röda rumpan!

Cilla

Trådstartare
vad gör ja åt den?
Villiam är nu 5 veckor, och har jätteproblem med huden på rumpan.
vi är noga med att byta blöja snabbt, tvättar med vatten, torkar torrt, luftar, smörjer och håller efter.

hittils har vi testet Inotyol, Bepanthen, Zinksalva, Idomin och Purelan. Inget funkar.

Har prövar liberoblöjor, pampersblöjor och huggiesblöjor, ingen skillnad.

vad ska ja göra?
:confused:

irritationen sitter på skinkorna, presic där dom möts när benen är raka.... svårt att förklara!
men inget på sidorna eller någon annanstans är just där.

Sv: röda rumpan!

Vi hade också problem med det tills jag började använda olja för rengöring:) Märkte dessutom att det var en hel del som inte syntes, som måste blivit kvar när vi bara använde vatten:o
Har använt både mandelolja och apotekets (apoteket som i apotek med den gamla loggan:p) egna eftersom jag helst inte vill använda någon av de vanligaste salvorna iom att de innehåller lite (i mitt tycke) läskiga grejer.
Upplever att problemen upphört så gott som helt nu:banana:

Skulle kraftigare artilleri behövas har vi köpt Änglamarks babypuder.
Jag har använt just babypuder på diverse sår/brännskador och upplever det som väldigt lugnande för huden:bow:

Vi hade också problem med det tills jag började använda olja för rengöring:) Märkte dessutom att det var en hel del som inte syntes, som måste blivit kvar när vi bara använde vatten:o
Har använt både mandelolja och apotekets (apoteket som i apotek med den gamla loggan:p) egna eftersom jag helst inte vill använda någon av de vanligaste salvorna iom att de innehåller lite (i mitt tycke) läskiga grejer.
Upplever att problemen upphört så gott som helt nu:banana:

Skulle kraftigare artilleri behövas har vi köpt Änglamarks babypuder.
Jag har använt just babypuder på diverse sår/brännskador och upplever det som väldigt lugnande för huden:bow:

Hihi jag behövde visst inte skriva ngt :) Exakt som du gör vi oxå, med samma produkter och det fungerar helt kanon!!

Lillan har oxå haft problem med fukt i halsvecken vilket resulterat i röd hud och dålig lukt. Tvättat rent, torkat, sen änglamarks puder där med. Sååå bra! Blev bättre bara efter första användningen.

Hihi jag behövde visst inte skriva ngt :) Exakt som du gör vi oxå, med samma produkter och det fungerar helt kanon!!

Lillan har oxå haft problem med fukt i halsvecken vilket resulterat i röd hud och dålig lukt. Tvättat rent, torkat, sen änglamarks puder där med. Sååå bra! Blev bättre bara efter första användningen.

:D

*delvis knappen*
Vet förresten även flera som använt olivolja eftersom den är mycket billigare än ex mandelolja.. Nu tycker jag inte att det går åt såna kopiösa mängder så vi håller oss nog till mandeloljan framöver också..

Angående pudret, Änglamarks innehåll är (återigen, i mitt tycke) mycket trevligare än i ex.vis i det där andra, Kroppspuder heter det väl.
Min kära mor ser dock alldeles förskräckt ut dom gånger puderburken kommit fram.. Tydligen var det väldigt ajabaja med puder när min syster var liten

Hur gammal är din lillasyster?

Ett tips är att använda potatismjöl istället för köpepuder om man är noggrann med vad man använder för produkter på barnet :)

Senast ändrad:

Ammar du? Om du ammar, pröva att uteslut "röd rumpa"-mat som jordgubbar och citrusfrukt etc. Här hjälpte ingetting förrän jag slutade äta apelsiner.

silonsalva är klart den bästa enligt mitt tycke, både till barn och häst men annars vik ett par handukar och låt liten ligga utan blöja på dem.

vatten är uttorkande så jag hade testat som annan i tråden nämnde att tvätta med olja.

annars kanske bebis är som jag var när jag var liten, blöjallergiker, det enda som hjälpte var tygblöjor, inget annat.

Haller med Cala, testa potatismjol. Annars kanske man kan satta lite bomull mellan skinkorna? Stackars lille rumpnissen, hoppas ni far bot pa det snart!

*kl*

Jag tvättar med vatten, ibland lite olja i. Sen pudrar jag med potatismjöl som jag stryker ut och bort med en bomullsrondell. Lilleman har, med risk för att låta lite knasig, en riktigt fin rumpa.

*knapp- och trådlån*

Det är flera som skrivit om mandelolja, var hittar man sådan och är det något särskilt märke ni använder? Har en liten torris och har inte hittat den ultimata oljan än...

Kolla oljan jag la in i den andra traden om kroppssmorjor, den ar bra tycker jag, fast tar inte bort de varsta flackarna. Mandeloljan ar val ungefar samma, och den kan man kopa i halsokostaffaren.

Apoteket köper jag min mandelolja ifrån:)
Kompisen beställer på nätet och nånstans var det nån som tipsade om indiska matbutiker, där dom visst ska ha både större och billigare flaskor:D

*kl*

tusen tack för alla råd!
eftersom inga salvor verkar funka, så ska ja nu testa puder. hur gör man? :o varje gång vi byter blöja eller vara ibland?
kanske låter dumt, men jag är helt noll på detta, matilda hade aldrig några problem med detta.

det hjälper ju inte att han bajsar i tid och otid heller! tappar räkningen på hur många bajsblöjor vi byter per dag, men det har annu inte hänt <tt det INTE varit bajs i blöjan när vi bytt!
i förrgår natt bytte ja 5 bajsblöjor på 1 timme å 15 minuter... inte konstigt att lilla rumpen blir knallröd....:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka