Rockard till loksele?

T

ticken

Har en nordsvensk jag håller på att köra in. Hittills har vi kommit till timmerkälke och nu börjar det bli dags för vagn. Går det att köra rockard i en loksele? Fäster man den i så fall i dragringarna? Vad hade ni köpt för vagn?

Sv: Rockard till loksele?

Det går att köra rockard med loksele. Om man bara fäster skacklarna på vanligt sätt blir inte ekipaget så där optimalt precis men det finns lösningar så att man kan få till det (man behöver helst höja upp skackeln en bit på däckeln så att säga) och så kan man ju fixa till svängel och draglinor. Tror att Nussikan har koll på hur man kan få en loksele att funka bra för enkelaxlade vagnar?

Men det GÅR att bara köra med lokselen och rockarden utan ombyggnation också. Fast det är kanske inte så skönt för hästen...

Till en loksele kan du ju annars köpa en fyrhjulsvagn av något slag! Eftersom jag nyligen börjat köra så ville jag inte lägga så mycket pengar på vagn men jag fann denna på Blocket för kring 4000 har jag för mig.

Här kör jag min foderhäst Blossom med loksele och de skacklar som jag fick med vagnen:

mersommar2007027.jpg

Med nya skacklar och svängel (kostade 1500 kronor att fixa måttbeställda hos lokala vagnmakaren) blev det så här:

nysele012.jpg

Sv: Rockard till loksele?

Tack för tipsen! Jag har nu läst en del inlägg och förstått att man behöver mixtra en hel del för att få en loksele att fungera med rockard. Jag har dessutom en riktigt arbets-loksele så jag antar att jag borde leta efter en fyrhjulsvagn ska starta en ny tråd med rätt rubrik då.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
635
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: yamyam
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka