Rödaktig urin?

J

Jokery

Behöver man oroa sig om valackens urin är mörkt orange (nästan rödfärgat) ? Upptäckt att det är rött i halmen när jag mockar av kisset... Märker inget ovanligt med honom för övrigt..

Sv: Rödaktig urin?

Det undrar jag med, för det är likadant med min ponny. Min hästs urin har "normal" färg.

Jo läste de någonstans men det finns ingen gran i hans hage...

Fast det finns ingen gran i el runt mina hagar... Finns det andra växter som kan färga urinen röd?

Asp skrev någon man det kan bli en sådan reaktion vid golvet av urin. Har varit med om detta åtskilliga gånger. Första gången blev jag oroad men efter det har det varit lugnt.

Så där brukar det se ut när man har halm som strö. För du menar wäl liksom i botten/på golwet, inte blodstänk på halmen längst upp?

Vet inte om det är ett problem men min valack har oxå en mörk färg på urinen. Specielt den sista "skvätten". Han är fullt frisk och pigg så vitt jag kan se. Har fått förslag på både gallsten och urinvägsinfektion av "hästfolk" men jag gissar att det torde påverka allmäntillståndet? Höna av en fjäder?

Urinen kan bli röd av gran, tall eller asp i olika djuphet. Om urinen är mörkare/rödare mot slutet av kissandet kan det bero på lätt urinvägsinfektion, för lite vatten eller för mycket salt. Det kan också visa på njurproblem men då blir hästen allmänpåverkad också oftast.

Vissa valacker har lätt att få sk penissten, en sten som sitter i själva snoppens urinrör. Vetrinär ger lugnande och sedan rengör. Detta kan visa på att urinen kristalliserar sig lätt och kan visa på att hästen har lättare att få sten i urinblåsan. Själva penisstenen kan också orsaka att urinen blir mörkare, att hästen får svårt att kissa samt problem att använda bakbenen bra ffa vid transport.

Halm och spån blir både och rött av urin om det får marinera lite. Så att halm/spån är rött i botten är inget konstigt.

Behöver man oroa sig om valackens urin är mörkt orange (nästan rödfärgat) ? Upptäckt att det är rött i halmen när jag mockar av kisset... Märker inget ovanligt med honom för övrigt..

Har han käkat lite ekollon kanske?

Det är nog inget farligt, halm och spån blir alltid rött när det suger åt sig urinet, om du är orolig stoppa en hink under honom när han kissar och titta på det då (som färskt) om det är rött kontakta vet.

Det är nog inget farligt, halm och spån blir alltid rött när det suger åt sig urinet, om du är orolig stoppa en hink under honom när han kissar och titta på det då (som färskt) om det är rött kontakta vet.

Håller med, låter som en klok idé

Precis. För mig att det är någon oxidativ process som sker när urinen legat ett tag, och det stämmer nog mkt väl att den kan vara extra stor beroende på vad de ätit..
Så, röd urin som legat ett tag är ignet konstigt, om den färska urinen däremot är röd bör man dra öronen åt sig. Dock kan urinen på hästar vara mörkt naturligt har jag för mig (men mer då svagt brunaktig), så man får ju ta hänsyn till hur allmäntillståndet är. Hellre rådfråga en gång för mycket en en gång för lite.

KL

Varje år senaste 5 åren har jag besvarat denna fråga, tur att jag sparat svaret i mina dokument eftersom jag knappt själv minns varför ...

- min häst ser ut att kissa blod!

Att hästar kissar blod är ovanligt. Till att börja med behöver man avgöra om det man ser är blod från urinvägarna.
Urinen kan bli rödfärgad, t ex av röda pigment i urinen. Ett fenomen som ibland förekommer är att urinen blir röd när den kommer i kontakt med snö och strömaterial (framför allt kutterspån). Orsaken är att hästurin kan innehålla ett ämne (pyrokatechin) som förorsakar röd- eller brunfärgning då urinen kommer i kontakt med luft, snö och strömaterial.

Så där brukar det se ut när man har halm som strö. För du menar wäl liksom i botten/på golwet, inte blodstänk på halmen längst upp?

Nej i botten...

Trodde inte de va någon fara först utan att det bara blev så utav halmen, sedan läste jag någonstans att man måste ta på allvar om hästens urin är rödaktig. Då blev jag lite orolig!

KL

Varje år senaste 5 åren har jag besvarat denna fråga, tur att jag sparat svaret i mina dokument eftersom jag knappt själv minns varför ...

- min häst ser ut att kissa blod!

Att hästar kissar blod är ovanligt. Till att börja med behöver man avgöra om det man ser är blod från urinvägarna.
Urinen kan bli rödfärgad, t ex av röda pigment i urinen. Ett fenomen som ibland förekommer är att urinen blir röd när den kommer i kontakt med snö och strömaterial (framför allt kutterspån). Orsaken är att hästurin kan innehålla ett ämne (pyrokatechin) som förorsakar röd- eller brunfärgning då urinen kommer i kontakt med luft, snö och strömaterial.

Röd kiss i snö känner jag igen.
Gick och letade efter skadad häst förra vintern då det såg ut som en blodpöl i hagen :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 462
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
2 218
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar