T

TASHINA

nån som har provat roslagsvagnars nya rockard är visst bredare nu och annan fjädring.

Sv: Rockard

Jag fick låna en sån vagn på en tävling för jag fick inte med mig min.
Bredare och annan fjärdring är det ja. :)

Jag har köpt en sådan och är HELNÖJD! Jag hade den gamla modellen också, så jag var redan såld på Roslagsvagnen.
Fjädringen är annorlunda, som en sorts gummibussningar, men det ska var bättre enligt Anders.
Bredare, ja, men den dm känns inte när man kör. Ryggstödet är högre-bättre, och det är armstöd-bättre för groomen som har något att hålla sig i.

Minimått i år för att tävla maraton är 125 cm, hjulaxelbredd alltså. Troligvis kommer det att bli minimåttet även i dressyren och presicionen.

gäller minimimåttet allt på vagnen eller bara hjulen?
tänkte på stänkskärmar o skaklar o dyl som kan sticka ut på vissa vagnar.
finns körreglementet på internet?
/jenny

Minimåttet 125 gäller för tvåaxlad vagn som maratonvagn till exempel. För rockard är det mycket mindre, 115 kanske? Inte säker. Min på 122 är inga problem i alla fall! gäller hjulsbredd!

Detta gäller för ponny:

I maraton får vagnens spårvidd ej understiga 125 cm för tvåaxlade vagnar och 115 cm för enaxlade vagnar. Rekommendation för enaxlade är 125 cm.
Max-spårvidden för ponny är 140 cm.

Ingen del av den vagn (inkl. avbärare) som används i maraton får vara bredare än den utsides spårvidden, med undantag för navkapslar och svänglar.

Så står det i TR, 2004.

Hur kan de bara öka 5 centimeter????
min maratonvagn kommer hem på söndag och den ä 120!! kan man köpa bredare däck? eller måste jag börja pilla med axeln..suck. värsta depressionen..
Kan man inte få dispans? typ 10 sekunders tidstillägg, jag vill inte vinna, jag vill vara med!
Om man har en fyrhjulig vagn (ponny) måste man ha 4 personer på vagnen i maraton då eller räcker det med en groom?

(dessutom söker jag groom...??!! nån intresserad :)

köpte sele idag oxå...så nu närmar det sig...

MVH Jenny

Vet inte hur du ska göra med spårvidden...det var ju synd att din nya vagn är lite för smal. Ev. kankse det går att byta till luftgummihjul (om den inte redan har det), kan det räcka tro? 5 cm är ju inte såå mycket...

Du behöver bara ha en groom på vagnen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Shixle
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Utrustning Alla tävlingskavajer jag provade på hööks som var upp till 44 går ej att knäppa vid bysten. Finns de kavajer med storlek 46-48...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama