Roliga misstag

Skulle ta in min häst i vintras...
Både hästen och jag tittar åt sidan i två sekunder och helt plötsligt ligger jag på backen framför hästen.
Vi hade tydligen lagt krokben på varandra :o

Veckan efter så gick jag och pappa en promenad med hästarna och precis när jag sa att idag var det ju inte halt ute så halkar jag ju självklart till på enda lilla isfläcken som finns och hamnar på rumpan. Nu vågar jag inte säga nåt sånt. Jag är proffs på att halka och snubbla :meh:
 
Jag har så otroligt många roliga och dumma misstag på lager att jag inte vet var jag ska børja....Jag tenderar nog att vara lite væl "ja nog går det hær bra!" nær det kommer till mina hæstar.

I våras var jag en smula desperat, jag ville verkligen rida! Jag hade ju æntligen føtt det dær barnet, foglossningen var liite bættre. Men så hade jag fått Ischias och mitt ena ben hade domnat bort.

Men skritta kan man væl gøra ændå? Tænkte det var bæst barbacka eftersom jag inte kænde något i vænster ben, jag menar vad ska man då med stigbyglar till??.

Tog in hæsten, bestæmde mig før att det var bæst att sitta upp inne i stallgången eftersom det var glashalt ute. Så jag stæller mig glatt vid min hæsts sida och...hur f*n ska jag ta mig upp? Jag menar, jag kænner ju faktiskt inte något alls i benet och ryggen den gør ju skitont..Nåja! Jag drar dit en stol.
Slæpper løs hæsten och førsøker kliva upp på stolen.
Det går inte.
Jag kan ju inte lyfta vænster ben och inte heller tål det benet hela min tyngd...
Så jag tar dit en høg trapp-stege.
Hasar mig upp før den. Hæver mig øver hæstens rygg på mage.

Kommer på, att jag faktiskt inte kan svinga benet øver ryggen på honom. Kommer dessutom på att jag måste komma ner och att det kommer gøra galet ont.

Hæsten kommer på att jag ær dum i huvudet.
Han går sonika ut ur stallet medan jag gliiiiider av i slowmotion.


Sist jag red øverdrev jag det dær med "arbete på lång tygel"- hæsten ruskar lite på huvudet och vips ær både tyglarna till bett och kapson på vænster sida. Det blev pløtsligt hårdtræning i att gøra halt med bara sitsen och be till gudarna att hæsten inte hinner komma på att han kan gøra vad han vill (vilket alltid ær springa asfort jættejættelångt).
 
Ny klantighet! Vi höll på att ta in hästarna härom kvällen. Jag skulle ta båda ponnyerna samtidigt och hade kopplat dom, stod mellan dom och kollade över axeln mot hagen brevid där en häst var lite brötig (och jag ville se så att den var infångad innan vi gick in). I periferin ser jag hur ponny 1 plötsligt hugger efter ponny 2, varpå ponny 2 reagerar (mycket snabbare än vad jag gör) med att sno runt och måtta en spark. Bara det att jag ju stod mellan så hon träffade mig istället så att jag rutschade omkull i leran med ett litet vrål. Ponnysarna såg mest ut som :eek:O_o. Jag fick ett blåmärke bara, tur att leran var mjuk! :D Men vad klantig jag kände mig, stå och glo på den enda häst jag inte höll i, istället för att vara uppmärksam på de jag faktiskt höll i. :p
 
Kom på att jag har ju oxå dragit sömhammaren rätt upp på näsan när jag skulle vika ner sömnen, näsan blev olidligt röd och jag lät ett bra tag som jag var förkyld efter det.
 
Som tonåring (när jag var extra vimsig):
Glömde att hästen var lös när jag selade-hon joggade iväg med vagnen.
Skulle impa på de yngre tjejerna och hoppa upp på en stor häst barbacka, tog i och for huvudstupa ned på andra sidan.

Klantigast:
Stod och raspade ponnyns hovar.
Det var galet kallt i stallet, så jag ville blir klar med verkningen snabbast möjligast ..och så plötsligt ser jag att det droppar massa blod på stallgolvet! Får panik och undersöker hoven, ballarna och hovleden med hjärtat i halsgropen. Men hittar inget sår??
Byter grepp och inser att jag dragit den grova filen över hela fingret och skalat bort en hel del hud...Blev ett superäckligt sår och ett intressant litet ärr!
(men var superlättad att det inte var ponnyn som jag skadat..)

Men med det märkligaste misstaget begick min dåvarande pojkvän. Bad honom att öppna grinden åt mig när jag skulle ta ut ponnyn. Det gjorde han.
Helt plötsligt har jag alla hästarna med mig till stallet?

"Du sa ju inte att jag skulle stänga..".:cool:
 
Kom på en till klantig sak jag gjort. Skulle rida barbacka på min foderhäst för första gången, hade ingen aning om huruvida han hade blivit riden barbacka förut och dessutom blir han lätt lite nervös. Mamma var med och höll i honom då han inte är världsbäst på att stå stilla vid uppsittning. Gick upp på pallen. Tänkte att jag skulle kunna komma upp på honom genom att bara svinga benet över ryggen på honom. Dock har jag rätt korta ben så fick sträcka på mig så mycket som jag bara kunde. Plötsligt hade jag kommit för långt ut på kanten av pallen och den välte. Där låg jag med pallen under mig halvt under hästen som stod och glodde på mig med stora ögon. Glad över ridvästen var jag allt! Tror mamma tyckte jag var smått galen som skrattade åt det hela också :angel::D

Aja, tillslut kom jag upp efter att lite halvsmidigt lagt mig på mage över hans rygg. Sen i skritten så hoppade han till lite gran och jag var såklart inte helt med. Satt på sidan av honom med i princip bara benen som höll mig på plats och lyckades dra mig upp igen med armarna. Asgarv hos både mig och mamma! :rofl:
 
Jag hade köpt min första egna häst och väntade febrilt på att sadelutprovare skulle komma. Det var dock lite fram i tiden, så jag beslutade mig för att rida barbacka tills dess.

En tjej i stallet ville att vi skulle ut, så jag var inte den som bangade. En graciös uppsittning med hjälp av pall blev till en riktigt våldsam avsittning. Jag fattade inte vad som hade hänt så jag provade på igen med samma resultat.

Visade sig att min känsliga angloarab aldrig hade haft någon ridandes barbacka, enligt uppgift från förra matten. Jag plockade grus ur låret i dagar efteråt :(
 
Jag skulle hjälpa kompisen att släppa ut hennes hästar och sedan skulle vi ta en promenad med hundarna.
Vi släppte ut dem med deras nya "fina" rosa täcken med dödskallar på och knallade glatt iväg med hundarna.

På väg tillbaka från skogen ser vi på långt håll 2 rosa dödskalle-täcken komma vandrande på en sidoväg, och gick en stund och pratade om sammanträffandet att någon annan hittat precis likadana täcken!
....ända tills poletten ramlade ner och vi insåg att det var hennes damer som var ute på tur... :nailbiting:
Då fick vi lite bråttom, men allt gick bra som tur är.

Vi hade tagit in dem genom "fel" ledd kvällen innan, och gjort generaltabben att inte stänga efter oss. Så det var ju bara för damerna att ge sig ut på upptäcksfärd.
 
Var medryttare på en stor travare för många år sedan. (när jag var ung och dum :p tror jag var 15-16 eller så) )
Hade inte varit i stallet på några dagar pga förkylning med feber, abstinensen var såklart enorm så när jag blev själv hemma tyckte jag att klart jag kan rida lite. Odödlig tonåring som jag var ;) Cyklade till stallet och ignorerade totalt att jag egentligen borde legat hemma i sängen, orkade knappt kliva av cykeln när jag kom fram :p
Men rida skulle jag och hästägaren tyckte att det vore ju kul att testa barbacka, på en häst som aldrig ridits barbacka och hade ovanan att stegra. Sagt och gjort, han kastar upp mig och hästen travar iväg i rena förskräckelsen, jag var inte alls beredd utan låg på backen efter två steg. På med sadel och upp igen, hästen stegrar sig, jag hamnar bakom sadeln och vaknar efter en stund liggandes mitt i ridbanan. Lindade fast armen mot kroppen med hästlindor, sadlade om och upp igen. Inne i stallet! Resulterade i hjärnskakning, bruten arm, kotkompressioner i ländrygg och att jag numer är sned som tusan :p Nu i efterhand inser jag ju hur vansinnig hela situationen var och att hästen stegrade pga smärta. Sadeln satt som skit verkligen. Stackars häst
 
Var medryttare på en stor travare för många år sedan. (när jag var ung och dum :p tror jag var 15-16 eller så) )
Hade inte varit i stallet på några dagar pga förkylning med feber, abstinensen var såklart enorm så när jag blev själv hemma tyckte jag att klart jag kan rida lite. Odödlig tonåring som jag var ;) Cyklade till stallet och ignorerade totalt att jag egentligen borde legat hemma i sängen, orkade knappt kliva av cykeln när jag kom fram :p
Men rida skulle jag och hästägaren tyckte att det vore ju kul att testa barbacka, på en häst som aldrig ridits barbacka och hade ovanan att stegra. Sagt och gjort, han kastar upp mig och hästen travar iväg i rena förskräckelsen, jag var inte alls beredd utan låg på backen efter två steg. På med sadel och upp igen, hästen stegrar sig, jag hamnar bakom sadeln och vaknar efter en stund liggandes mitt i ridbanan. Lindade fast armen mot kroppen med hästlindor, sadlade om och upp igen. Inne i stallet! Resulterade i hjärnskakning, bruten arm, kotkompressioner i ländrygg och att jag numer är sned som tusan :p Nu i efterhand inser jag ju hur vansinnig hela situationen var och att hästen stegrade pga smärta. Sadeln satt som skit verkligen. Stackars häst

Låter ungefär som min hästs gamla ägare. Red hästen ett tag innan jag köpte honom och en dag när jag kom ut till stallet och hade planerat in en ridtur med en kompis (ägaren givetvis informerad om detta) hade han varit ute och konditionstränat hästen. Men det gjorde ju inget tyckte han, för jag kunde ju ta en av hans unghingstar istället. Att ingen av dem någonsin var suttna på och att de inte var så värst färdigvuxna gjorde ju inte så mycket, det var ju bra om det fick komma ut lite :banghead:
 
@Mirre
Hu vad hemskt! Och vilken konstig hästägare!!
Helt galet, slutade ruda hästen efter det, synd för det var en otroligt fin häst. Men var ju inte säkert för fem öre så kanske var tur att man slutade.

@nejlica
Bara att hoppa upp och hålla sig kvar, bara hästen får lite motion så ;):banghead: Vansinnigt, att folk kan vara så ansvarslösa om både sina hästar och andra människor
 
Jag tog fel häst en gång på ridskolan, hade bara varit där ett par gånger och aldrig ridi hästen tidigare men visste att häst i fråga var en fux, problemet visade sig vara att det fanns 2 väldigt lika fuxar...
Vart en väldigt snabb omsadling:angel:
 
Har två klantiga grejer jag gjort.

Den ena var när jag red barbacka på en fd medryttarhäst. Den ridbanan var stängslad ned elstaket(utan el) grinden var inte stängd utan bara upphängd och tillbakavikt på tråden. Jag red där mycket koncentrerat på en att rida öppna tror jag och märker inte att jag rider nära staketet. Lyckas trassla in foten i grinden son hänger på tråden och medan hästen fortsätter framåt så tar det ju stopp för mig så jag glider bak över hästens rygg och sedan pladask ner på rumpan i ridbanegruset.

I samma stall hade vi en löshäst. En stallkompis som tömkörde tappade sin häst som sprang ut på en åker. Det var en vinter med massor med snö. Jag tänker att jag ska genskjuta hästen ut på åkern, börjar springa mot åkern ( så mycket man kan springa i skoteroverall och en halvmeter snö) glömner dock bort det djupa diket så plötslig så sitter jag fast i ett dike ned snö upp till midjan. Hästen infångades snabbt och så fick en annan stallkompis hjälpa mig upp ur diket, efter att hon legat ner i snön och vridit sig av skratt.
 
Leder min häst på bilväg och upptäcker att mitt ena skosnöre har gått upp. Skit samma, tänker jag, jag är snart framme vid stallet. Vad jag inte räknade med var att hästen skulle trampa på snöret, så plötsligt ligger jag i en hög under mulen på hästen. Bilen som mötte oss måste undrat vad jag höll på med där nere i dikeskanten.

I somras ledde jag ut nuvarande hästen till hagen, när jag plötsligt bara fumlar till det och tappar grimskaftet som en jäkla klant. Hon är väldigt självständig och inte så mycket hanterad, så hon sprang direkt iväg med svansen i vädret... men jag var tvungen att stanna och skratta så jag fick ont i magen innan jag kunde gå och fånga henne. :D
 
Den senaste klatigheten var att jag glömde dra åt sadelgjorden, eller rättare sagt hade jag ridit hade det inte behövts, men nu var det en kompis som är ganska grön på att rida som red. Vi skulle testa lite galopp, jag hade hästen på longerlina och vi hade satt ett grimskaft runt halsen, men pga centrifugalkraften hamnade vännen utåt och sadeln gled då i sidled. Jag fick syn på detta tidigt och saktade av hästen samtidigt som vännen dimper i backen.
Vi skrattade båda åt det, för det gick bra, sadlade om och så upp igen.

Jag lärde mig att det är bra att kolla en extra gång när jag inte själv rider. :p
 
Skrattar så jag kiknar! Och har några klantigheter själv att bjuda på...

Lite längre upp såg jag någon som trampade för långt ut på en pall, jag har varit i nästan exakt samma sits. Skulle rida barbacka, ställer upp hästen (gudasnäll travgubbe) och pallen. Kliver upp och inser att jag inte når riktigt så istället för att gå ner och flytta pallen närmre sätter jag vänstra fotens tår på kanten medan högerbenet ligger över ryggen på hästen och med ett rejält skrammel från metallpallen som slår i asfalten och jag som landar ovanpå den, hamnar vi till slut mitt under magen på min förvånade häst som inte rört en fena. 10 meter bort står stallägaren och min mamma och tjuter av skratt.

Har haft hästen lös i stallet medan jag fixar och så likadant den här gången. När jag står och borstar svansen knatar han helt sonika ut ur stallet med mig dragandes i svansen och skrikandes "ptrooooo!". Efter ett par meter på stallbacken stannar han snällt och tittar på mig som om jag var dum. Tur ingen såg mig... Har alltid haft honom fast sedan dess eller stängt dörren.

För att nämna några klantigheter min häst har gjort... Så har han sprungit in i en parkerad bil, gått omkull på väg in i boxen en gång (en fin faceplant rakt ner i en nyhalmad box) och han gick omkull på väg in i stallet för ett par veckor sedan. Jag höll i grimskaftet och är så van vid det här laget att jag bara skrattade åt honom, det låter sjukt men han är nog världens klantigaste. Släppte honom lös i paddocken för många år sen, hagen var stelfrusen, han kutar runt och har skitkul, bockar och stegrar. Lägger av en sån bakutspark i galoppen att han slår över med bakbenen och gör en kullerbytta och jag hinner precis tänka att han brutit nacken när han reser sig och kutar vidare i ett nytt bocksprång. Vi gick omkull efter en landning för att han snubblade på sig själv. Vi landade i nästa hinder. Tidigare i våras fick han ett glädjefnatt i hagen (stooooor hage) och springer runt som en tok. Svänger mot staketet och hinner inte bromsa så han drar med sig både tråd och (trä)stolpar. Stallkamraten, som sett alltihop, sa att han var så förvånad över vad som hänt så det var bara att hämta honom ur trasslet. För många somrar sen gick han ett par dagar i en tillfällig hage med bara två trådar (hade tre annars). Lägger sig ner och efter en stund rullar han sig och när han reser sig inser han att han är på fel sida om staketet! Han får total panik och mamma och jag försöker få honom tillräckligt lugn för att sjasa in honom i en annan hage. Väl därinne tar det tio minuter innan han lugnat ner sig och inser att han är tillbaka i en hage.
Det sjukaste av allt - den mest allvarliga skadan han fått av alla sina klumpigheter (det finns mer...) är lite skrapsår. Så man får väl vara glad för det.
 
När jag var liten brukade jag och kusinen få låna ett par snälla fjordingar av en farbror. En dag när vi skulle ta in dem fån hagen hade de stora svarta fält på kroppen och luktade jättekonstigt. vi :eek: och trodde att hästarna rymt och rullat sig i asfalt eller oljegruset och sen gått hem till hagen. Snabbt som attan gick vi efter hinkar och svampar och började skrubba och gegget vägrade försvinna så vi sprang efter gubben med andan i halsen och berättade om den fasansfulla geggan. Gubben skrattade och tyckte att vi skulle slutat tvätta av hästarna insektsmedlet:grin:
 
Var ute och red på min supersnälla travare som man kunde kliva av och låta stå still lös medan man fixade något vid sidan av. Skulle hoppa över en litet terränghinder på grannens mark, men av någon anledning missade vi och rev ned en del av hindret. Nåja, tänkte jag, jag ställer bara hästen bredvid och fixat till det. Men det tänkte inte hästen, som istället traskade iväg hemåt! Det tog nog en halv kilometer eller mer innan jag lyckades komma ifatt! Kändes lite pinsamt att traska bakom pållen på asfaltsvägen hemåt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp