Ritning till rockard

Presto

Trådstartare
Tjo! Det är så att jag ska nu försöka köra in min ponny, men jag har ingen rockard. Då sa min bror att han kunde göra en till mig (han jobbar på ett svetseri (stavning?)). Jag trodde honom inte, han har nämligen aldrig sett en rockard. Så jag visade en bild och han sa att det skulle nog vara lätt ordnat :eek:

Så nu undrar jag om det finns någon som har byggt en rockard själv? Eller har någon ritning, eller vet en bra sida med ritningar?
Hade tänkt mig något liknande
rockard_b_storsta_hjuen_1.jpg

Tycker ni att det ens är någon idé att försöka bygga en rockard själv?

Tacksam för svar

Sv: Ritning till rockard

Hej!
Jag har tyvärr ej nån ritning.
Men vi ska också bygga en fast vi ska ha större däck och trä skaklar men annars är det ungefär som på bilden, men det kan nog inte spela nån roll. men iaf så utgår vi ifrån en vanlig bil axel, kan hitta en på skroten billigt och sen är det bara att bygga därifrån och prova sig fram. Jag lovar sätta in en bild så fort våran är färdig :)
Lycka till!

Kan du inte skriva ut en massa bilder på rockarder så kanske ni kan ordna en ritning själv?

A det var en bra idé. Men varken min pappa eller min bror har sett en rockard IRL. Men jag ska pröva att göra en ritning till helgen ;)

Åk till någon som har en rockard och ta måtten på den. Så får de ju se hur det ska se ut.

Visst kan man bygga en rockard själv !

Då kan man ju få vagnen som man vill ha den själv.

Dock bör du, speciellt vid inkörning ha lite rejälare hjul än vad man har på rockarden på din bild - cykel/moped-hjul hör hemma på en sulky tycker jag, dom är alldeles för klena. Har självt knäckt ett par sådana hjul då man har kört lite "häftigare".

Tänk på att grejjorna ska hålla för en skentur, en skentur är visserligen ett utomordentligt fiasko men man ska enligt det gamla talesättet (ofta använt inom armén) "Hoppas på det bästa men planera för det värsta"... dvs alltid ha ett extra ess i rockärmen oavsett om man behöver det eller ej.

En rockard byggd på en bilaxel är kanonbra vid inkörning eftersom man inte behöver oroa sig för att ett par bilhjul ska gå sönder i första taget - med extra kraftig utrustning vid inkörningen så kan man lägga all uppmärksamhet på hästen !

Bygger man på bilaxel blir inte vagnen, som en del påstår, för tung.
Tvärtom så sjunker bilhjulen inte ner lika lätt i marken och kan därför ofta vara mer lättrullad än många vagnar med smalare hjul om underlaget är annat än hårdgjord väg.

När du sen har kommit en bit på vägen så kan du köpa en dyr "finvagn" och ha kvar bilhjulsrockarden för att busköra med :d, buskörning är ju största anledningen till att köra överhuvudtaget...

Vid användandet av draglinor så ska ju då draglinjengenom navet på hjulet för att vagnen ska bli så lättrullad som möjligt, för att få draglinorna att inte gå så brant neråt (kan vara av intresse vid inkörning om du inte har vant in hästen vid låga draglinor) så ska du ha så höga hjul som möjligt.

En gig kan vara av intresse vid inkörning just på grund av att man på en sådan kan ha en draglinje som ligger högre vilket minskar risken för att hästen kliver över en draglina eller hoppar över skaklarna.

Lycka till !

Senast ändrad:

Tack så mycket för alla svar :D

Ska nog se till att det blir lite bredare hjul på vagnen, men någon "buskörning" kommer jag nog inte våga :o

Jag fick nämligen åka med en kompis när hon körde sin shettis, och jag var livrädd att vagnen skulle välta hela tiden haha trots att vi körde på ganska platt underlag!

Välta med häst och vagn har jag inte gjort sedan jag var liten, typ 7.... då välte jag med en 4-hjulig flakvagn i ett potatisland :D

Värst var nog ändå när ponnyn fick för sig att hoppa en stenmur med vagn bakom :eek:.

Så visst är man lite lugnare nuförtiden, men en liten galopp är ju ganska uppiggande och hör definitivt till livets små glädjeämnen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka