Rödlistad fisk.

Mia_R

Trådstartare
Med anledning av jul men även till vardags, har ni någon som helst koll på att mycket av fisken som säljs är rödlistad och hotad av utfiskning? Ål är ett exempel på fisk som man inte ska äta alls, men den återfinns väldigt ofta på julborden och till jobbet fick vi den i många år via catering trots att ingen ens åt den. :meh:

Många äter inte julskinka för att de inte gillar hanteringen och uppfödningen, men samma personer skiter i allt vad miljöhänsyn heter och stoppar glatt i sig av ål och annan rödlistad fisk trots de enorma miljökonsekvenser det medför. Det man inte ser finns inte? O_o

För de som bryr sig så har WWF en lista på fisk och skaldjur man kan äta med gott samvete och vad man ska undvika. Något att tänka på både inför jul och nyår men självklart även resten av året om man vill påverka. :)

Sv: Rödlistad fisk.

Jag äter som regel inte köpe fisk alls, just pga det. Havsfisket är ju så skit att man egentligen skulle behöva sluta helt och låta det återhämta sig :S (farmad fisk är ju nästan värre, då pelletsen dem matas med är gjord på fisk och det går åt rätt många kilon fisk för att mata upp ett kilo farm fisk. För att inte nämna dem andra problemen med dem).

Där vi bodde förut fick vi någon gös filé ibland av yrkes fiskarna vi bodde grannar med. så vitt jag vet måste dem ju göra något rätt med fisket, det borde ju ta slut rätt snabbt när det är i en sjö annars. Nu har vi eget fiske vatten om vi får för oss att vi vill ha fisk (än så länge har det hänt 0 ggr, det kommer nog fortsätta så).

Ål skulle jag aldrig köpa eller äta, väljer bort jätteräkor varje gång jag äter sushi. För övrigt köper vi inte så mycket fisk tyvärr, men det brukar vara ett bekymmer att hitta okej fisk.

Vi har den listan på kylskåpet. :) Äter inte ål sedan flera år, trots att jag gillar det. Inte tigerräkor/scampi heller, så när jag äter sushi byter jag alltid ut räkan mot något annat.

Vi undviker allt rödlistat(det är lättast genom att handla i butiker som inte säljer sådan fisk). Blåmusslor är något av det absolut bästa man äta miljömässigt, tyvärr är min sambo allergisk så jag passar på när jag bara lagar till mig själv. :D

Jag tror ärligt talat att påverkanseffekten av att undvika rödlistad fisk är mycket begränsad.

Men jag vill naturligtvis inte äta det ändå, och undviker det självklart.

När det gäller ål, blir jag numera gråtfärdig när jag ser det i fiskdisken och handlar helst i fiskbutiker som inte har det.

Tyvärr blir det ju ganska lite fisk kvar som är okej ur miljö- och artbevarandesynpunkt.

Jag äter inte så mycket fisk men när jag väl gör det väljer jag icke rödlistad. Mitt favvo-sushiställe serverar inte alls rödlistad fisk så där behöver man inte välja bort något :) Har aktivt försökt få bort ålen från julbordet då min familj aldrig haft det men tyvärr är min systers mans familj envisa med den :(

Jag äter absolut inte ål, har jobbat med bevarandet av vår europeiska ål och det vore ju rätt så kontraproduktivt att sedan äta den. Har aldrig smakat och baserat på hur det verkar smaka så är det inget jag är intresserad av att äta, utrotningshotad eller ej. Dessvärre finns det ju fortfarande yrkesfiske i Sverige och äter vi den inte här så säljs den utomlands. Något fiskestopp lär det väl dock aldrig bli, med argumentet att det vi inte fångar, fångar dem i Danmark, Tyskland, England och Polen...

Jag har blivit extremt avig till havsfisk överlag och äter det ganska sällan. Insjöfisk från Sverige är också problematisk för mig som kvinna, så det känns inte heller särskilt lockande. Men jag skulle ändå hellre gå över till att bara äta insjöfisk som jag fångat själv än att köpa från hårt fiskade bestånd till havs. Jag har inte stenkoll på vilka som är okej att äta, kanske just för att jag inte köper/äter dem öht. MSC-märkning i all ära, men jag har svårt att se att det leder till bestånd som återhämtar sig trots den märkningen. Är osäker på hur det styrs och hur mycket stora företag får tycka om saken...
Det finns även en app, Naturskyddsföreningens Gröna Guide. Smidigt att se vilka firrar som är mest hotade! Har man bakåtsträvande närstående kan man t.ex. titta på Hugh's Fish Fight, brittisk dokumentärserie om hur vi fiskar våra hav och konsekvenserna därav, samt politiken som ligger bakom.

När det gäller fisk så tror jag absolut på Det som inte syns, finns inte. Om man inte kan SE att fisken försvinner ur havet så är det inget att bry sig om. Det är bara sorgligt allting. :(

MSC-märkning i all ära, men jag har svårt att se att det leder till bestånd som återhämtar sig trots den märkningen. Är osäker på hur det styrs och hur mycket stora företag får tycka om saken...
Förstår vad du menar men när det gäller MSC och KRAV så kan du nog vara lugn och äta med gott samvete. Både Världsnaturfonden och Naturskyddsföreningen står bakom dessa och med tanke på hur hårda de är så är åtminstone inte jag orolig. Jag har dessutom varit i kontakt med MSC angående certifiering via mitt jobb och de är EXTREMT hårda (vilket är bra).

Jag försöker att i princip enbart köpa MSC- eller KRAV-märkt fisk, tyvärr inte helt lätt alltid.

Jag tycker det är viktigt att inte själv medverka till en efterfrågan på rödlistad fisk, det är ju lika galet som att försvara jakt på noshörningar och elefanter med att om inte X tjuvjagar så gör Y det så det spelar ingen roll att förbjuda handeln med elfenben.

Genom att göra aktiva val så kan jag göra något, bättre än att göra inget alls. Europas rovfiskeflotta är ju även en starkt bidragande orsak till att det finns exvis somaliska pirater, kan man inte längre försörja sig och sin by genom husbehovsfiske får man leta efter andra byten. :meh:

Jag älskar ål, när jag var lite fångade och rökte min morfar ål på västkusten, fanns inget godare! Men det var många år sedan han blev för gammal för att fiska, och jag har sedan ålen rödlistats inte köpt den heller.

Finns ett företag som marknadsför sig som uppfödare av ål, men den ålen fångas vilt som yngel så uppfödning vet jag inte om det kan kallas. Uppväxning kanske...

Att få ål att föröka sig i fångenskap har man inte lyckats med, miljöer som Saragassohavet är väl svår att efterlikna.

Den fisk vi äter köper vi färsk i city gross fisk disk. Jag litar på att de säljer okej fisk.

Den fisk vi äter köper vi färsk i city gross fisk disk. Jag litar på att de säljer okej fisk.

Skojar du? Att lita på en livsmedelsgigant (som dessutom rent generellt är värdelös på ekologiskt utbud) är naivt... Är den inte MSC- eller KRAV-märkt (märkningen ska sitta rent fysiskt på fisken även när den är färsk) är den med största sannolikhet inte ok...

Senast ändrad:

Det har du absolut ingen anledning att lita på.

Om det är viktigt för dig att köpa fisk som inte är rödlistad, måste du engagera dig betydligt mer än så. Handeln är inte ens i närheten av att sköta det åt dig.

Det gäller ju allt som säljs hos de stora livsmedelskedjorna? Man måste själv leta upp det som har någon form av okejmärkning - om man vill. Allt som inte är okejmärkt är ju konventionellt.

Jo, det stämmer väl för all del. Men det är klart värre med fisken än med flertalet andra livsmedel, om vi ser till bestånden och tillståndet i haven.

Fiskeregleringen och allt runtomkring fungerar utomordentligt dåligt om man tänker sig att det är långsiktig förvaltning och artskydd som är (åtminstone delar av) målet.

Som tex detta med att 99% av ålen är komplett borta ur havet. Ändå säljs ål som mat. Och i svensk mattradition är det ju dessutom vuxna ålar vi äter, dvs de som har överlevt så länge att de skulle kunna föröka sig. Om man inte åt upp dem innan de är tillbaka i Sargasso.

Allt konventionellt är inte heller dåligt. Men fisk är kritiskt.

Jag skulle inte alls lita på det. Nu vet jag inte hur det är med Citygross där jag brukar handla, kollade inte fiskdisken sist jag var där, men jag vet sedan tidigare att både ICA och Konsum har sålt rödlistad fisk och jag tror att även Citygross gör det. Även den odlade laxen är en fisk man bör undvika av miljöskäl, just pga den miljöpåverkan den har, och den säljs ju överallt!

Om du kollar listan jag länkade i mitt första inlägg så ser du vad som bör undvikas så kan du ju se med egna ögon vad Citygross säljer, istället för att lita på att handlaren tar ditt ansvar som konsument.

istället för att lita på att handlaren tar ditt ansvar som konsument.

Underligt sätt att uttrycka det. Handlaren borde ta sitt ansvar som handlare. Det skulle dessutom ge mycket bättre genomslag än om Bison tar det du tycker är hennes ansvar som konsument.

Självklart borde handlarna ta sitt ansvar som handlare, men det vet vi ju att många inte gör då det finns en efterfrågan och de vill sälja. Det är Bison själv och alla vi andra som behöver bli medvetna konsumenter istället för att lita på handeln. :)

De har iaf stora skyltar att all deras fisk kommer från säkra bestånd och att de inte säljer rödlistad fisk.
De har själva listorna vid disken, samma som är länkade här i tråden. Därför jag litar på att det stämmer.
Jag vet att de inte tar in tex ål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka