rockard med fjädring, till shettis

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är på jakt efter ny rockard med fjädring att använda till mina shettisar, för att kunna köra på våra skogsvägar. De är ju mest ponnytravare, men sulky går INTE att åka i om det är hål efter vattenpölar, för om man hade en rygg när man gav sig iväg så har man ingen kvar när man kommer hem... :crazy: :p Så jag vill helt enkelt ha en bramindre vagn med fjädring. Hade tidigare en från Börjes, gamla modellen på saabaxel, men den är skrotad nu, då den blivit dålig med åren...

Nån som har tips på var jag kan hitta en sån rockard?
Har hittat den på Börjes och den som Stuteri Telis säljer. Finns det fler?
Vill ju gärna ha några alternativ när jag nu ska ge mig på att köpa nytt! :D

Jeg sikler litt på den som www.equilex.se selger, jeg da. Tror de kaller den Vagn för shettis och liten ponny eller noe. Pris rundt 3700 SEK, minns ikke helt. Ser ut som en slags gigg. Den har ganske høyt sete med fjæring og ryggstøtte. Skal nok kjøpe en sånn når jeg får det vi i Norge kaller feriepenger (ekstra penger til semester, litt mer enn vanlig månedslønn). Var det noen her inne som hadde sånn tro? Jeg la inn en tråd om Prisvärd sele og vagn til shettis og fikk endel råd der. Den har forøvrig svängel.

Ingen som har provat vagnen som Börjes säljer nu?
De ligger ju nära mig, därför kanske favoriter (för att de tär enklast att få hem vagnen då. Men man vill ju veta hurdan den är...

Roslagsvagnen är inte intressant för mig, för jag vill inte sitta så högt ovanför hästen och inte på ett hårt träsäte. Och jag har inget som helst behov av svängel eller fästen för baksele.

Och jag har inget som helst behov av svängel eller fästen för baksele.

mjo .. nog bör man väl ha det, även om man "bara" ska köra rakt fram så underlättar det för hästen när du är ute o kör, för du vill väl att hästen ska ha det bekvämt och inte bara du!?

Förklara gärna för en okunnig varför en svängel gör det mer bekvämt för hästen. För det är något som jag inte kan tänka ut...

Spelar det kanske roll att jag kör med min travsele, där skaklarna surras fast HÅRT?

med svängel och draglinor blir det inte stumt för hästen när den drar och hämnar dess rörelser utan det gör så att hästen kan röra sig fritt och dra obehindrat, baksele för att fånga upp vagnen i backar så den slipper få all tyngd av vagnen i armbågarna.

att skaklarna surras fast hårt med en travsele gör det mycket stötigare för hästen då inte skaklarna ligger fritt utan varje gång vagnen hoppar trycker det på hästen från däckeln

kolla gärna på filmen "körning från koja till slott" där de beskriver väldigt bra svängel/draglinor, plus de jämför travselar med bröstselar för och nackdelar ..

Det finns ju bara fördelar med en roslagsvagn. Det finns en andledning varför man ska sitta högt ovanför hästen, du ser bättre och får en mkt bättre körställning. Du kan ha en dyna på sätet. Och en svängel tycker jag nuförtiden att det är väldigt viktigt att ha.

Jag har köpt min nya rockard från Stall Berg. Kanonfin! Skalmarna är dock lite långa men det går ju att korta av dem.

Liknande trådar

Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 701
Senast: fjordtokan
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 919
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 168
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur