em76
Trådstartare
Jag kom till stallet vid lunchtid. Fölen kom som vanligt och mötte mig och sedan sprang de upp till grinden. De fick några skivor torkat bröd och hö och jag tog ut Askja för en promenad. När vi kom tillbaks stod Rodi och hängde och när jag släppte ut Askja kom han inte fram för att dia som han brukar. Sedan började han lyfta på benen och se irriterad ut. Han rullade sig flera gånger och stod och andades häftigt och gick fram och tillbaks längs stängslet. Sedan, efter en halvtimme, tyckte jag han såg piggare ut (han busade lite med det andra fölet) men han blev sämre och ville bara lägga sig och mamma fick ringa vet. som som tur var var i närheten och kunde komma direkt.
Han hade något förhöjd puls och andning men ingen feber, svaga tarmljud.
Han fick B-vitamin, kramplösande och paraffinolja och blev snabbt piggare och åt kraftfoder. Vet trodde att han fått i sig något olämpligt i hagen. Frågan är vad? Det har blåst in lite tall och lärkträd i hagen, kan det vara det han blev dålig av? Det sista han åt var två skivor torkat vitt bröd, han har ätit sådant förut utan problem.
Han hade något förhöjd puls och andning men ingen feber, svaga tarmljud.
Han fick B-vitamin, kramplösande och paraffinolja och blev snabbt piggare och åt kraftfoder. Vet trodde att han fått i sig något olämpligt i hagen. Frågan är vad? Det har blåst in lite tall och lärkträd i hagen, kan det vara det han blev dålig av? Det sista han åt var två skivor torkat vitt bröd, han har ätit sådant förut utan problem.