River koppelräck med frambenen

B

baxton

Vi river nästan alltid koppelräcket med frambenen. När det är linjer vad ska jag göra åt det.
Jag funderar på att lägga en bom framför hindret men hur långt ska den ligga från hindret.
Jag har en D-ponny. Det börjar bli frustrerande oxer är inga problem den hoppar vi med stor margenal.

lägg ut en markbom! Testa dig fram och se hur mycket du behöver rulla ut den för att hästen ska hoppa upp sig och inte riva. 2-3 dm kan vara lagom. :)

Jag ska prova med markbom för vi kommer alltid förnära.
Fins det några andra knep som man kan prova?

Tryck av h*n lite tidigare kanske, kom med större galoppsprång. Du kanske backar lite?

Han är väldigt storgalloperad och framot på hinder.
Det är pricis som han inte bryr sig att han river.
Håller man i honom och släpper honom 2 galopsprong innan hindret så tar han ett jätte språng och hoppsan så får han inte plats med ett till

Jag har precis samma problem med min häst. Storgalopperad - stark - och väldigt framåt!
Han river aldrig med bakbenen, men ibland hoppar han av alldeles på tok för nära!

Markbom brukar funka, han får en rundare språngkurva och hoppar bättre då. På tävling så rullar man ju inte direkt ut markbommen, så det gäller att öva mycket hemma. Dessutom att som ryttare försöka "lägga hästen rätt" eller vad man ska säga...

Tack för svaret Chough !
Det är att man blir så läs på att inte komma runt en L:c runda felfrit. För han hoppar alltid bra när man rider tekniskt svåra övningar.Han hiner inte se hindret så tidgt. men på L:c är det för det mästa linjer och koppelräck.
Och långa vägar suck. men det är att öva. :smirk:

Jo, det är trist, speciellt om det går bra hemma på träning!
Hur hoppar han på koppelräck om de är lite läskiga med tex. vattenmatta under? Hoppar han bättre då?

Tuvär fungerar det inte hemma heller. Han hoppar vatten matta utan problem i oxer har inte provat på koppelräcke.
Det har låstsig tåtalt när jag rider mot hindret för jag vet att han kommer att riva.suck 80 cm går bra men höjer vi till 90 cm så blir det pankaka av det hella. På täningar går hanna 110 cm utan problem men vi rider bara täkniska banor. suck

Men prova att lägga t.ex. en vattenmatta, eller koner under räcket! Ofta respekterar hästarna hindret lite mer då. :)

Jag ska prova det men det värsta är väll att han stannar i stället för han är tittig. Blåt är väligt läskit

Då är det bara se till att han hoppar! :) Börja lågt så går det nog bra..

Han hoppade väldigt bra på vatten mattan. Jättefina språng för vi hadde lakt vattenmattan ca 30 cm utanför hindret.( men vi fick studera vatten mattan ca 15 min innan första språnget)

Jag har samma problem, stark, storgalopperad häst som river med frambenen om han kommer för nära. Anledningen är ju att han inte orkar hoppa upp sig när han är för framtung.
Så rid mot med ganska hög hand, alltså, lägg inte ner handen.
Träna studs och likn för att förbättra frambenstekninken.
Jag ska jobba på med min häst ocksÅ!

Tack för svaret Vildros !
det stämer att han skulle behöva mera muskler där bak för att kunna hoppa uppsig och samla sig mera i galoppen. Han är väldigt osäker på tittiga hinder och rusar i mot dom river eller stannar. Det blir som en fleng galopp.
Han är mycke räd för blåt typ vit bom med 10 cm blåt på mitten. Stanar eller hoppar på sidan om blåa fältet suk. jag blit så spänd skälv av det.

Vi håller på att tränar läskiga saker. Varför reagerar hästar på blåt????????
Vit bom men litte blåt på suk

Hästars färgseende kan jag inte så mycket om...
hmm.. men jag har nog inte varit med om någon häst som reagerar mer på blått än någon annann färg.. :confused: Däremot vitt kan de tycka är lite läskigt... :)

Han reagerar på blåablommor i skogen. Vi bygger nya hinder som han har stanat på på tävlingar och hoppas på att tittigheten och koppelräckets problemet ska lösas. Men det dyker alltid upp något annat. Men jag tycker om min ponny än då. :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 976
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar