Ritning på lösdrift, vad tycker ni?

S

snorkan

Vad tror ni om detta förslag på lösdrift några mått som inte är bra eller så?

Något jag bör tänka på? något som går att göra bättre?

Är inte helt fast med dessa mått, men 8 meter kortsida vill jag gärna ha kvar, men längden på 6 meter kan jag ändra på.

Sv: Ritning på lösdrift, vad tycker ni?

Hade ju varit en fördel om jag visste hur man bifogade ritningen åxå :confused:

Nej jag ger upp, Bukefalos är den mest irriterande sida jag varit in på tror jag! fan vad allt ska vara komplicerat här, lägger upp min bild när sambon kommer hem som är lite bättre på sånt här än vad jag är

Jag tror att ligghallen är för liten om alla hästarna ska vilja vara inne samtidigt.
Minimimåtten är enligt mig alldeles för snålt tilltagna för att hästarna ska vilja gå in och vila.
Många säger att deras hästar vill vara ute i alla väder för att det inte använder ligghallen men där jag har min häst finns det två lösdrifter, en där tre ponnyer går där det fodras tre gånger om dagen, en större med elva hästar där det är fri tillgång på hösilage.

I båda lösdrifterna är hästarna ganska mycket inne, är det dåligt väder är de alltid inne.
Den stora ligghallen är ca 250 m2, den lilla vet jag inte.

Jag har bara gått efter vad reglerna säger, och som jag förstod det så gäller 80% av vuxen häst, normalt är ju en box på 9 Kvm.....så jag räknade på 7,2 kvm per häst eftersom jag hade tänkt att utfodringen skulle ske ute.

är osäker om jag ska gjuta platta eller inte?

Gjuter jag inte platta kan jag ju göra större lösdrift (blir billigare)

Men du tycker alltså att det blir för litet för 3 hästar även fast jag håller mig till rekommendationerna?

Mina två hästar, halvblodstyp på drygt 160cm och D-ponny går på lösdrift och dom har sitt vindskydd uppdelat som två bås. Det ena är 3x3,5 och det andra 3x3. Dom går gärna in där och ställer eller lägger sig och vilar.
Klämma in en till häst där skulle jag inte vilja eller kunna göra. Helst skulle jag ha större så att de hellre står tillsammans än i varsitt bås.
Det är bra att ha lite "för stort" så att man kan utfodra inne i ligghall/vindskydd om det är riktigt dåligt väder..
Jag har ingen platta, men hade gärna haft det. Men då jag bara är inhyrd är jag nöjd ändå =)

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
981
Senast: hamilton1
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 016
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V