hittills. Ska fortsätta ha ringskor enligt veterinären. Vet inte om det skulle gå lika bra med vanliga skor, nu när det gått så lång tid sedan skadan. Vågar inte testa.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 991
Senast: Korven
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar