Rockard till Shetland

D

DubbelAnnika

Någon som har bra tips var jag kan köpa en Rockard till min maxade shetlandsponny. Helst kring Malmö eller i södra Skåne :banana:

Sv: Rockard till Shetland

kolla på annonserna här på buke eller på blocket, bruakr finnas ute lite nu o då ..

Lenas tar hem från börjes, de är faktiskt fina träningsvagnar, men vill du tävla kanske du ska ha något elegantare?

Menar du Lenas i Hofterup?? Kan man ringa dem och be dem ta hem eller har de till försäljning? Är Börjes bra?? (Har för mig de finns i rött eller blått.)

Lenas i hofterup har fått jättefina rockards!! De är svarta med svängel och fjädring! Fast där är inga fästen för baksele och däckelfästena ser lite udda ut, men annars hade jag velat ha en sån!! De kostar 2500 kr.

kul att få hemmainfo via nätet!
Lenas är mitt hak, tror nästan jag föddes där, bakom tränsväggen, eller hos hönsen kanske?
jag ska absolut skicka dit mamma, så får hon fota rockarderna till mig!
Är det full storlek oxå?

Dom har en del hemma, så åk ut och kolla och sen be dom ta hen om dom inte har!

De rockarderna finns på Globus hemsida. Fast jag tycker de ser lite klena ut?? Visst hade väl Lenas en annan modell också tidigare. PS Det är inte Lenas utan butiken vägg i vägg som säljer vagnar och selar. Någon som provat deras körselar?

Menar du de med röd stoppning på däckeln? De andra är ju bara börjes gamla vanliga billiga.. :)
De har ju Cirkusselar oxå, med PLYMER! i LILA!

snigelfarmor skrev:
Menar du de med röd stoppning på däckeln? De andra är ju bara börjes gamla vanliga billiga.. :)
De har ju Cirkusselar oxå, med PLYMER! i LILA!
Med tanke på hur krångligt det verkar att hitta rätt vagn och sele så funderar jag på att ENDAST köpa plymerna.... :banana:

Jag menar de som hade stoppad sits (inte Börjes) och jag har för mig att de hade träplankor som man hade fötterna på. Ursäkta en oinvigds språkbruk det finns säkert något fint namn. De såg i alla fall bekväma ut, :o

Du som verkar ha lite koll på detta - hur vet jag hur bred vagnen ska vara och hur långa skaklarna ska vara?

de kallas rockard och är jättebra att köra i, speciellt om man har liten ponny, för då ser man bra över rumpan.

6207.jpg

har en sån själv, och vad jag vets å tillverkas de i Polen och heter egentligen Bullet. Iallafall är de exakt samma utseende på dem.
På dem ingår oxå draglinor av Travmodell, där svängeln har ersatts av hjul som draglinan rullar igenom.

Storlek? Mät hästen, eller chansa på en standard shettismodell, om din shettis inte är extremt liten eller b ponny mått.
Här finns många ekipage bilder! http://www.hippologum.se/tavling/tavling/bredband/gren_korning.asp
/jenny

Senast ändrad:

Han är en maxad shettis. Finns det inga mått på t ex lutningen på skaklarna från skakelremmarna till fästet i vagnen eller mäter man skaklarna t ex hur långt det ska vara från hästens bakdel tills vagnen med tanke på skaderisk eller vad vet jag?

Tittade på vagnen från Globulus och shettis vagnens skaklar är 125 långa och B-ponny 145. Hur vet jag vad som är rätt vaggnen är lika bred. Funderar på den eftersom den finns att köpa billigt (2500) runt hörnan samt shettisselen för 2500 kr från Equilex eller vad det nu hette Men hur 17 ska jag få rätt på detta jag känner att jag har aldeles för lite kunskap.

Jag hade helt klart tagit den ifrån Globus som är i stl Russ ....shettis är lite på gränsen tycker jag,men sen beror de kanske på hur pass grov din shettis är också

Hur vet jag hur långa skaklarna ska vara. Kan jag räkna ut det rent mattematiskt genom att mäta hästen på ngt sätt. Han är ju ganska grov och en maxad shettis

Om du mäter från stället där du fäster skacklarna på selen till hästens bakersta punkt och lägger till ca 50 cm så får du ett ganska bra mått på lagom skackellängd. Vill man ha ett lite längre "säkerhetsavstånd" så kan man lägga till lite, eller om man har en mycket van häst ev. korta något, men hästens längd + ca 50 cm är ett ganska bra mått att gå efter.
Tänk på att ju lägre skacklarna sitter, desto längre behöver de vara. Har du en vagn där skacklarna sitter högt får ju hästens ben bättre plats framför vagnen.
Jag skulle tippa på att det blir lagom med runt 140 cm långa skacklar till en stor shettis.

borde det inte kunna gå att byta skaklar sedan eller liknande om man ångrar sig eller kommer på ngt smartare än det tidigare vad man nu hadde då?

Har du kollat roslagsvagnars ny modell helt perfekt vagn skickar säkert till dig .. :banana:

Liknande trådar

Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 192
Senast: Acto
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
829
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka