Roliga dressyrövningar för ung häst

Solis

Trådstartare
Jag skulle vilja få tips på roliga och nyttiga dressyrövningar för en ung häst. Övningar som dessutom gör att man som ryttare blir lite "ärtigare". Har nu lite idétorka o blir gärna lite för försiktig, travar lite för länge mellan övergångar osv, skulle helt enkelt behöva bli lite mer aktiv o därmed hjälp hästen att bli ännu mer engagerad. Hästens nivå är låg än så länge, inte så mkt riden. Hon bär sig själv i en avspänd o fin form i skritt o trav, kan öka några steg i trav med bibehållen form, spårar bra både rakt fram o på böjda spår. Lite seg i övergångarna (seg matte...), när det gäller galopp har vi än så länge bara gjort några fattningar o galopperat rakt fram.

Tips?;)

Sv: Roliga dressyrövningar för ung häst

Hmmm ja det är ju mest raka spår och lite stora volter och så på det stadiet, så jätteomväxlande är det inte, mest att gå i balans och ha framåtbjudningen osv.

Jag brukar rida tex stora bågar (3 på 60 m ungefär) över medellinjen och jobba på att hästen ska följa tygeln och vikten. Många halvhalter. Och övergångar, men det tar ju så inte överdrivet många skritt trav, däremot skritt halt skritt, för sätet enbart helst.

Stora åttvolter. Mycket följa spåret och på långsidan (först i skritt några gånger) lite öppna tänk några steg. Samma med att flytta ngt sidvärts ett par steg bara och berömma, det kan man absolut börja med rätt så tidigt.

Det viktigaste tycker jag är att vara noga redan från början, att verkligen försöka vara det, i varje moment och inte slarva med hästens grunder. Det har jag gjort alldeles för mycket förrut.:o

Pratar nu om ridbanan, sen rider man ute i skogen mycket förstås, och då använder jag tex trän att runda osv.. Som en slalombana. :idea: Och ja förstås bara kliva avspänt över stock och sten:bow: Stärker mycket:bow:

Sv: Roliga dressyrövningar för ung häst

Nu när vi fått tillgång till en riktig ridbana igen (tror den är 50-60 m lång) har jag just funderat på serpentiner, vi har förut tränat i skritt o att följa sätet enbart. Har dock hittills varit lite för trångt för trav. Men, som sagt, på denna banan kan vi prova trav. Tänkte lägga in övning à la LC, alltså lägga in övergångar när vi passerar medellinjen.

Åttvolter kan hon bra. Vi har börjat flytta undan för skänkeln ett par steg då o då, det har dock varit segt. Lilla känsliga hästen tycker detta är joooobbigt o gör verkligen allt för att trixa undan, men jag är envis som synden :angel: o jag märker förbättringar från gång till gång. Ska prova öppnatänk, som du säger, med hjälp av staketet som stöd.

Serpentiner o åttvolter med inlagda övergångar kan nog vara bra, då måste matte (jag) också tänka till mer o inte "såsa".;)

Har ridit en hel del på bana med denna hästen pga att hon är mycket känslig och väldigt lätt blir ängslig o skärrad. Jag ville känna att jag har bra koll på henne innan vi ger oss ut på uteritt, detta också pga att vi inte har skog i närheten utan måste passera genom villaområden med trafikerade gator. Nu har vi dock börjat rida ut mer, med gammal garvad hästkompis som sällskap. Mitt sto genomför detta med "skräckblandad förtjusning" o en lycklig matte på ryggen. :bump:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 178
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka