river klippta katter mer?

GotAsecret

Trådstartare
har hört att katter som får klorna klippta med jämna mellanrum klöser mer än katter som inte/sällan klipps... fick höra att en på msn har en katt som klipps jätteofta river sönder massa grejer o tänkte höra vilka erfarenheter ni har av detta?

Sv: river klippta katter mer?

Vi har två innerkatter varav den ena klipps varje och den andra varannan vecka, och de klöser snarare mindre än de två utekatter vi hade som sällan klipptes. men lär man katten att använda klösbräda så behöver man ju inte oroa sig för att katten ska klösa sönder saker?

hur "lär" man den? jag har inga såna problem med min katt så jag vet inte :angel:

jag lärde mina katter använda klösbräda genom att spreja den med kattmynta.
Tidigare brukade katterna klösa liiiite på mattor, soffor, sängar, dörrar...ja. allt som var klösbart.
Men jag tycker inte klippta katter klöser mer. Har ju två som jag inte klipper klorna på då dom sköter det själv.

Många av dom biter själva sina klor lite kortare faktist ibland när dom kliat sig själv. Antar dom menar att klorna kanske är lite långa/vassa.

Har alltid klippt klorna på mina katter och de är inte klösiga av sig. De har fått lära sig att klöser gör man på klösmöbler.

hur "lär" man den? jag har inga såna problem med min katt så jag vet inte :angel:

man kan själv klösa lite på brädan när katten ser på, så brukar det fatta vad det är frågan om. du kan även ta kattens framtassar lite försiktigt och klösa med dem på brädan.
Annars brukar det funka ganska bra att spruta med kattmynta på klösbrädan (en del katter gillar pappersbrädor bättre också, vissa har redan kattmynta på sig) :)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 224
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 309
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 267
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama