Rödaktigt piss i snö

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 189

Rie

Trådstartare
Etersom det verkar komma olika uppgifter om varför pisset blir rött så frågar jag här:
Vilka orsaker kan finns då en hästs urin blir rött i snön?
Hästägaren är naturligtvis konfunderad, och fått ett svar av en veterinär medan jag hört annat för flera år sedan.
Kan det finnas flera olika orsaker?
Är det farligt på någon sätt, något man ska behandla?

Rie
vars häst pissar vanligt gult

Sv: Rödaktigt piss i snö

Är ni säkra på att det verkligen är hästens urin ni ser i snön?

I förra stallet tog sig nämligen vilda djur in och kissade i speciellt i 2 av hagarna varav det var alldeles rosa i snön. Kommer inte ihåg nu på rak arm om det var harar eller rådjur.

Annars har jag ingen aning.

när urinen är mer konsentrerad blir den rödaktig i färgen.och det blir det tex om hästen dricker lite.

det beror både på koncentrationnen som Q säger och på att hästarna äter granbarr, som ger urinen en rödare färg, det är också därför vilda djurs urin är rödaktig, de äter granbarr..

du får gärna berätta vartifrån hästen får i sig dessa ämnen om det är någon form av förgiftning/biverkning av något födoämne.. :bow:

edit: Tryptofan är en av de essentiella aminosyrorna, finns främst i kött och hårdost men även i mjölk och spannmål.

Bilirubin är gult, tillverkas i kroppen och på människor ses det som det gula i ett försvinnande blåmärke.

Katekolaminer frisätts i kroppen vid stress.

Senast ändrad av en moderator:

Åtminstone när det gäller de två första är det när det oxideras o luften som de blir röda.
PL

Hej jag hadde lika dant för några år sedan och jag ringde vetrinären och då frågade han mig om jag hadde björk träd i hagen o det hadde jag då sa han ta bort hästen en vecka o se om det blir vanligt det blev det då har du svaret sa han det är björksafften ,och sen när jag stoppade dit hästarna så blev det lika dant.det e vad jag har min erfaren het av det:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 249
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 708
Senast: Miamamman
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 335
Senast: moiran
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 659
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka