Robin Z-avkommor

S

Sickan

Vad har Robin Z egentligen förärvt ner till sina döttrar? Jag har funderat lite på det. Riktigt duktiga hopphästar efter R Z är oftast ston eller har jag gjort fel reflektion? Det borde ju inte ha med kapaciteten att göra, kan det bero på mentaliteten hos ston? Någon som har tänkt på samma sak?
 
Sv: Robin Z-avkommor

Robin Z nedärver ofta en viss tyngd och rörelselångsamhet, vilket i regel blir värre på valacker och hingstar. Har aldrig upplevt att hans avkommor skulle vara väldigt klena mentalt.
 
Sv: Robin Z-avkommor

Intressant. Har du något belägg för "rörelseslångsamhet" för det har jag aldrig hört förr.
Jag menade inte att RZ-avkommor hade dåligt temperament men generellt sett så har ju ston en annan mentalitet än hingstar (valacker). Kanske får RZ-döttrar mer vilja, större självförtroende? Vad jag minns så har väl inte RZ någon godkänd son efter sig?
 
Sv: Robin Z-avkommor

Han har godkända sönerna Telescop, Gatsby, Garibaldi, Navarone och Ronaldhino H. Den sistnämnde är den ende som är i avel.
 
Sv: Robin Z-avkommor

Det finns förstås inga vetenskapliga belägg för rörelselångsamhet, men den allmänna uppfattningen när tävlingsryttare och tränare talar om RZ brukar vara just den. Har själv både ridit och sett ett flertal klumpiga, sega, och långsamma valacker efter ovannämnda. Han är även känd för att nedärva en dålig bakbensaktivitet i galoppen, vilket i kombination med tyngd ger en dålig ridkänsla. Visst blir mentaliteten olika hos ston och hingstar, men jag har aldrig fått uppfattningen att Robins avkommor skulle vara nervöst lagda. Har bara träffat en som var det, och den hade Pilot som morfar...
 
Sv: Robin Z-avkommor

Ja, det är just det jag tänker på, att om man ser en duktig hopphäst efter RZ så är det ofta ett sto. Däremot har många duktiga hoppare RZ i andra eller tredje led.
Själv tyckte jag att RZ var en ganska ful häst. I och för sig såg jag bara honom när han var gammal men någon skönhet var han inte.
 
Sv: Robin Z-avkommor

Vi har idag fått hem ett gamalt Robin Z sto för avel, hon heter Chamina och är Elit premierad, det ska bli väldigt spännande att se vad hon kan lämna med Szkopul,
 
Sv: Robin Z-avkommor

Har en robin z avkomma som jag själv fött upp, valack. lugn och trevlig i temperament, om än ibland lite bitter i boxen. Rörelsemönstret är stort och sävligt, kräver en del av sin ryttare - rider man ordentligt och övar upp kvickheten blir gångarterna riktigt fina. Ska starta i dressyr med honom och det ska bli intressant vad det kan bli där! Hoppar helt ok, men i kräver tuff och bestämd ryttare då det är en rätt bekväm herre. Tror det är lättare att rida ston om man har dem på sin sida dock!
 
Sv: Robin Z-avkommor

Det är ju olika vilka egenskaper som nedärvs till hingst resp sto (eller kan vara), eftersom en hingst lämnar sin X-kromosom till ston och sin Y-kromosom till hingstar.

Vissa hingstar är därför stoproducenter.

Det är också en aspekt att ta hänsyn till när man linjeavlar - bra hingstar ska ligga som pappa både till hingstar och ston.
 
Sv: Robin Z-avkommor

Det är ju olika vilka egenskaper som nedärvs till hingst resp sto (eller kan vara), eftersom en hingst lämnar sin X-kromosom till ston och sin Y-kromosom till hingstar.

Vissa hingstar är därför stoproducenter.

Det är också en aspekt att ta hänsyn till när man linjeavlar - bra hingstar ska ligga som pappa både till hingstar och ston.
Bumpar liv i en jättegammal tråd men...

om nu tex robin z nedärver en viss egenskap till ston respektive valacker... valacker som har honom i andra led borde väl inte ha "tillgång" till robin Z-valackegenskaper? De borde väl inte ha funnits i mammans genuppsättning? Eller hur funkar det?
 
En valack som har RZ som morfar har fått sin Y-kromosom av sin pappa och sin X av sin mamma. Så då kan man säga att valacken har fått delar sin X-kromosom av RZ via mamman. MEN alla de andra kromosomerna som inte är könsbundna nedärver ju en häst till sina avkommor oberoende av kön. Så enda gången som man kan säga att RZ nedärver en egenskap enbart till sina döttrar är om den egenskapen sitter på X-kromosomen för om den sitter på vilken annan kromosom som helst (utom Y) så kan den nedärvas till båda döttrar och söner. Hästar har 64 kromosomer och X och Y är bara två av dem så det finns 62 kromosomer till som en egenskap kan sitta på.
 
Apropå RZ, så har mitt sto honom som morfar. Min hästs mamma är ett av fem helsyskon efter RZ (två hingstar, tre ston). En av hingstarna lever inte längre och verkar inte ha tävlat. De andra fyra avkommorna har tävlat en hel del, tre av dem upp till msv/svår klass. Verkar vara en lyckosam kombination!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
34
· Visningar
6 255
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 530
Senast: Enya
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 197
Senast: Masse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 503
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp