Riven/strimlad betfor

aiquen

Trådstartare
Hur länge ska egentligen riven/strimlad betfor svälla innan man kan fodra med det? Och hur mycket mer vatten än betfor behövs det?

Jag har nu låtit ca en halv dl betfor (vet inte hur mycket det är i vikt sett) ligga i blöt i rätt hett kranvatten (lite mer än dubbelt så mycket vatten som betfor) i en timme och det har ju svällt mycket men är fortfarande 'hårt' inuti. Är det OK att fodra med det då eller måste det vara mjukt rakt igenom för att vara färdigsvälld?

Tacksam för svar!
 
Betfor är segt och lite hårt, det blir aldrig så mjukt så att du kan mosa det.

Blöter du i kallt vatten räcker det med 30-45 minuter för att det ska vara ätbart. Med hett vatten går det mycket snabbare! :)
Jag brukar ta ca dubbel mängd vatten, till 0,5 dl betfor blir det alltså ca 1 dl vatten. Men hellre en skvätt för mycket än för lite, såklart!
 
Okej, jag har alltid hört att betforn ska vara så mjuk så man kan mosa den fast det kanske bara gäller pelleterad betfor då? Eller inte alls? För det spelar liksom ingen roll hur länge jag låtit min ligga i blöt, det blir ändå inte så mjukt så jag blev lite fundersam. :)

Men tack för svaret!
 
Mosa? Tugga på en istället så känner du om den är hård eller mjuk.
 
Man vad är hård eller mjuk då? Betforn som låg i ungefär 1½ timme tidigare idag hade helt klart svällt mycket, men var rätt seg och inte mjuk rakt igenom. Som lite tjockare riven morot ungefär. :p
 
Pelleterad betfor blir just bara "mos" men den strimlade är fortfarande strimlad och ska kännas lite "svampig". Alltså det ska vara lite "gung" i den när du trycker...

Sen kan du lyssna oxå om betforen forfarande sväller....ganska intressant ;)
 
Alltså, tuggmotstånd får du ju, kan du tugga utan problem räcker det.
 
Jag har i varmvatten, minst dubbelt så mkt vatten som betforn och så låter jag det svälla i en timme minst.
 
har du riven betfor i varmt kranvatten (40-45 grader) så räcker det med 40 minuter, har du pelleterad får du vänta 4 timmar..

lilla listan på hur länge betfor sväller
Kokande vatten
Riven 5 min
pellet 30 min

Varmt kramvatten
Riven 40 min
pellet 4 timmar

kallt vatten
riven 2½ timmar
pellet 5 timmar

:)
(Källa: har gjort betfortest själv och väntat och väntat och väntat)
 
fick höra en gång att det inte var bra att svälla betforn i varmt vatten.. Någon som har ett svar på Varför?
:confused: :confused:
 
Vet inte riktigt, men kanske för att det just sväller så snabbt! Om man har större mängd betfor är det inte säkert all betfor blir blöt! Det har jag råkat ut för...Inte så kul när man efter halva hinken kommer ner till osvälld betfor...

Men jag brukar göra så att jag häller på lite kallt vatten först och röra om ordentligt och sedan tillsätta det kokande vattnet... Då har det funkat bra!
 
Varmt vatten ur kranen innehåller ofta koppar (många rör är gjorda av koppar och värme löser ut koppar ur rören). Något som hästar är känsliga för. I extremfall kan det bli förgiftning (risken ökar också om man regelbundet använder varmt kranvatten)
 
Vet inte riktigt, men kanske för att det just sväller så snabbt! Om man har större mängd betfor är det inte säkert all betfor blir blöt! Det har jag råkat ut för...Inte så kul när man efter halva hinken kommer ner till osvälld betfor...

då har du nog för lite vatten i betforn..
 
Noop....
Hade i precis lika mycket kokande vatten som jag brukar ha i kallt vatten. Så så kan det inte vara!! ;)
 
Jag har pelleterad betfor och när den är färdig svälld så ser jag ingen skillnad på den och den "vanliga".....
I betfor broschyren så står det en timma för vanlig och två för pellets men gärna över natten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp