Roliga balansövningar! Tips hitåt!

E

emjo

Tjejen jag rider med har usel balans så nu har jag övertalat henne om att vi rida barbacka imorgon, men vi ska hålla och i paddocken så att hästen inte springer hem om (när) hon trillar av... :smirk:

Så hit med roliga ideer om hur man kan göra det kul att öva balans!! :banana:

Sv: Roliga balansövningar! Tips hitåt!

Rid dressyr, och rid som om man hade en sadel. Det är det bästa, man "glömmer" att man är utan och sitter jättebra.

Finns ett bra sätt: LONGERA!

Jag har tänkt på det själv när jag fick hem min häst men sen blev det aldrig av, så för någon vecka sedan läste jag en artikel om longering och att många tävlingsryttare blivit longerade en hel del i sina dagar. Tror det var roffe som kom till nåt stall i tyskland och han fick inte rida själv de första tre veckorna utan han blev longerad!

Beridarna på spanska ridskolan, första året (ETT HELT ÅR) får dom inte rida själva, alltid någon som håller en lina till hästen!

Väl värt att prova tycker jag!

Säger som seabaz... Longera.
Hoppa över små hinder. Bäst är egentligen att rida barbacka nån eller några gånger i veckan, då får man balansen gratis!

Longera utan stigbyglar och knyt tyglarna...(får träningsvärk bara av att tänka på sitts-/balansträning*ryser*)

Galoppera mycket, där känner man direkt hur man ska sitta och luta för att få rätt balans. Hoppa små hinder, rid utan tyglar då får man endast kontakt med hästen genom hjälperna.
Kolla gärna in på http://ridsport.ifokus.se

Gör så här: Knyt tyglarna, och håll armarna rakt ut åt sidorna. Låtsas att det är krokodiler på spåret, och vatten 3 meter innanförspåret, alltså måste du hålla dig en meter innanför spåret för att inte bli uppäten av krokodilerna eller ramla i vattnet.

Den här övningen gör att du får jobba med dina ben för att hålla hästen rätt . eftersom du har knytigt upp tyglarna och har armarna ut åt sidorna så kan du inte hänga dig i hästens mun om du tappar balansen. Eftersom du jobbar så mycket med bena är det mycket lättare att sitta kvar, och du glömmer att du sitter barbacka

Det kanske låter lite barnsligt med krokodiler, men det är en utmärkt ben och balansövning lycka till ;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama