Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Trollslända

Trådstartare
Jag vill börja med att skriva att jag precis kommit hem från veterinären.

Bakgrund: Jag har en steriliserad innekatt, runt 7 år gammal, lite överviktig (frågade vet om hull idag), ganska "lättstressad" katt som igår kväll kissade röda små skvättar på golvet. Eftersom alla kliniker i närheten hade stängt för dagen avvaktade jag. Provade om hon ville leka, det ville hon. Men gick och kissade prickar lite nu och då. Klämde och kände på henne, hitta ingen ond punkt. Efter någon timme kissade hon en vanlig pöl, så då gick vi (jag och katterna) och la oss och sov.

Imorse verkade hon som vanligt, ev. lite låg. Kissade som vanligt. Jag ringde till veterinären och fick tid för underökning. Njurar, tandkött och hjärtslag var "fina". Något överviktigt var hon. Veterinären trodde på urinkristaller, men på fakturan står uvi?

Hon ska få äta penicillin och metacam i en vecka, verkar det vara något efter det så ska hon remitteras till någon som kan ta urinprov.

Och nu till själva förrvirringen: Vad gör jag sen? :eek: Jag har haft stora skräcken för att hon ska få njurproblem, bytte från mjau torrfoder till eukanoba, och sedan från det till blötmat och då kände jag att nu har jag väl mitt på det torra. Men det hade jag ju tydligen inte. Vad ska kattan äta egentligen?

Vet. rekommenderade specialfoder, jag fick med ett smakprov och innehållet ser ju helfel ut. Inte mycket kött i det. Vad är det UVI-katter ska äta egentligen? Vet. tyckte att det var bra med blötfoder, men ville lägga till ett sånt specialfoder. Jag känner mig lite skeptisk mot att lägga på ett torrfoder när vet. tryckte på att jag också skulle försöka öka hennes vätskeintag.

Vet. nämnde också att en stressad katt kan bli lugnad av "feliway" (får jag skriva produktnamnet här?) vid stressmoment, som jag kan sätta vid hennes egna toalett (har två katter, vet inte hur jag ska få den andra att inte kissa där).

Vad gör jag nu? Är det kört, kommer hon alltid ha problem nu? :(
Vad ska jag tänka på och hur hade ni gjort om det var er katt? Eller vad gjorde ni med er katt när den fick UVI?

Tack för svar, allt bara snurrar i huvudet just nu...
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Så veterinären skrev ut antibiotika utan undersökning av urinen?
Mycket oproffsig i så fall.

Det behöver inte alls vara uvi. Kan lika gärna vara FIC (Feline Idiopatic Cystitis) som egentligen inte är en diagos utan en ickediagnos när man inte hittar nåt annat fel. Tänker på FIC eftersom du nämner att katten är lättstressad.
Här kan du läsa en bra arikel

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Tack för länken, har läst igenom det mesta och sparat så jag kan läsa igen sen.
Mycket av det som stod i rapporten var sådant som veterinären pratade om, men jag är rätt säker på att hon aldrig nämde något om FIC. Bara om att det fanns många olika anledningar till att en katt kan få UVI, och att stress är ett av dem?

Symptomen stämde ju precis. Men det verkar vara ungefär samma behandling för FIC som de jag fick råd av veterinären idag, mer vatten, lugn och ro, feliway, specialmat m.m.

Så veterinären skrev ut antibiotika utan undersökning av urinen?
Mycket oproffsig i så fall.

Jag tror det, om jag inte missförstod henne. :o Jag har precis köpt ut Vetrimoxin och Metacam. Vetrimoxcinen ska jag ge 2 ggr/dag och Metacamen 1 ggr/dag. Båda i 7 dagar.
Hon menade att de inte gjorde urinanalyser där utan då fick hon remittera mig någon annan stans. Hon fick se hur urinen såg ut, jag hade med mig en röd/blodig pappersbit som jag sparade från igår. Om det var till någon hjälp har jag ingen aning om.

Varför är det inte bra med antibiotikan, är det för resistensen eller är det någon annan anledning?

Nu har kattan fått sin första medicin, det gick inte att tråckla i den så hon fick den blandad med tonfisk. Bara 13 ggr kvar...
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Metacam är nog bra oavsett om det är UVI eller FIC.

Har själv en katt med ideopatisk cystit som jag behandlar för tillfället. Hon har fått en 15dgrs kur med Metacam som vi precis avslutat. Hon får även någon form av ångestdämpande medicin som ska göra henne mindre stressad.

Min katt kissade aldrig synliga blodfäckar som in verkar göra. Men hon var väldigt förtjust i min soffa ett tag. Inte att ligga i då alltså... Tog henne till veterinären och där gjorde den grundlig undersökning. Urinprov, blodprov, ultraljud (för att se om det fanns kristaller eller om väggen till urinblåsan förtjockats).

På min katt såg allt det bra ut, så då blev diagnosen Ideopatisk cystit. De har tagit två urinprover på henne och jag ska ta ett nu idag/imorgon och lämna in för att se om blodet försvunnit med behandlingen.

Lycka till och hoppas misse blir frisk!
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Precis, det är resistensen av antibiotikan jag är rädd för. Det borde aldrig skrivas ut antibiotika utan att en odling gjorts på urinen.

Metacam är bra. Brukar vara väldigt smakligt och börjar verka omeddelbart.

Jag har oxå en katt som haft FIC. Han fick en behandlingsperiod av lugnande och efter det har han varit frisk.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Varför är det inte bra med antibiotikan, är det för resistensen eller är det någon annan anledning?

Katter har sällan uvi pga bakterier, så det borde kollas ett sediment av urinen i mikroskåp för att man ska se vad problemet är.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Satsa på Cystophan istället för Feliway skulle jag säga.

Och så blötmat istället för torrfoder. Om veterinären anser att katten ska äta specialmat finns så gott som alla varianter även i blöt form.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Whirlie: Vad för typ av ångestdämpande? Är det något som fungerar som feliway eller är det receptbelagt?


MonteRose:
När jag tänker efter tyckte veterinären att det var osannolikt att det var bakterier, men ändå fick vi antibiotika? Men nu har jag påbörjat kuren så nu är det bara att fortsätta med den. Ska komma ihåg att ifrågasätta mer vid ett ev. återbesök.


hemlig: Ok, så med andra ord ska jag insistera på att de tar urinprov vid ett ev återbesök? Jag har en annan klinik jag kan vända mig till i samma stad som kanske har bättre kompetens på katt. Ska höra mig för. Som backup kan jag åka med katten till Stockholm, men det slipper nog både hon och jag helst.

Sol: Som alltid min foderhjälte! :bow:
Jag tänkte aldrig på att de kanske hade blötfoder också, veterinären visade bara upp torrfodret.

Kan jag fråga dig, kan jag ändå ge klubbade kycklingvingar till katterna?

Ska läsa på om Cystophan, skummade bara igenom idag och såg att det var kapslar.

Ïdag är katten som vanligt, men det var hon ju igår också. Hon får medicinen med tonfisk så det slinker ju ned. Har inte provat att ge metacamen som den är. Provade med penicillinen, det var en dum idé... ;)
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Jag personligen skulle utan tvivel fortsätta ge en UVI-katt kycklingben.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Man kan hälla vatten över torrfoder och på så sätt lura (i alla fall vissa) katter att få i sig ganska rikligt med vätska.
Bara ett tips om du vill köra på torrfodret.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Tack, jag gör nog så med den provpåse med foder jag fick med mig hem.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

De jag har är receptbelagda, men det ska finnas en annan hälsokostvariant. Jag kan titta vad de heter när jag kommer hem.

Jag tror inte det finns någon anledning till oro. Ge kurerna och se vad som händer. Troligtvis räcker det.

Men, om problemet skulle kvarstå kan jag varmt rekomendera Albano djursjukhus och deras veterinär Eva Johansson. Hon kan både katters beteende och sjukdomar som ett rinnande vatten. Har själv fått bra hjälp av henne.

Lycka till!
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Ville bara skriva att allt verkar som vanligt nu, kisse glad och gosig.
Hoppas det håller i sig, annars får det bli Albano nästa gång om det inte är akut.

Tack för all hjälp. :bump:
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Skönt att höra :laugh: !

Min har fortfarande blod i urinen och vi är inne på Metacamkur nr 2. Efter 6dgrs behandling är det fortfarande så mycket blod att urinstickans bruksanvisning inte räcker till. En väldigt svårbehandlad variant av FIC verkar det som :-( .
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Stackars, håller tummarna för att kisse kryar på sig snart.

Känner verkligen att jag behöver lära mig lite mer om kattsjukdomar. Jag är helt borta i alla förkortningar.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Det finns en bra grundskrift på Apoteket, Hälsoråd för katt eller ngt sådant tror jag den heter. Finns en för hund och häst också. Är lite "basapotek", dvs det står inte jättemycket och inte om allt. Men det som står där känns vedertaget. Kan jag rekomendera, det är ofta dit jag vänder mig först om jag undrar något.
 
Sv: Röda kisskvättar, uvi, urinkristallfoder och vad gör jag nu?

Bra tips, jag ska kolla på den! Av någon anledning har tanken inte slagit mig, fast jag har den för häst.

Kattan mår bra "peppar peppar", har inte varit något återfall och jag köpte hem feliway till att börja med. Har haft det två månader och nu när refillen tar slut tänkte jag testa med cystophan istället.

tillägg: Oj, det var visst länge sen du skrev det... Jag skyller på skolan att jag missat att hålla koll på min egen tråd...
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 304
Senast: Castellini
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 854
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 635
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp