Roliga övningar till små.

T

Tomaten

har några grupper på ridlekis här i närheten men fantasin börjar ta slut. Vad finns det för roliga övningar som passar de små som inte lärt sig så mycket och vad passar de som kan lite mer?
Kom att tänka på någon bok jag hade när jag var yngre där fanns det mängder med typ gymnkhana övningar. Den är ju så klart nedpackad i någon kartong, känner ni till någon bok som kan likna det?
All inspiration välkomnas:bow:
Tänkte de ska få rida med en mugg med vatten och tävla mot varandra den som har mest kvar efter slalom...men det kanske kan bli tjurigt:angel:

Sv: Roliga övningar till små.

Vanliga gymnkhana övningar är alltid skoj! Visst kan det bli tjuriga miner, men påpeka att det är meningen att de ska ha roligt, inte att de ska tävla. ;)

Kommer inte på några bra övningar just nu, bara för det. Men kommer jag på något hojtar jag till! :)

Jag har en övning som eleverna på ridskolan gillar men som är lite klurig.
Den liknar din övning med vattenmuggen litegranna.

Men iallafall så ställer man upp hinderstöd framför och efter en slalom (det behöver nödvändigtvis inte vara en slalom, man kan välja lite själv). På första hinderstödet sätter man dit en kon, då ska barnen ta konen, rida slalomen och sätta tillbaka konen på sista hinderstödet. Jättekul övning som uppskattades av barnen, sedan körde vi den i trav.

M-oaa

vill du ha tips på rena gymkhanaövningar eller mer ridövningar?

en övning som kan funka bra om man har elerver på lite olika nivåer i samma grupp är att göra en liten "bana" med koner och bommar.eleverna får på givna ställen göra övergångar, halter och volter, göra tempoväxlingar, rida serpentin, över cavaletti etc.
för de mest orutinerade blir det bra grundträning, styrövning mm, medans de mer avancerade kan finslipa rörelserna och tex lägga in skänkelvikningar mm.

detta är övningar som kan varieras hur mkt som helst och det är ett bra sätt för eleverna att utveckas på de flesta nivåer och ett sätt för dig som instruktör att hålla ordning.

Snor ett par grejer från min ridlärare som hon kör med nybörjargrupperna:
- Parkeringsrutan: 4 koner i en fyrkant att "parkera i" (gas/broms) kan även kombineras med "p-automat" som tar ridspön som betalning (balansträning).
- Fånga koner: Sprid ut X antal koner över hela ridbanan. Tanken är att ryttarna ska "fånga in" ett givet antal av dem genom att cirkla in dem. Antingen säger du till vilket antal som gäller eller också får de bestämma själva på förhand. (styrövning)
- Konbana: Rida runt en kort konbana på tid i valfri gångart två gånger. Den som har minsta tidskillnaden mellan båda ritterna vinner.

vill du ha tips på rena gymkhanaövningar eller mer ridövningar?

en övning som kan funka bra om man har elerver på lite olika nivåer i samma grupp är att göra en liten "bana" med koner och bommar.eleverna får på givna ställen göra övergångar, halter och volter, göra tempoväxlingar, rida serpentin, över cavaletti etc.
för de mest orutinerade blir det bra grundträning, styrövning mm, medans de mer avancerade kan finslipa rörelserna och tex lägga in skänkelvikningar mm.

detta är övningar som kan varieras hur mkt som helst och det är ett bra sätt för eleverna att utveckas på de flesta nivåer och ett sätt för dig som instruktör att hålla ordning.

Det där är en övning som jag också använder mig mycket av!
Väldigt nyttigt!

M-oaa

KL Tack för tipsen, det där med banor med bommar osv kör jag mycket redan. Det tycker de alltid är roligt!
Har köpt lekbollar man har till hundar med öglor på, perfekt att ta upp och flytta till en annan hink.

tack jo jag vill väl ha övningar som går ut på att leka men som i grund och botten är för att lära sig att styra... så någon blandning.

Vi har shettisar och små barn, blir jäääätte högt om de ska ta konen från ett hinderstöd... får de stå på ponnyn :rofl: men till de större är det ju perfekt!:bump:

Haha jo :D Till de små hästarna har de ibland fått hjälp. Eller om ni kanske har "sockerbitar" att ställa konerna på, om ni har såna.
Annars har du ju en toppenbra balansövning :angel:

M-oaa

Du kan köpa en pilates-boll i lämplig storlek och dela in barnen i lag för att spela häst-fotboll ;)
Kanske bör testa utan barn på först, ifall det är någon kuse som tycker stora bollar ser läskiga ut.

Fotbollsproffs

hehe precis! sockerbitar har vi så det använder vi till våra bollar. Men vad då?
" I dag ska vi stå upp i sadeln, NEJ inte lättsits stå upp på sadeln!":rofl:

Ja vilken rolig ide, kan de ju ha varsitt spö också att peta på bollen med!
Härlig bild!

Ja vilken rolig ide, kan de ju ha varsitt spö också att peta på bollen med!
Härlig bild!

Tack! Han är en stjärna :p

Bollen på bilden är en badboll med tygöverdrag, finns på BR leksaker och tål rätt mycket, men är rätt vindkänslig. Funkar absolut att peta omkring med spö! Då får ni en egen sport som skulle kunna heta nåt i stil med shettispolohovboll. Eller något mer fantasifullt. ;)

"Gigantisk uppblåsbar basketboll" Varunr. 46-0825, 89:90:-

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 511
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama