J
Jokery
Behöver man oroa sig om valackens urin är mörkt orange (nästan rödfärgat) ? Upptäckt att det är rött i halmen när jag mockar av kisset... Märker inget ovanligt med honom för övrigt..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Behöver man oroa sig om valackens urin är mörkt orange (nästan rödfärgat) ? Upptäckt att det är rött i halmen när jag mockar av kisset... Märker inget ovanligt med honom för övrigt..
Det är nog inget farligt, halm och spån blir alltid rött när det suger åt sig urinet, om du är orolig stoppa en hink under honom när han kissar och titta på det då (som färskt) om det är rött kontakta vet.
Det är nog inget farligt, halm och spån blir alltid rött när det suger åt sig urinet, om du är orolig stoppa en hink under honom när han kissar och titta på det då (som färskt) om det är rött kontakta vet.
Så där brukar det se ut när man har halm som strö. För du menar wäl liksom i botten/på golwet, inte blodstänk på halmen längst upp?
KL
Varje år senaste 5 åren har jag besvarat denna fråga, tur att jag sparat svaret i mina dokument eftersom jag knappt själv minns varför ...
- min häst ser ut att kissa blod!
Att hästar kissar blod är ovanligt. Till att börja med behöver man avgöra om det man ser är blod från urinvägarna.
Urinen kan bli rödfärgad, t ex av röda pigment i urinen. Ett fenomen som ibland förekommer är att urinen blir röd när den kommer i kontakt med snö och strömaterial (framför allt kutterspån). Orsaken är att hästurin kan innehålla ett ämne (pyrokatechin) som förorsakar röd- eller brunfärgning då urinen kommer i kontakt med luft, snö och strömaterial.