rökning mm

M

missnoname

jag vet inte vad jag ska skriva egentligen.
jo det är så här, en bekant till mig har en dotter som min dotter leker med.
dottern är inte alltid så snäll.
men det kan bero mycket på hur hon växer upp mm.
hon har bara sin mamma och det är väl klart att hon gör lika som henne.
det har varit mycket trubbel av alla de slag kring fam och jag känner att det här är för mycket för oss iaf.
de är lite gränslösa kan man säga.
hon är lite äldre än min dotter åxå.
det finns en del olika saker som gör att jag itne vill att min dotter är med henne.
kan inte gå in på för mycket för att inte bli avslöjad.
jag vill iaf inte att de fortsätter och min dotter är lite rädd för att säga ifrån mm.
nu är det så här att min dotter har astma.
kompisens mamma röker inne.
när min dotter kommer hem får jag kasta henne i duschen och kläderna i tvätten, varenda jäkla gång.
det här börjar bli väldigt tröttsamt.
jag vill inte att hon är där, jag vill inte riskera att hon får en värre astma än hon har bara för att mamman bara bryr sig om sig själv och inte tar nån hänsyn till andra. (avspeglar sig i hennes dotter)
jag orkar heller inte med att kompisen kommer hit och när hon gått hem får jag skura golv mm och vädra och byta sängkläder och allt annat hon suttit på för att det stinker och då menar jag STINKER rök och annat gammalt ingrott skit......
jag vet inte vad jag ska gör eller hantera detta.
säger jag ifrån får jag bara gap och skrik tillbaka från mamman.....tro mig jag har försökt.
vad kan jag säga?
vad kan jag göra?
känner inte att jag kan låta mitt barn vara där ändå och riskera att hon blir sämre bara för att de ska få leka..... hur förklarar jag det för henne sen då hon är äldre?
inte kommer hon tacka mig iaf.
åh vet varken ut eller in....
finns det nån som har nåt klokt att komma med?
nåt som är korrekt men ändå bestämt på ett bra sätt.

Sv: rökning mm

Om du inte vill att din dotter inte ska umgås med den andra tjejen kan du väl använda astman som "ursäkt"? Annars har jag svårt att se vad du kan säga.

Kortfattat så kan jag ju säga att mina barn aldrig skulle få vara hemma hos någon som röker inne och då har de inte astma och jag själv är rökare, eller ja, jag jobbar hårt på att sluta.

känner inte att jag kan låta mitt barn vara där ändå och riskera att hon blir sämre bara för att de ska få leka..... hur förklarar jag det för henne sen då hon är äldre?
inte kommer hon tacka mig iaf.

När jag var ung tonåring förbjöd min pappa mig att umgås med en av tjejerna i området eftersom hon umgicks i dåliga kretsar. Jag blev förstås sur då, men är idag glad att jag slapp den närkontakt med droger och annat strul som jag i efterhand förstått var i omlopp i det gänget... Även i mycket ung ålder.

Att vara förälder, gissar jag, handlar om att ta de kloka besluten åt barnen som barnen själva inte kan ta - och ibland bära hundhuvudet för det.

Jag har nog missat att tacka pappa för att han satte min välfärd främst...

Sätt stopp för umgänget om det är det du känner känns vettigast, de kan ju alltid hänga i skolan istället om det nu är en vänskap värd att bevara. (Vet inte hur gamla de är.)

jag har ifrågasatt det där med rökningen, för det är väldigt äckligt faktiskt och passiv rökning är väl värre har jag för mig?
det är inte olagligt så ingen kan säga nåt, får jag bara till svar då.
det går inte att prata normalt med denna person.
det har hänt så himla mycket som gör att jag inte vill att dottern är där.
min dotter vill inte heller längre men blir totalt nertjatad av den andra och får elaka sms eller meddelanden på msn mm.
hon trackar henne helt enkelt när hon säger att hon inte vill leka nån dag.
sen börjar den andra dottern skicka massa sms till mig och fråga om de kan va mm.
eh då säger jag ju nej och att min dotter redan sagt nej så varför fråga mig då?
alla är inbl i den fam, varenda myndighet som finns tror jag har stora problem med dem.
jag vill kunna säga nåt som inte gör mig till bov om ni förstår vad jag menar.
så jag kan stå för det sen, just nu är jag mest rädd för dem

ålder 10 och 13

Olagligt eller inte är väl helt oviktigt, du som mamma avgör och den är det punkt.

Nu vet jag inte varför du är rädd för dem?
Men din rädsla får ju inte komma i vägen för din dotters ovilja, din dotter måste ju känna att hon kan lita på dig och har ditt stöd och räcker inte hennes nej, jag vill inte. Så borde hon ju kunna säga att "Jag får inte för mamma" och du som vuxen kan stå upp för det du tycker och bestämma dina barns umgänge?

just nu är jag mest rädd för dem

Om du som vuxen människa är rädd för dem, vad är då inte din dotter som är där fast hon inte vill, blir mobbad annars och hennes egen mamma inte törs säga ifrån?

"Min dotters astma förvärras av cigarettrök och därför kan hon inte längre vara hos er. Din dotter är välkommen hem till oss om hon inte luktar cigarettrök."
Punkt.

Om du som vuxen människa är rädd för dem, vad är då inte din dotter som är där fast hon inte vill, blir mobbad annars och hennes egen mamma inte törs säga ifrån?

"Min dotters astma förvärras av cigarettrök och därför kan hon inte längre vara hos er. Din dotter är välkommen hem till oss om hon inte luktar cigarettrök."
Punkt.

:bow::bow::bow:
tack tack tack det där tar jag fasta på!!
kort bra och lämnar inget utrymme för diskussion.
kanon, du är bäst!!!;)

Jag förstår inte varför du tjafsar på mamman om rökningen:confused:
Alla gör ju som de vill och du bestämmer att din dotter inte ska leka med henne längre, du behöver inte försvara eller förklara varför.

Säg enbart nej nästa gång och om de trakasserar er så är det ju ett fall för polisen.

Stå upp för din dotter och sätt stopp för det här, hon ska väl inte behöva klara detta själv?! Du vill ju inte att de leker oavsett om mamman röker eller inte så varför skylla på det?

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 878
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar