robert pinchless bit, kandarstång

weasel_

Trådstartare
Har inhandlat ett Robert pinchless bit, kandarstång, som är rörligt/ledat i mitten vid tungfriheten och nu undrar jag om någon har erfarenhet av ett sådant bett då jag själv inte har det..
Är det bättre än ett vanligt som inte är ledat? är det snällare eller tvärt om?
vill veta allt om det! :)

Och en sak till.. om någon vet vad ett sånt bett kostar så berätta gärna det då jag själv köpte det helt nytt i förpackning till skam pris enligt mig..

Jag kan lägga upp bilder på det om det behövs.

Sv: robert pinchless bit, kandarstång

Verkar vara ett westernbett?

Stångbett vill man inte ha tvådelade.

Lägg gärna upp bild om du kan, får inte riktigt grepp om hur det ser ut, för om du menar att det är tvådelat(?) så är det inte godkänt som kandarstång inom dressyr (om jag inte har missat ngt väsentligt i TR).
Känner inte alls igen märket iheller

Jag tror att jag vet vad det är för bett hon pratar om. Men är inte helt säker. Vill också gärna se en bild. Men om det är ett sånt som jag misstänker så borde det ha ungefär samma funktion som en stång med vipstänger. Fast här vippar det längre in i munnen. Är vippstänger tillåtna? Jag har aldrig tänkt på att kolla upp det för min stång är helt vanlig. Men kunde ju vara lite intressant att veta.

Intressant detta! :)
Här kommer lite bilder för att underlätta..
24403794.jpg

24403852.jpg

Såg nu att det stod Robart pinchless bit och när jag sökte på nätet stod det Robert.. vet inte om det är samma sak..

Jag formulerade mig med orden rörlig/ledad därför att jag vet att det inte är delat :)
och att man inte använder delade stänger som kandarstång.
Så stången är alltså helt rak.. men som sagt se bilderna :)

Jag har bara använt mig av vanlig kandarstång förut, därför är detta intressant!
om det är snälla eller bättre på något vis :)

Jag googlade tidigare och fick upp ett gäng olika westernstänger, därav mitt tidigare svar... missförstod dig också och trodde att den var rörlig/delad inne i munnen.

Vippstänger får du tävla med, vet många som gör det. Är lite lika precist och skarpt mot hästen, men jag föredrar en "fast" stång, det gör även min häst. Men alla är ju olika.

Okej!
Är det bra som "första stång" tro? Har fast stång på mitt sto men ska nu vänja hingsten vid kandar..
Och eftersom att det verkar snällare så kanske det är bättre att börja med..?

Det är väl iof bara att prova, duger det inte så säger han säkerligen ifrån :):)

Jag har exakt likadan kandarstång själv och är nöjd med den.
Delad på mitten.

Köpte mitt med för ett skampris ;)

Man får tävla på det, det var det svaret jag fick när jag frågade.

ahh :)
Får man fråga vad du gav för ditt? *nyfiken*
Känns som att det borde kosta några hundra i alla fall.. men, vad vet jag..

En delad stång kan ju vara bra att skola hästen med i början, eftersom man kan ta i en tygel utan att det påverkar andra sidan i munnen. Mildare vet jag inte om det blir... Tar du i båda tyglarna samtidigt blir det ju som vanligt, snarare att det kan upplevas som ostadigare. En helt rak stång är enligt mitt tycke till för en högt utbildad häst. Med detta kan man ju guida med bara en tygel om det behövs :)

Okej! Det låter ju bra i alla fall :)
Jag får prova det helt enkelt!
Tror det kan bli bättre då han tyckte att den fasta stången vart lite äcklig, men ändå accepterade han det rätt bra:)

har för mig att din hingst (skäcken?) är född 2005 precis som min, du får ursäkta mig om jag är fel ute :)

men varför vänja in kandar på en 3-åring?

hehe inskaffade mig exakt samma i tisdes på ullred för ett verkligt skampris. frågade tom. hon i kassan om det stod rätt på prislappen ;)

när jag kom hem så såg jag att det va en gammal prislapp under som va det dubbla, så det är tydligen ett bett man vill bli av med på marknaden? :(

jag har inte ridit med det än, så jag har ingen erfarenhet av hur det påverkar
annars har jag även ett fast

har för mig att din hingst (skäcken?) är född 2005 precis som min, du får ursäkta mig om jag är fel ute :)

men varför vänja in kandar på en 3-åring?

ja, han är en skäckhingst, men han är född 03 så han är hela 5 år ;)
så det borde inte vara några problem ;)

Köpte också mitt på Gekås, det fanns en prislapp under på mitt exemplar också som visade det dubbla.. men det borde väl ändå kosta mer än det..?

Ibland kan man göra riktiga fynd där :):)

Lätt att blanda ihop alla dessa hästar här i världen :):)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 400
Senast: Petruska
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Amha
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 121
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar