Rökning och andra gifter under graviditet.

T

The Great White Shark

Det pratas ju så otroligt mycket om rökningens skadliga verkan och om någon så mycket andas om att de röker under graviditeten så lynschas dessa mammor nästan.

Det är ju bara att läsa i trådar här på bukefalos.

Men om man nu tar allt en runda till, kan det verkligen vara bra att vara gravid i tex Stockholm eller annan stad?
Jag menar att i städerna så andas ju en gravid kvinna in en massa skadliga ämnen i princip vartenda andetag och det måste ju påverka fostret negativt... eller?

Tänk om man som gravid använder sig av parfym, kan det verkligen vara så bra? Det är ju känt att genom huden går det snabbt in en massa ämnen. Tänker på någon smärtlindrande salva el dyl man smörjer på sig. Nikotinplåster har ju funnits länge, och där går det ju nikotinet ganska snabbt in i kroppen.

Schampoo, duschcreme, tvål osv, det är ju något de flesta använder flera gånger i veckan.

Någon som vet om det finns någon forskning om detta?
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

På de smärtstillande salvor och plåster jag har hemma så står det att man inte bör använda de när man är gravid.

Och självklart är storstads luften inte speciellt bra den heller.
Vad jag hört och läst så är problem med allergier och astma hos barn uppfödda i stan större än de som bor ute på landet, men om det forskat fram några bevis har jag faktiskt ingen aning om.


Det finns stor rökare som fått helt friska starka barn och så finns de de som verkligen levt efter vad man bör och inte bör och fått barn med allergier.

Jobbar man med skadliga ämnen under gravidieten har man rätt att bli avstängd från jobbet, det blev jag. Men jag kunde lika gärna välja att jobba in i de sista om jag velat det.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Parfymer har jag hört kan vara skadliga. Jag har varit mer sparsam med detta under min graviditet, speciellt i början.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Ja herregud - att vi som är födda på 60 och 70 talet ens har överlevt allt vad våra föräldrar gjorde är ju totalt osannolikt.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Nikotinplåster har ju funnits länge, och där går det ju nikotinet ganska snabbt in i kroppen.

Jag tillhör en av de mammor som rökt långt in i graviditeten, jag har relativt nyss blivit rökfri. Min BM avrådde mig starkt ifrån att använda alternativa nikotinpreparat eftersom det skulle tillföra en större mängd nikotin än jag fick i mig som rökare.

Vad gäller boende i stora städer så tror jag inte det kan vara helt nyttigt, de gånger jag besöker St. Petersburg (som iofs är mycket större än sthlm och andra städer i sverige) så är näsan tjock med svart sot efter ett par timmar på stan.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Självklart så finns det annat än rökning som är mindre bra, både för gravida och icke-gravida. Däremot är det väl få saker som är så väldokumenterat dåligt som att röka, dricka eller ta droger när man är gravid. Så de sakerna är väl de första man bör lägga ner om man blir gravid.

Det är ju dessutom så att ex-vis rökning tenderar att göra de skadliga effekterna av andra skadliga ämnen som t.ex. luftföroreningar än värre.

Sedan finns det ju annat som är mindre väldokumenterat om och i så fall hur det är skadligt - man kan ju inte låta bli att andas i nio månader, och knappast låta bli att använda tvål eller tvätta sina kläder heller.... Däremot ÄR det ju fullt genomförbart att avstå från rökning och alkohol, som vi helt säkert VET är farligt, det är väl därför folk har inställningen att man skall det.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Ja herregud - att vi som är födda på 60 och 70 talet ens har överlevt allt vad våra föräldrar gjorde är ju totalt osannolikt.

Det har jag också tänkt på.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Vad jag hört och läst så är problem med allergier och astma hos barn uppfödda i stan större än de som bor ute på landet, men om det forskat fram några bevis har jag faktiskt ingen aning om.

Jag har också hört det, men vet inte heller om det finns någon forskning.

Det skulle vara intressant att veta om forskningen när det gäller rökning och att det tex skulle vara en ökad risk för barnet att utveckla astma är gjord så att man med säkerhet vet att det inte är miljön där man bor som är "skurken".

Jag hoppas att ni som läser det jag funderar över förstår att jag inte vill få fram att rökning inte är farligt, det förstår jag att det är.
Men jag skulle vilja veta om forskningen om rökningens farlighet under graviditet har tagit hänsyn till ffa boendemiljön.

Kanske är det farligare än man trott att bo på en plats där man utsätter sig för mycket miljöföroreningar är farligare än man trott, men lagt "skulden" på cigaretterna.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Självklart så finns det annat än rökning som är mindre bra, både för gravida och icke-gravida. Däremot är det väl få saker som är så väldokumenterat dåligt som att röka, dricka eller ta droger när man är gravid. Så de sakerna är väl de första man bör lägga ner om man blir gravid.

Det är ju dessutom så att ex-vis rökning tenderar att göra de skadliga effekterna av andra skadliga ämnen som t.ex. luftföroreningar än värre.

Sedan finns det ju annat som är mindre väldokumenterat om och i så fall hur det är skadligt - man kan ju inte låta bli att andas i nio månader, och knappast låta bli att använda tvål eller tvätta sina kläder heller.... Däremot ÄR det ju fullt genomförbart att avstå från rökning och alkohol, som vi helt säkert VET är farligt, det är väl därför folk har inställningen att man skall det.

Sant, det går att sluta röka.
Det går att se till att tvätta sig med mindre farliga produkter, tvätta i mindre farliga produkter.

Men alternativet till att inte andas i 9 månader är ju att flytta och det är ju självklart inte genomförbart för de allra flesta av många olika anledningar.

Men ibland kan jag faktiskt känna lite irritation över några i min bekantskapskrets som ojjar, idiotförklarar och föreläser om hur farligt rökningen är för någon som är gravid (denna jag tänker på bor på landet). Men själva bor de och är gravida i en stad där de andas in en massa onyttiga ämnen, de parfyrmerar sig osv.

Visst, de har ju utan tvekan rätt, men samtidigt så blir det lite...
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag tillhör en av de mammor som rökt långt in i graviditeten, jag har relativt nyss blivit rökfri. Min BM avrådde mig starkt ifrån att använda alternativa nikotinpreparat eftersom det skulle tillföra en större mängd nikotin än jag fick i mig som rökare.

Vad gäller boende i stora städer så tror jag inte det kan vara helt nyttigt, de gånger jag besöker St. Petersburg (som iofs är mycket större än sthlm och andra städer i sverige) så är näsan tjock med svart sot efter ett par timmar på stan.

Grattis till att blivit rökfri :)

Ja så förstod jag också det, just det med att ta hjälp av nikotinpreparat.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Har funderat på det här med röntgen. Om man jobbar med röntgen, tex inom djursjukvården och då måste vara med inne i rummet när man trycker av, för att hålla djuret stilla, och inte vet om att man är gravid, som det ofta är i början... hur skadligt är det för fostret egentligen?
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Har funderat på det här med röntgen. Om man jobbar med röntgen, tex inom djursjukvården och då måste vara med inne i rummet när man trycker av, för att hålla djuret stilla, och inte vet om att man är gravid, som det ofta är i början... hur skadligt är det för fostret egentligen?

Jag vet egentligen inte, men när man VET att man är gravid får man ju inte vara med så något händer det ju som inte är bra.

När jag var gravid med min dotter så skulle jag göra en CT röntgen av mitt huvud, och när jag låg där så kom jag på att de kanske inte visste att jag var gravid eftersom jag inte hade haft mål i munnen och sagt det trots att det var en läkare som visste att jag var gravid som skickade remissen.

De stannade upp lite och frågade mig vilken vecka jag var i och jag tror jag var i v 15 då och om jag minns rätt så var jag tillräckligt långt gången för att få fullfölja röntgen.

Likaså är det ju hos tandläkaren och på sjukhus, man får gå ut oavsett om man är gravid eller inte.

Ja det är intressant, vad är det som händer egentligen med ett foster om man blir utsatt för den strålningen och man inte vet att man är gravid, skall man oroa sig eller inte?
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

det är väl för att celldelningen är så snabb i början och blir det något fel pga röntgenstrålningen så blir det väl väldigt fel i fostret... men som sagt, det är känsligast i början och hur många vet att de är gravida första veckorna? Just när man, som jag kommer göra, jobbar i röntgenmiljön och kanske röntgar flera projektioner om dagen, nästan varje dag, är det ju lite skillnad mot att vara patient och bli röntgad en gång... Även om man har skyddsförkläde på sig så är det ju en viss mängd strålning man får i sig...
 
Senast ändrad:
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jo, men när det gäller strålning så är det ju också så att den sammanlagda dosen man utsätts för under en viss tid har betydelse. Det är alltså betydligt mindre farligt att bli utsatt för strålning EN av graviditetens 40 veckor än alla 40.....
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Ja herregud - att vi som är födda på 60 och 70 talet ens har överlevt allt vad våra föräldrar gjorde är ju totalt osannolikt.

Hur många av oss som är födda på 60- och 70-talet har fått div sjukdomar?

Ta tex alla depressioner, fibromyalgi mm

Jag tror nämligen att vi som är födda på 60- och 70-talet är sjukligare av oss pga det vi blivit utsatta för som barn.

Vad tror ni andra, kan det ha något samband? Är tex 40- och 50-talister friskare än vi 60- och 70-talister eller har dom varit utsatta för liknande saker som vi?

Bara en liten undran....
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Finns inget som tyder på det,jag å min sida tror att alla generationer har sina problem som kommer sig av mödrars och fäders medicinering,samhällsklimat,mathållning och annat.
Däremot visar forskning att det inte är av godo att inte utsätta sina barn för pälsdjur tex då detta kan utlösa överkänslighet,så det gamla ordspråket lagom är bäst håller nog än;)
Men rökning och alkohol är ju aldrig nyttigt så det rekommenderas inte såklart/CRJ
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

ainasoja;9141697Jag tror nämligen att vi som är födda på 60- och 70-talet är sjukligare av oss pga det vi blivit utsatta för som barn. Vad tror ni andra skrev:
Jag retar mig oxå lite när det raljeras över folk som vill skydda sina foster/barn, och löjliga argument som "min mamma rökte och jag lever ju".

Jag lever oxå. Min mamma rökte i början av graviditeten, inte sen. Min pappa rökte under de första åren av min uppväxt. Jag hade astma tills jag blev vuxen (nu är den i stort sett borta) och är allergisk mit pollen, djur och lite annat.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

I min familj har det rökts mycket.
3 av 5 syskon har astma och allergier.
Föräldrarna har inte det.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Jag tror tyvärr att vi numera har nya namn på gamla fenomen.
Jag tror inte att det är ett dugg skillnad.

Därmot så BORDE de barn som växer upp idag vara friskare eftersom dagens föräldrar är mer medvetna.
 
Sv: Rökning och andra gifter under graviditet.

Ja herregud - att vi som är födda på 60 och 70 talet ens har överlevt allt vad våra föräldrar gjorde är ju totalt osannolikt.

Väx upp och tänk lite innan du skriver ngt...:crazy:
Rökning är farligt, alkohol är farligt samt droger.
Färga håret och blondera osv ska man heller inte göra.
Idag vet man mer om vad som är skadligt och vilka skador det ger.

Sant, det går att sluta röka.
Det går att se till att tvätta sig med mindre farliga produkter, tvätta i mindre farliga produkter.

Men alternativet till att inte andas i 9 månader är ju att flytta och det är ju självklart inte genomförbart för de allra flesta av många olika anledningar.

Men ibland kan jag faktiskt känna lite irritation över några i min bekantskapskrets som ojjar, idiotförklarar och föreläser om hur farligt rökningen är för någon som är gravid (denna jag tänker på bor på landet). Men själva bor de och är gravida i en stad där de andas in en massa onyttiga ämnen, de parfyrmerar sig osv.

Visst, de har ju utan tvekan rätt, men samtidigt så blir det lite...

Blir lite vadå?Att bo i en stad och andas in luften där är knappast lika skadligt som att dra ner rök i lungorna och låta det passera till fostret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp