Roliga misstag

matildamilton

Trådstartare
Berätta om era roligaste, tokigaste och klantigaste misstag. Skratt behöver vi alla! :) :bump:

Jag kan börja. Lyckades klanta till det i måndags. Fick för mig att jag i hagen skulle busa med stallets Shettis. Börjar springa bredvid honom och han faller lyckligt in i galopp. Riktigt kul tycker han att det är för plötsligt sparkar han bakut och träffar mig på högerbenet. Jag trillar över hans ben och glider på vänsterlåret i leran. Lagom kul att sköta färdigt stallsysslorna med benet helt täckt med kall och blöt lera. :rofl:

Sen lyckades jag också för flera år sedan ösa ner hö istället för halm när boxar skulle ströas :banghead: Så dum jag kände mig...
 
Ett återkommande "problem" för mig har varit för höga pallar och för små hästar (i förhållande), varför denna situation har utspelat sig mer än en gång:

Pallen är mycket högre än stigbygeln/sadeln. Dum som jag är tänker jag att "äh, det går nog ändå". Kliver upp på pallen, lägger över benet...och glider ner på andra sidan. :grin:
När det råkade hända med min häst för ett tag sedan suckade han och såg på mig med en :banghead: blick. Min min då måste ha varit obetalbar! :rofl:
 
Jag glömde att spänna sadelgjorden när jag skulle hoppa upp i våras. Ni kan ju gissa vad som hände..

Sedan tidigare i höst släppte jag shettisen lös i skogen när jag skulle rida barbacka på min ponny. Gick ju bra till hemvägen då shettisen börjar tokgaloppera före och min ponny verkligen hatar att gå sist så hon studsar iväg i galopp och bockar och har sig. Jag hänger mig fast på vänster sida och ser rätt dum ut gissar jag. Hade det inte varit för ett träd hade jag legat på backen. Kanske inte ett misstag i sig men måste sett roligt ut ;)

Sen har jag försökt filma mig själv när jag rider med varierande resultat. En gång när jag kom hem och skulle se igenom filmen så hade jag satt kameran där jag inte alls red..
En annan gång satte jag den så man såg hindret jag skulle hoppa. Jovisst. Man såg hindret och mig och ponnyn som galopperade emot det men batteriet dog precis när vi skulle hoppa över det :banghead:

Jag gör hur mycket roliga och konstiga saker som helst egentligen för jag är så virrig i mig själv och testar gärna nya saker:p
 
Jag har gjort massor. :o:D

Ett hästrelaterat var när jag efter ungefär 10 års uppehåll från hästarna skulle börja hjälpa min syster med hennes häst ett par dagar i veckan. Första dagen jag skulle sköta allt själv så bytte jag om till mina boots och på dom sitter sporrarna som på westernvis sticker ut en liten bit där bak. Jag hämtade sadeln och skulle lägga på den när jag lyckades *trassla ihop* sporrarna och höll på att ramla baklänges med sadel och allt. Som TUR var såg ingen den lilla fadäsen, men jag blir rätt full i skratt än idag när jag tänker på det. :)
 
Första gången jag skulle rida en unghäst jag var medryttare på barbacka så hade jag varit lite för generös med glansspray... jag tog sats, hoppade upp... och över och ned på andra sidan. Hon suckade uppgivet, tittade på mig med en "skärp dig"-blick medan jag vred mig av skratt i spånet.
 
Hm, nu i efterhand är det nog lite roligt. Vet jag var skötare i ett stall med travhästar och jag och en kompis borstade två hästar, sen fick vi reda på att vi skulle ta ut den som stod inne, och det gick inte att ställa in hästen vi hade på gången i boxen bredvid för hästen vi skulle leda ut gick till attack (fanns inga andra boxar lediga), så vi band den hästen ute i ett brunslock, men när vi skulle ta ut den andra hästen, så ville inte den vi hade bundit upp stå kvar, så han drog loss hela brunnslocket, vilket visade sig vara där toalettens avlopp var... mysigt värre... minns jag skämdes som tusan och fick gå hem till bonden som ägde hästarna och berätta vad som hänt. Minns att han tyckte det var jättehäftigt att travaren hade flyttat på ett tungt brunnslock.... men jag höll på att skämmas ihjäl när det hände... :o
 
Min bästa pundighet skedde för många år sen.

Vi hade en container med en träplanka man fick gå upp för, för att kunna tömma skit i containern. Jag insåg väldigt fort att plankan var för brant för mig så jag brukade skyffla över skiten i containern. Så en dag hade jag ruggigt bråttom, det regnade och jag skulle bara mocka och åka iväg på nånting. I mitt stressade tillstånd tyckte jag att jag absolut skulle klara plankan upp. Sagt och gjort, jag tar sats och springer... Och halkar såklart på det blöta, hala träet. Välter framlänges, tar stöd på skottkärran, som naturligtvis välter över mig. Jag kanar sakta ner för plankan med skit över mig, runt mig och på marken. Det var allt annat än skoj då, nu skrattar jag mest åt det :-)

/Lavinia, som numera har en nergrävd container.
 
Haha, jag har också halkat omkull med gödselkärran, förra vintern. Vi har en planka upp på gödselhögen så att man kan tömma i bakkanten utan att behöva kliva i gödseln. Jag tänkte inte på att det hade regnat hela den dagen, och när jag skulle knuffa skottkärran halkade mina fötter bakåt nerför plankan. Handlös, raklång, faceplant i gödselstacken!:D
 
Tappar räkningen över hur många gånger jag har sprungit upp och ner, upp och ner, upp och ner, mellan stallet och sadelkammaren (ligger en trappa upp) på jakt efter hjälmen medan hästen står på gången och ger mig blickar som dryper av avsmak. "Skall bara hitta hjälmen!!" hojtar jag åt hästen och springer upp en gång till för att hitta den nedrans bortslarvade hjälmen. Hästen blänger på mig som om jag vore värsta idioten och jag tycker han är orättvis tills jag hittar hjälmen --- på huvudet. :o

Borde sluta med lättviktshjälm och skaffa en JOFA-kruka, eller kanske limma en bjällra på den?
 
I somras skulle jag fylla på vatten i hagen, med en vattensäck i skottkärran. Jag gick i mina egna drömmar och körde ner i en liten grop i marken= Skottkärran tog tvärstopp och ställde sig på framkant och jag ramlade rätt över och landade framför kärran. Kollade snabbt runt så att ingen såg det... :D
 
På vårkanten skulle jag borsta i ordning hästen och rida. Hämtar den från hagen och ställer den i boxen, lös, som vanligt. Börjar borsta och kommer till rumpan och svansen när hästen helt sonika promenerar ut genom den öppna boxdörren som jag inte brytt mig om att dra igen. Försöker i några desperata ögonblick hålla fast hästen i svansen, till ingen nytta. Får hämtat in hästen igen och ställt den i boxen , igen. Kommer för andra gången till rumpan och svansen (på andra sidan) när hästen går ut igen :banghead: Man kan ju tycka att jag borde lärt mig av första försöket :meh:
 
Jag har också råkat ut för det där med gödselstacken...

Vi hade en ramp upp till en container så man syndes jättebra när man stod där uppe. Conteinern såg halvfull ut så för att inte göra stora högar alldeles vid plankan tänkte jag att det skulle vara bra att gå ut på bajset och tömma längre ut. Problemet var bara att det inte alls var så fullt som jag trott, och inte alls fast...
Så fort jag tagit mig ut på gödslet så förlorade skottkärran fästet och jag kunde inte stoppa vikten, så skottkärran drog mig med ner för "gödselberget" innan den välte. Och jag stod där med gödsel upp till midjan och kunde inte rubba den välta skottkärran eftersom jag inte fick något fäste, och tog ett bra tag innan jag kom upp med skorna full av skit. :grin: (conteinern var alltså ställd så att man tömde på kortsidan)
 
Under en av mina graviditeter ville jag hålla igång ridningen så länge det bara var möjligt. Var väl i 6:e månaden när jag drabbades av rejäl foglossning = smärtsamt! Nå, jag kämpade mig upp i sadeln trots detta och väl uppe så gick det så bra och jag kände ingenting...men så skulle jag kliva av:crazy:...Blev hängande rätt länge, halvvägs av...tog nog minst 20 minuter, fick som åla mig ur sadeln (westernsadel dessutom) mm för mm...tur hästen var lugn och sansad men något förvånad. Han vände sig och såg frågande på mig några gånger...:o...red inte mer den graviditeten:angel:
 
Apropå märkliga avsittningar...

Jag brukar ju rida hästar som är +/- 160 cm, vilket jag gjort regelbundet de senaste ungefär 5 åren. Kort och gott, det är den storleken jag är mest van med. Men så skulle jag rida en stor C-ponny en gång. Att komma upp var inget problem (nej, jag hade inte en för hög pall! :angel:). Inte heller att rida. Men att komma av. Hur i helskotta kommer man ner från en sådan liten häst?! Sitter kvar någon minut, och stirrar ner från sida till sida. Bestämmer mig till slut för att göra precis exakt som med 160 cm hästarna. Bad idea. Slutar med att jag ramlar av och landar på rygg med benen rakt upp. :grin: Läraren ser inte det ögonblicket när jag ramlar av, däremot när jag ligger där med benen rätt upp. Först blev hon helt förskräckt och tänkte att jag verkligen ramlat av, men när jag sedan förklarar vad som hänt ser hon ut som -> :rofl: :wtf:. Under sina 25 år i branschen hade hon aldrig varit med om något liknande tidigare....
 
Just det, kom på ytterligare en fadäs med nyss nämnda C-ponny. Hade ridit den, och skulle sedan bara skritta av den ett varv kring anläggningen, för att sedan gå tillbaka med den till ridhuset. Men det ville absolut inte hon, utan hon bara skulle tillbaka in i stallet. Försöker vända henne flera gånger, men lyckades inte, hon bara spjärnade emot. Så var vi till slut precis utanför kortsidan på stallet, när en annan lärare ser vad som håller på att hända. Hon reagerar snabbt genom att hämta ett grimskaft och leda oss tillbaka till ridhuset. I nyss nämnda dörr på kortsidan står även några mindre barn (ca. 5-8 år) och tittar på mig like -> O_o :banghead:
 
Har också gjort den där med att glida av när jag skulle upp på hästen, barbacka. Det var bara det att hästen hann ta ett steg så jag gled av rakt ner i brännässlor :arghh:....fick binda upp hästen och gå in och spola armarna i kallvatten i stallet för det var ju sommar och jag hade kortärmat :angel:.
 
Skulle ta in hästarna från hagen häromkvällen. Två hästar, två människor. Min sambo gick före med min häst och jag gick efter med stallkompisens häst. Beckmörkt ute, men ledljuset på stallet gör att man ser vart man ska gå i alla fall. Vad jag inte såg var att sambon och min häst stannat för att spana efter katten som skuttade runt fötterna på dem, vilket fick till följd att jag traskade rakt in i baken på min häst. Pållen blev väldigt förvånad, men reagerade som tur var inte mer än med att rycka till. Mjuk bakdel har hästen också, annars hade jag väl fått mig en fläskläpp. :p
 
En gång tog jag lektioner i westernridning och fick rida en gammal omskolad travare med den gräsligaste, stötigaste och vingligaste trav man kan förställa sig.... Väldigt snäll och hygglig dock, vilket visade sig vara tur!
Jag skulle trava på en volt och sitta ner, och kom i sån studs att det blev som en boll som studsar högre för varje gång den når marken.... efter ett varv eller så (stackars, stackars häst!!) så gjorde jag ett sådant jättestuds att den ena tygeln flög över hästens huvud och landade på samma sida som den andra tygeln.... helt plötsligt satt jag där med två tyglar på samma sida! :eek:
En jättesnäll häst som sagt, så han stannade av förvåning, och jag kunde rätta till det hela och be om att få skritta resten av lektionen. Det fick jag.... :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp