Rödlistad fisk.

Sv: Rödlistad fisk.

Ojdå! Jag handlar aldrig på City Gross, men det låter ju verkligen som att deras fiskförsäljning skiljer sig drastiskt från hur det brukar se ut i de stora kedjorna (och i de små fiskbutikerna).

Nästan värt att kolla in närmaste City Grossfiskdisk, känner jag plötsligt.

Vet inte om det är lika överallt men här ser det iaf ut så.

En bekant ville att de skulle ta hem ål till sitt julbord men fick tvärnej.

vi brukar handla dar (dem saljer mycket hjärta, njure, gristunga etc som vi ger till katten.) men har aldrig ens kollat in fisk disken eftersom vi inte koper fisk. Ska kolla om dem gor samma i varan som dem gor i Bison's :) (inte for att det gro att vi kommer att koppa, men man kan ju alltid hänvisa andra som kanske frasar)

Willys gör också stor affär av att inte sälja listad fisk, men jag stöter på det ändå i deras diskar.

Jag köper inte heller rödlistad fisk.

Det verkar som om många krögare tror att så kallad odlad år är okej. Det är den ju inte eftersom ålarna är infångad glasål som senare får växa till sig på fiskodlingar. Jag fick förklara det när jag skulle beställa en konferensmiddag för ca. 100 personer och hade fått ål som menyförslag. Kocken var först helt oförstående men jag tror att han till slut begrep att ålar inte kan föröka sig i fångenskap.

Citygross i Jönköping sålde rödlistat sist jag kollade, tyvärr så detär nog olika mellan de olika butikerna. Jag har naturskyddsföreningens app i telefonen, går att se vilken fisk man inte ska köpa och vilka som är ok att köpa, väldigt praktiskt. Kollar alltid efter märkning när jag köper fryst fisk.

det var den färska fisken som de sålde rödlistat av, uttryckte mig lite väl kortfattat :)

När det gäller ål, blir jag numera gråtfärdig när jag ser det i fiskdisken och handlar helst i fiskbutiker som inte har det.

Fastlugn och fin, lite grann. Det finns 200 yrkesfiskare i sverige som har licens att fiska ål, under noggranna och strikta beskrivningar hur. Det är en siffra som i mitt tycke är v-a-n-s-i-n-n-i-g-t hög, för några år sedan var det bara 10 fiskare som hade licensen varav ett ex till mig var en av dem. Han tog licensen för att inte använda den.
Men, dessa eskilsson-licenser innebär att ålen _inte_alltid_är_illegalt_uppfiskad.
I sammanhanget kan man väl också tillägga att den största boven i aldödsfrågan, är kraftbolagen som inte är ålagda ett smack för att förhindra den åldöd deras turbiner gör som motsvarar större mängd död ål än den de 200 yrkesfiskarnas kvoter står för. Ofta är andra länders arbete med att rädda ålen runtom östersjön mer omfattande än vad sveriges är.

Kontentan är iallafall, är köp inte ål. Fortsätt nobba det.

Jag är lugn och fin. Och jag vet hur ålfisket är reglerat, och jag vet precis vad jag tycker om att det alls förekommer. (Kraftbolagen är betydligt svårare att ändra på i en hast.)

Jag blir verkligen olycklig av ål i fiskdisken. Då ser jag ett ållik, där jag för övrigt ser mat (i form av fisk och skaldjur), om du förstår hur jag menar.

Jag räknar kallt med att den ål jag ser i butiken är lagligt fiskad i normalfallet. Jag vill inte ändå.

Jag är lugn och fin. Och jag vet hur ålfisket är reglerat, och jag vet precis vad jag tycker om att det alls förekommer. (Kraftbolagen är betydligt svårare att ändra på i en hast.)

Jag blir verkligen olycklig av ål i fiskdisken. Då ser jag ett ållik, där jag för övrigt ser mat (i form av fisk och skaldjur), om du förstår hur jag menar.

Jag räknar kallt med att den ål jag ser i butiken är lagligt fiskad i normalfallet. Jag vill inte ändå.

Nu trodde nog jag att du skulle förstå att jag vet att just du är lugn och fin. Och det är FÅ som vet hur ålfisket är reglerat så det förvånar mig att du var så insatt då men jag ber om ursäkt om du tycker att jag skriver dig på näsan om det. Jag trodde inte att etik i fisket var din nish. Västkustbor brukar inte ha så stor koll på yrkesfiskarregleringar i östersjön. Och om du eftersom du skriver att du ändå inte vill, tolkade inlägget jag skrev som ett vitt flagg för att köpa ål, så kan jag ju säga att det var inte alls så jag menade heller, det landade tydligen förskräckligt fel hos dig.

Jag är uppväxt med en skärgårdsfamilj fylld av yrkesfiskare, har ett ganska färskt ex som är yrkefiskare och ålfiskelicensierad. Jag ser inte bara en typ av lik i fiskdisken, jag ser massor, av alla de slag.

Äsch, ångrade mig. Flera här har ju koll på läget redan så behöver inte gå med mer onödig info.

Kontentan är ju ändå; ålen är starkt utrotningshotad. Ät den inte. ;) Jag tycker det är trevligare att ge dem lite kärlek istället!
Det sägs att söta djur får mer uppmärksamhet när det gäller djurskydd och åtgärder för utrotningshotade djur... Men jag tycker ålar är vår finaste och mest fascinerade fisk! Bara det faktum att den tänker baklänges och är stark som jag vet inte vad.
Puss!
IMG_20131006_112556_zps92814dc1.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka