Roliga misstag

Skulle kratsa hovarna häromveckan. Var inte sådär jättemycket i, men ändå så att man ville ta ut det liksom. Kratsar och kratsar, men ingenting händer :eek:
Sen kommer mamma (som var med i stallet den dagen)...."Men Dressyrtjejen, vad i all sin dar gör du?!" "Öh, kratsar hovarna? :cautious:" "Med en mankam ja.....:angel:" Sen insåg jag att både skaftet på min hovkrats och min mankam är gul.........:D
 
Jag och en kompis red ut i skogen på våra hästar. Rider på en större stig men med lite dålig sikt då de svänger och har sig. I skritt på långa tyglar. På en mikrosekund har båda våra hästar tvärvänt och vi båda sitter på backen utan hästar. Och vad kommer runt hörnet. En annan ryttare på en förskräckt häst :eek: tur våra stannade 2 meter bakom, just då vela vi sjunka genom backen. Sen skrattade vi iaf åt eländet. :o Gud så roligt det måste sett ut.
 
Tog fram benskydd och börjar knäppa på dom. Upptäcker att jag satt bakskyddet på fram. Såg så fånigt ut då det är såna korta bakskydd.
Lite trött kanske :D
 
Å gud, har en massa pinsamma och hemska minnen :p Var medryttare åt en gammal travare (varmblod) och min kompis red på kallblodstravaren. Vi gjorde en massa hyss! Trodde verkligen vi var odödlig och ägarna hade ingen kunskap och gjorde ingenting med hästarna så dem lät oss göra vad vi ville..... :confused: (Jag var typ 13-14)

En gång så var vi i hagen och skulle knäppa kort på hästarna. Så vi vissla ju lite på dem för att dem ska springa så vi får "fina" bilder :confused: Sluta med att hästarna vart irriterad och sparkade mig i bröstet :banghead:(Som tur var hade jag väst på mig) Blev en tur till sjukhuset :banghead::meh:

En annan gång så var vi ute och red (ingen visste vart vi var) Red på två hästar som var helt galna och gjorde precis vad dem ville (hände att dem stack flera gånger, skena över hela skogen osv) Vi skulle hoppa något hinder och sluta med att jag ramla av och blev typ medvetslös plus hjärnskakning :confused: och när dem vuxna skulle leta efter hos så hitta dem oss inte eftersom att vi var mitt ute i skogen och min kompis var i chock och pratade gojia... :rofl:

Sen har jag ramlat av tusen gånger på ridskolan, fastnat i stigbygel, gjort kullerbytta med häst, blivit inkastad i en vägg :rofl: ALLT möjligt.. Som tur va var det när jag var "odödlig" :p Men sen kan man ju även kalla det att man lär sig av sina misstag och växer som ryttare eftersom alla dessa händelser minskar för varje år ;) Som tur var har jag inte ramlat av på typ 2 år (peppar, peppar ta i trä) :banana::bump::bow:

Den pinsammaste saken jag har gjort måste ju vara att när jag var väldigt liten (typ 10 år) så skulle jag och några kompisar gå upp till en gubbe som bodde i byn och fråga om vi fick börja rida/ta hand om hans hästar (eller om han behövde nån som bara var där och mocka?) iaf så gick vi ända upp till hans stall och gick in i stallet :confused::confused: Vi städade och grejade (hans stall såg hemskt ut, tyckte vi) och sen gick vi för att säga till (vad "duktiga" vi hade varit) Men slutade med att vi fick stor skäll (Vilket jag förstår:banghead:) Vi hade även hälsat på hästarna, så fina var dem men TOKIGA.:confused: (Vill bara säga att vi kände han) Men gud vad jag skämdes, jag följde ju bara med vad mina kompisar gjorde men gud vad jag ångrade det... Han såg inte så roligt ut heller den gubben :eek: Jag var rädd för han innan men efter det vart jag livrädd för han och gick aldrig den vägen efter det :rofl:

Tack och lov så har man växt som människa :bow:
 
Jag kommer att tänka på några gånger när jag klantat mig:

Första tillfället var när jag precis blivit medryttare på en häst i tonåren. Efter att jag ridit släppte jag helt enkelt ut den i närmaste hage - det var bara det att den hästen gick inte där i vanliga fall. Som tur var kom min syster ut och såg att jag släppt hästen i fel hage. Jag: "jag tyckte väl att det var konstigt att de andra sparkade efter honom" :banghead: :banghead: inte så eftertänksam på den tiden, nej...

En annan gång var det med min egen häst. Jag hade hästen i gången, hade sadlat och skulle bara vända mig om för att ta tränset från kroken på boxdörren bredvid - då rusar hästen ut ur stallet och in i stallägarens trädgård där jag fick jaga en lös häst som galopperade runt endast iklädd sadel. Ganska pinsamt :o

I samma stall som ovan hade jag utsläppet en morgon och tog ut första hästen, gick sedan tillbaka till stallet för att hämta nästa. Döm om min förvåning när jag, på väg ut med den andra hästen, möter häst nr 1 på väg tillbaka mot stallet. Den som hade tagit in hästarna dagen innan hade lämnat en annan grind öppen så han hade helt enkelt gått ut ur hagen igen. Tur att han gick till stallet och ingen annanstans.
 
Jobbade i ett travstall på 80 talet där vi ridtränade hästarna ofta.Hade varit ute med en kuse...rider in på stallbacken å gör halt framför stalldörren.Sen får ja den lyysande iden att hoppa av bakvänt..alltså ta högerbenet över hästens hals å liksom glida ner med ryggen mot sadeln..å det gick ju fint..ända tills ja va nästan nere me fötterna..då hakade min långa tröja fast sej runt bakvalvet på sadeln å jag hängde som en fällkniv utan att kunna göra nåt!Å då bestämde sej hästskrället för att ge sej iväg...började skritta ner mot rundbanan me mej hängans bredvid..för att sen börja småtrava lite...dååå lossnade jag å stöp som en cementsäck i backen...dessutom hade chefen sett allt inifrån huset han bodde i.När ja fångat hästen stod han på gården å sa spydigt-Kan inte du hoppa av som normala människor görSå jädra pinsamt!!
 
En sommar efter att jag flyttat mina hästar från en hage till en annan tittade jag ut genom fönstret och såg den ena hästen gående lös närmast vägen. Jag ut förstås och hämtade hästen, kliandes mig i huvudet. Grannarna gick förbi och jag frågade om de sett hur hästen tagit sig ut, nej, det hade de inte, den hade följt med dem en liten bit på vägen, men de tänkt att mina hästar är ju så snälla... Lite sur på dem blev jag, de hade ju kunnat säga till!

Jag fångade in hästen och tog den till stallet, stalldörren stod öppen och den andra hästen stod inne i boxen! Jag hade helt enkelt glömt bort att dörren på baksidan (som vette ut till den hage dit jag hade flyttat dem) också stod öppen! Fritt fram, alltså, att bara gå igenom det öppna stallet och ut på vägen... PInsamt var bara förnamnet ;)
 
Mitt värsta är nog mitten 80-talet på Färsta ridklubb rider Dolly (ja ni ser vilket fast intryck det gjort) och inte kollar sadelgjorden... I full galopp på volt så gör hon en fin kastvändning och jag sitter fel 90grader så att säga och ser manegeväggen närma sig i rasande takt, PANG! Jag tror det var det som startade min mammas stora hästskräck
 
För 4/5 år sen hade jag en 7 årig shetlandshingst som jag red in, i stallet vi stog i hade vi inge rdhus eller paddock utan bara en liten korall gjord av elstaket. En dag när jag red barbacka i korallen så tyckte han att det var en bra ide att sniffa på elstaketet vilket slutade med en vettskrämd häst och en flygande matte :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp