Rolig, fartfylld träning!

LovingLife

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på en rolig träningsform med fart i, som passar bra under sommarhalvåret! Jag tänker mig träning med något typ av hjälpmedel för att få upp farten och egentligen förenkla det lite för en själv. Exempel på fartfyllda motionssätt som jag kommer på - skidor med hunddrag, cykel(snabb vanlig/elcykel), "Vattenloppa" som jag nyss upptäckt, kajak/kanot, stående paddling på bräda(vet ej vad det kallas) etc..

...Eller bara något helt annat exempel på rolig träning som man kan utöva själv! Är lite less på jogging nu bara, men har du nått kanontips för att göra även spring-turen roligare så är det välkommet såklart! :)
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Inlines, rullskidor, cykel i skog, kan det vara något?

För att göra springturen roligare, intervaller, kombinera att springa vanligt med att springa och ta i marken, göra indianhopp, springa sicksacksteg, hjula (:D), typ sånt?
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Simning, barmarksdrag med hund, moutainbike, ridning.
Kanot nämnde du ju själv men det är hur kul som helst!

För att göra det roligare att springa tycker jag att det är roligare i terräng, kanske orientering?
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Inlines, rullskidor, kitesurfing (!!!), vattenskidor, kajak, orientering eller löpning obanat bor du där det funkar så kan ju vindsurfing eller vågsurfing också vara altenativ.
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Barmarksdrag lät grymt roligt, men tyvärr är jag hundlös just nu. Men mountainbike, har aldrig tänkt på det faktiskt. Vad är det som gör det så roligt?:-) Ser framför mig att först ta mig upp för en lång brant och knövlig skogsstig för att sen rulla ner under två ynka minuter, men jag kanske har missat charmen med det hela..?:)

Springtipsen inspirerade mig faktiskt, har liksom blivit att jag bara följt samma stig dag ut och dag in den senaste tiden.
Kanot känns verkligen superkul, lite dyrt att införskaffa bara!.. Kanske man kan hyra nått över sommaren bara, hm...
Kitesurfing låter ju sjukt kul, har aldrig testat men skulle bra gärna vilja göra det!.. Känns som att man behöver gå en kurs eller liknande för både det och vinsurfing dock innan införskaffar grejerna kanske. Hur svårt är det? Men det är väl bara å kolla upp isf antar ja.:9
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Det finns många olika grenar inom mtb, det finns säkert någon som passar dig om du testar lite :)
Det är inte bara utför och uppför, jag gillar att varva skön grusväg med tekniska stigar, alltså en hel del fart på lite bredare och mer cykelvänliga vägar och sedan svårcyklade sträckor med mycket stenar och rötter och klättring och mer hjärngympa, kontroll och balans. Jag håller som bäst på att lära mig hoppa över nedfallna träd :D

Enduro och downhill är lite mer extrema.

http://www.youtube.com/watch?v=xFcQi7DvuFM

http://www.youtube.com/watch?v=F62Pkh7q0d8
 
Senast ändrad:
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Kitesurfing låter ju sjukt kul, har aldrig testat men skulle bra gärna vilja göra det!.. Känns som att man behöver gå en kurs eller liknande för både det och vinsurfing dock innan införskaffar grejerna kanske. Hur svårt är det? Men det är väl bara å kolla upp isf antar ja.:9

Det är svårt! Jag skulle säga att kurs absolut behövs, är man inte bekant med att hantera skärmar från annat så skulle jag säga att det är nästan livs farligt att testa på kitesurfing/kiteskiing på egen han utan någon som kan instruera.
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Köp en racercykel :) Ställ upp i tjejvättern eller något motionslopp och gå med i en cykelklubb för lite morot till träningen.
Mkt roligare att cykla än att springa.
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Jag säger bara en sak:
Mountainbike. :D

Jag håller med :). Jag kör både downhill och enduro som Blueberry nämner och det behöver verkligen inte vara extremt. Vill du göra en riktigt kul grej åker du till en bikepark med ett gäng kompisar och hyr en cykel.

Här är en film när jag kör ett par hopp i Järvsö Bergscykel Park som ligger i Hälsingland. Ett väldigt nybörjarvänligt ställe! (Man behöver inte börja med hoppen som jag kör; en bikepark fungerar precis som skidorter på vintern med nedfarter från grönt till svart där grönt och blått är leder som alla kan klara).

http://www.youtube.com/watch?v=l1MOheIAPy0
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Jag är såld på landsvägscykling. :D Köpte min första racer bara förra veckan och himmel-och-pannkaka vad kul det är!
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

KL samt medhåll :)

Downhill är jättekul (och sjukt läskigt :p). Testade på det förra året och det var liksom himmel och helvete i ett.

Ganska dyr sport, men absolut värd att testa!

Snart bär det av igen :D
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Jag är såld på landsvägscykling. :D Köpte min första racer bara förra veckan och himmel-och-pannkaka vad kul det är!

Du ser :)
Jag blev också fast när jag köpte min första racer...
Innan hade jag en tung 16-17 kg mtb men grova däck. Köpte sen en racer och fick en aha upplevelse. Vad mycket roligare det blev :)
Har man sedan all utrustning blir det ännu bättre, clips och riktiga cykelkläder som inte fladdrar i vinden.

Cykel du med någon eller mest ensam? Det blir ändå roligare om du har någon kompis/kompisar att cykla med som kan hjälpa att bryta vind. Eller gå med i en cykelklubb där du kan hitta några att träna med...
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Jag hade en rätt så lättcyklad hybrid innan och jag tyckte det blev nog stor skillnad. ;) Vad har du för cykel?

Jag cyklar oftast med sambon, något pass i veckan kör jag dock själv. Tänkte även gå med i Örebrocyklisterna så jag får tillgång till ännu mer kunskap och långpass i grupp. :)
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Min första cykel var en scott speedster s40. Jättefin första cykel. Men naturligtvis var man inte nöjd och började tråna efter en cykel i kolfiber. Så idag cyklar jag på en scott addict r3 som jag har har lättat ilte och bytt ut den mesta till kolfiber(sadel, stolpe, styre, clips..m.m) så nu väger den 7.5 kg. Haha, det här är riktig prylsport. I slutändan är det dock träning som avgör hur snabb man är :)
Vad har du för cykel?

Låter ju utmärkt. Det behövs fler tjejer i cykelsporten. I våran klubb är ca 1/10 kvinna. Men dom brukar ha egna "tjejklungor" ibland... vilket är bra tror jag för tjejer kanske blir skrämd av grabbarnas oftare högre tempo och tävlingsmentalitet.
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Jag har en väldigt nyinköpt Nishiki Flow, fantastisk pryl! Tror den väger runt 8 kg (minsta storleken, inte bytt några komponenter, än ;) ), en aning lättare än hybriden som väger närmare 13 kg.

Ja, att cykelklubbarna vill ha fler tjejer har jag förstått. Svärmors chef är ordförande i Örebrocyklisterna och när svärmor visade vilken cykel jag köpt blev han väldigt peppad och ville att jag skulle ringa så han fick berätta om klubben. :D Vore kul att träna upp mer fart, ligger runt 25 km/h när jag kör själv (t.ex. 56 km-rundan häromdagen, även Tjejvättern gick i samma fart) och snäppet snabbare när jag kör med sambon. En del förlorar jag på att jag är lite feg i nedförsbackarna, jag är helt enkelt lite farträdd. Uppför är jag som en bergsget. :D
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Jaha, du gick på kolfiber direkt. Det är rätt ;) Man sparar på det i längden...
Själv var jag skeptisk och trodde inte att jag skulle fastna som jag gjorde och vågade därför inte köpa nåt dyrt. Men hade jag vetat det från början hade jag gått på en rejäl kolfiber cykel direkt!

Ja, vill du få upp snittfarten gäller det ju att våga trampa på utför :D Men är man snabb uppför så kompenserar det juh... Men ett tips är ju att kryp ihop lite och hitta en bra fartställning. Själv har jag styret ganska lågt och långt fram för att få en snabb sittställning. Men är man ovan så kan det vara jobbigt för rygg och axlar. Ju högre snittfart du får desto mer får du tampas med luftmotståndet. Det är fiende nr1 i cykling...
Men cykla fort är träning. Läskigt ibörjan... men cykla lite fortare för varje gång och du blir modigare. Första gången jag var uppe i 70km/h var det läskigt. Men efter nån gång vart det bara roligt...och då ville jag upp i 75km/h :D
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Jag sa i ett svagt ögonblick att om jag fixar ett bra betyg på den senaste kursen på universitetet skulle jag köpa en kolfiberracer. Trodde inte jag skulle få mer än godkänt men tji fick jag! Dyraste men roligaste betyget jag någonsin fått. ;)

Jag har börjat lite med fartställning och att våga använda bocken. Det ger rätt mycket, men det är verkligen ovant.

75 km/h... Hjälp! Jag var uppe i runt 50 km/h under en utförskörning i söndags, det tyckte jag var alldeles nog. :D
 
Sv: Rolig, fartfylld träning!

Haha, fast det där betyget kanske sparade dig slantar i långa loppet iaf... För när uppgradering djävulen sätter fart så har du en bra ram som bas :).

Ett annat tips är att ta i lite extra i backkrönen även om du är trött, för att du så snabbt som möjligt ska komma upp i fart efter en uppförsbacke, man behöver inte ta i lika mycket utför... för du tjänar som sagt mer på att cykla fort när det går uppför. Utför handlar mest om att försöka göra sig så liten och strömlinjeformad som möjligt.

Fast 50km/h är väldigt fort på en cykel. Känns inte fort i en bil... men det är annat när man ligger i bocken på en racer med 2 cm breda däck :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp