Roliga skrittövningar?

Lipica

Trådstartare
Här har vi ofrivillig skrittvila i sex veckor, nu har det gått fyra veckor och häststackaren har fullkomligt deppat ihop av tristessen (matte jublar inte direkt heller, ävenom jag försöker låtsas att det vi gör är det roligaste som hänt någonsin).

Är det någon som har något tips på hur man muntrar upp en deppig skrittperiod? Vi behöver fler roliga övningar!

Han får göra alla krumelurer osv.

Det vi håller på med nu är mest öppna/sluta, skänkelvikning, bakdelsvändning, halter, ryggningar och så vidare. Har även övat på att rida utan tyglar, ridit barbacka, gått över bommar, gjort ledarskapsövningar (det tycker han är lite roligt, men blir sällan mycket motion av det, mer tänk, så efter är det bara att knalla runt likförbannat).

Nu senast testade jag med att klä på hela dressyrstassen med kandar och benlindor, då tyckte han själv att han var jättetjusig och jobbade jättebra, men det fungerade bara i två dagar, sen hade han tröttnat på det också.

Han får inte gå i backar, och eftersom stallet ligger högt så innebär de att vi inte kan gå ut i skogen alls.

Någon som har några roliga idéer? :bump:

Han är en häst med extremt mycket i huvudet, utb övre msv
Tack på förhand :)

Sv: Roliga skrittövningar?

Hrmmm...det var svårt. Det verkar som du har tömt ut alla idéer. Tänkte på miljöträning a la polishästar. Gå på pressenningar, rida med stora flaggor som dessutom läggs över huvudet på hästen och sedan ska man rida slalom mellan koner, o s v. Detta gjorde vi med en 3-åring som var riden ca tre månader och aldrig varit i ridhus, men hon klarade det bättre än erfarna fälttävlashästar!!! Dock hade vi Linus Adler, frid över hans minne, till hjälp.

Kom på en sak till. Kan ni inte köra någonstans? Att få komma till nytt ställe är ibland tillräckligt för att det ska bli nytt. Kör till skogen eller standen om det finns.

Vad smart! Vi har också tränat för Linus Andler, men inte tänkte jag på det nu! Ska försöka skaffa en presenning imorgon!!

Jo, vi kan köra, men jag kan inte komma på vart det skulle vara.. ska luska lite. Tack för tipsen!

En off topic-fråga.
Varför skulle en fälttävlanshäst kunna gå slalom med en flagga över huvudet? Det är väl ändå inget moment i fälttävlan? Och dessutom (fördomsventilering!) har de flesta fälttävlan/hopphästar jag träffat varit ganska hispiga och rädda för det mesta..

Tycker det låter som en bra idé att träna lite såna saker när man ändå är satt på skritt i ett par veckor. Miljöträning, "konstiga saker-träning", kanske lite tricks (apport, fotboll..?), lastpallar, pressenningar, bildäck..

Du verkar ha hittat det mesta! Man kan tömköra i skritt också, öva skolorna, skänkelvikning, volter, halt, ryggning, bommar osv. När du skrittar kan du skritta dressyrprogrammen, det ger lite omväxling på linjerna.

Jag har kanske också fördomar men jag trodde att en fälttävlanshäst skulle klara en sådan övning bättre än en nyss inriden 3-åring, i den meningen att i den tävlingsdiciplinen måste hästen träna i så många olika miljöer. Övningen var till för att, vad jag förstod, hästen skulle känna sådant förtroende för sin ryttare att den gick som ryttaren ville trots att den inte kunde se något.

Jo, vi kan köra, men jag kan inte komma på vart det skulle vara.. ska luska lite. Tack för tipsen!

Kan du inte åka någonstans dit du kan rida ut?!

För övrigt, vilket inte har med ridning att göra kanske, men massera pållen, så han håller sig mjuk och fin i musklerna under "sjukperioden":)

genast då jag läste rubriken så tänkte jag förestlå att gå ut i skogen, MITT i skogen alltså..

men om det nu inte går. :S

rider du alltid på banan? kanske gå lite runt stallet emellanåt, alltså på stallgåreden? hehe

Tack för era tips! Vi har inte kunnat åka nånstans då det är för halt och jag helt enkelt inte kan komma på nåt plant, isfritt ställe att åka till. Men han får snart göra en utflykt till hovslagaren :P

Idag har vi ridit lektion för tränaren, då glömde han också all deppighet, trodde att han var frisk och koncentrerade sig väldigt på att träna bakdelsvändningar :D

Kan du inte åka någonstans dit du kan rida ut?!

För övrigt, vilket inte har med ridning att göra kanske, men massera pållen, så han håller sig mjuk och fin i musklerna under "sjukperioden":)

Vi masserar så gott det går! Han fäller dessutom just nu, så det kliar såååå gott

genast då jag läste rubriken så tänkte jag förestlå att gå ut i skogen, MITT i skogen alltså..

men om det nu inte går. :S

rider du alltid på banan? kanske gå lite runt stallet emellanåt, alltså på stallgåreden? hehe

Det var en bra grej, häromdagen red vi "ut", runt runt ridhuset. Mäkta spännande!

Sist jag tränade förra veckan så jobbade vi på voltspår med att flytta bakdelen innanför och utanför spåret. Väldigt grundläggande övning men också nyttig. På lång tygel förstås. Jag har en ganska oerfaren unghäst som inte verkar ha jobbat så mkt i form så för honom var det en väldigt nyttig övning och han hitta för första gången en god arbetsform på lång tygel. Kräver fokus, samlar hästen och förfinar kommunikationen mellan häst och ryttare. :)

Jag arbetar sällan länge med min häst. Det viktiga är att det vi gör blir fokuserat och väl genomfört. Sen kan det ibalnd räcka med 5 minuer tills jag är nöjd och sitter av. :angel:

Jag har förvisso ingen skadad häst, men står man utan ridhus och med en ridbana som är frusen blir man genast förvisad till att hålla sig till skritten. Jag rider oftast ute i skogen, men eftersom du inte kan göra det går det bort. Det är dock inte alla dagar man har lust att skritta runt i skogen, utan man vill att pållen ska få jobba lite mer också - även om det bara är i skritt.
Jag har plockat fram en massa dressyrprogram som jag inte ridit på länge och lär mig dem i skritten. Har också blandat in min stallkompis och vi rider kadrilji tillsammans (i skritt). Superkul tycker både häst och ryttare, man får sig många skratt när man glömmer vägen och håller på att krocka. Nu är det ju bara i skritt så hästarna går ju inte direkt in i varandra...
Klä upp sig i tävlingsstassen var ju en kul idé, det är inte varje dag man gör det så det ska vi nog ta och pröva:)

Lite tömkörning då?
Lite försiktig trickträning? Så som.. spansk skritt? Kanske

Hahaha, vi har gjort spansk skritt tidigare, tyvärr resulterade det i att alla som kom åt frambenet fick en rak höger (och han trodde att han var jätteduktig, såklart :angel:).

Nu börjar vi se slutet på denna eviga skrittperiod, tack och lov.. tack för allas tips!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka