Ritalin och risperdal samtidigt?

Grazing

Trådstartare
Jag har ju inte någon adhd diagnos men har ändå fått Ritalin nu för att öka effekten av Voxra som jag nyligen börjat ta. Det som gör mig väldigt fundersam är att nu när jag läste om ritalin att den inte verkar gå bra ihop med Risperdal som jag tar mot psykos? Att psykosrisken ökar genom att blanda dessa?

Hur kan min läkare har tänkt där tro? Att det får vara värt risken för psykos kanske för att få snabbare effekt av Voxran? Vet att ingen här kan veta hur han tänkt men det kanske finns någon bra förklaring ändå? Har nämligen drabbats av en del psykoser under året, röster som jag fortfarande hör men som blivit mycket bättre med Risperdalen, kanske därför han inte ville ta bort den?

Vet att han tyckte det var lite akut för att få någon effekt av det antidepressiva men ändå. Någon här som ätit denna blandning av mediciner? Har även ordinerats stesolid 5 mg 3 ggr per dag vilket jag tycker är ganska så mycket. Men kan det ha att göra med att psykosrisken är större, men då borde inte stesolid hjälpa heller..

Någon som vet nåt om denna kombination av mediciner och hur det fungerar? Jag har ju även väldiga matproblem och är redan åt det smalare hållet vilket jag läst att Ritalin inte direkt hjälper mot då det minskar hunger? Dock så hjälper ju Risperdalen mot det då det ökar på aptiten, kanske det jämnar ut sig nu? Risperdalen gör ju mej ganska trött så kanske blir piggare med Ritalin nu?

Ska samla lite mod att våga mig på att ringa/mejla läkaren för att höra men antar att han vet vad han gör? Jag är dock lite förvirrad.

Är det samma läkare som skrivit ut alla medicinerna? Eller är han insatt i alla medicinerna du äter?
Jag hade ställt kontrollfrågan till läkaren om att använda dem tillsammans.

Han kan mycket väl veta vad han gör, men han kan också ha missat.

Hur de verkar dvs om du blir piggare eller får mer/mindre aptit tror jag kan vara ganska individuellt mellan olika användare.
Det är ju biverkningar i så fall och vissa får dem, andra inte så även om någon har en erfarenhet kan det ju vara annorlunda för dig.

Är det samma läkare som skrivit ut alla medicinerna? Eller är han insatt i alla medicinerna du äter?
Jag hade ställt kontrollfrågan till läkaren om att använda dem tillsammans.

Han kan mycket väl veta vad han gör, men han kan också ha missat.
Det är samma läkare som satte in voxran, Risperdalen fick jag av läkaren sist på psyk nu tidigare i höst så den är väl relativt ny också. Sen oktober ungefär. Men han är ju insatt i allt jag tar så att säga, vi har pratat mycket om det nu dom två gånger jag träffat honom och han höll med om att det var bra att byta till Riseperdal från Zyprexa som jag å tidigare i våras, och skrev även ut mera av risperdalen nu i samband med Ritalinen. Så han vet ju att psykosrisken är hög iallafall.

Annars vad jag läst om Ritalin verkar väldigt många reagera olika på..men den viktigare frågan för mig är nog den om psykosrisken egentligen tror jag. Men jag har aldrig hört någon blanda dessa två.

Det är samma läkare som satte in voxran, Risperdalen fick jag av läkaren sist på psyk nu tidigare i höst så den är väl relativt ny också. Sen oktober ungefär. Men han är ju insatt i allt jag tar så att säga, vi har pratat mycket om det nu dom två gånger jag träffat honom och han höll med om att det var bra att byta till Riseperdal från Zyprexa som jag å tidigare i våras, och skrev även ut mera av risperdalen nu i samband med Ritalinen.

Annars vad jag läst om Ritalin verkar väldigt många reagera olika på..men den viktigare frågan för mig är nog den om psykosrisken egentligen tror jag. Men jag har aldrig hört någon blanda dessa två.
Det här känns inte som någon på ett forum kan eller ska svara på. Låter som en komplex situation där nog bara förskrivande läkare kan svara för hur hen tänkt och om hen tänkt på just den aspekten du frågar efter.

Det här känns inte som någon på ett forum kan eller ska svara på. Låter som en komplex situation där nog bara förskrivande läkare kan svara för hur hen tänkt och om hen tänkt på just den aspekten du frågar efter.
Men det är väl inte helt omöjligt att någon på ett forum har ätit kombinationen av dessa läkemedel? Hade gärna hört andras erfarenheter av läkemedlen. Någon annan i sverige måste ju ha ätit detsamma kan jag tycka. Är ju ändå en del folk här på buke.

• Gilla
Reactions: Sar
Absolut, men i stort sett alla de frågor du ställer bör förskrivande läkare besvara.
Nja, jag frågade främst efter om någon har erfarenhet av medicinerna ihop. Vilket jag oavsett vill veta. För uppenbarligen så tycker ju läkaren att detta går ihop och det jag läser så verkar det inte alls gå ihop.

Snarare tvärtom, rena kunskapsfrågor eller få hjälp att tolka läkarens ordination:

Jag har ju inte någon adhd diagnos men har ändå fått Ritalin nu för att öka effekten av Voxra som jag nyligen börjat ta. Det som gör mig väldigt fundersam är att nu när jag läste om ritalin att den inte verkar gå bra ihop med Risperdal som jag tar mot psykos? Att psykosrisken ökar genom att blanda dessa?
Rent medicinsk fråga.

Hur kan min läkare har tänkt där tro? Att det får vara värt risken för psykos kanske för att få snabbare effekt av Voxran? Vet att ingen här kan veta hur han tänkt men det kanske finns någon bra förklaring ändå? Har nämligen drabbats av en del psykoser under året, röster som jag fortfarande hör men som blivit mycket bättre med Risperdalen, kanske därför han inte ville ta bort den?

Vet att han tyckte det var lite akut för att få någon effekt av det antidepressiva men ändå. Någon här som ätit denna blandning av mediciner? Har även ordinerats stesolid 5 mg 3 ggr per dag vilket jag tycker är ganska så mycket. Men kan det ha att göra med att psykosrisken är större, men då borde inte stesolid hjälpa heller..
Det vet bara din läkare

Någon som vet nåt om denna kombination av mediciner och hur det fungerar? Jag har ju även väldiga matproblem och är redan åt det smalare hållet vilket jag läst att Ritalin inte direkt hjälper mot då det minskar hunger? Dock så hjälper ju Risperdalen mot det då det ökar på aptiten, kanske det jämnar ut sig nu? Risperdalen gör ju mej ganska trött så kanske blir piggare med Ritalin nu?
Möjligtvis här ställer du en fråga till en person som äter kombinationen, men här är ju eg mest samma funderingar som ovan.

Ska samla lite mod att våga mig på att ringa/mejla läkaren för att höra men antar att han vet vad han gör? Jag är dock lite förvirrad.
Kontakta hen!

Snarare tvärtom, rena kunskapsfrågor eller få hjälp att tolka läkarens ordination:

Rent medicinsk fråga.

Det vet bara din läkare

Möjligtvis här ställer du en fråga till en person som äter kombinationen, men här är ju eg mest samma funderingar som ovan.

Kontakta hen!
Men allvarligt talat, är det ett måste att dela upp och gå in på detaljer exakt om vad jag skrivit och vad jag undrar? Att dissekera meningarna och gå in på varje detalj? Det räcker inte att jag frågar om någon har erfarenhet av detta och vet åt vilket håll läkaren kan tänkas tänka åt? Är det så jäkla viktigt att ha rätt att du måste gå in på dom detaljerna istället för att jaha, det undrade du, men dåså.

Om nu någon har ätit kombinationen av det här så kanske den personen vet om varför dens läkare ordinerade det till den, inte helt omöjligt min läkare tänker åt samma håll då. Om den personen fått en bättre förklaring. Eller någon förklaring. Framför allt så kanske jag får isåfall veta om ifall det är en väldig risk eller om fördelarna överväger riskerna.

Om du nu måste veta det för att inte fortsätta ifrågasätta allt jag skriver så har jag fruktansvärt svårt för att ta kontakt med läkaren, att mejla eller ringa eller fråga. Att då fråga på ett forum om någon har en läkare som skrivit ut samma sak känns betydligt lättare för mig, det får mig att inte vilja kasta mig ut från närmsta fönster. Det är inte det lättaste att ta sig fram själv inom psykiatrin när man har sånna problem. Då bör internet och forum underlätta men nä, uppenbart inte.

Har du inget svar så låt bli att svara hellre, folk som har erfarenhet av medicinerna var och en för sig eller ihop kanske kan svara. Jag skrev ju i första inlägget att ingen här vet hur min läkare tänker men det räckte tydligen inte att skriva, var inte tydligt nog. Och att spekulera om någonting går inte heller tydligen.

Senast ändrad:
Men allvarligt talat, är det ett måste att dela upp och gå in på detaljer exakt om vad jag skrivit och vad jag undrar? Att dissekera meningarna och gå in på varje detalj? Det räcker inte att jag frågar om någon har erfarenhet av detta och vet åt vilket håll läkaren kan tänkas tänka åt? Är det så jäkla viktigt att ha rätt att du måste gå in på dom detaljerna istället för att jaha, det undrade du, men dåså.

Om nu någon har ätit kombinationen av det här så kanske den personen vet om varför dens läkare ordinerade det till den, inte helt omöjligt min läkare tänker åt samma håll då. Om den personen fått en bättre förklaring. Eller någon förklaring.

Om du nu måste veta det för att inte fortsätta ifrågasätta allt jag skriver så har jag fruktansvärt svårt för att ta kontakt med läkaren, att mejla eller ringa eller fråga. Att då fråga på ett forum om någon har en läkare som skrivit ut samma sak känns betydligt lättare för mig, det får mig att inte vilja kasta mig ut från närmsta fönster.

Har du inget svar så låt bli att svara hellre. Jag skrev ju i första inlägget att ingen här vet hur min läkare tänker men det räckte tydligen inte att skriva. Och att spekulera om någonting går inte heller tydligen.
Jag ville vara tydlig med vad jag tänkte och förklara det på ett enkelt sätt.

Jag tänker bara att det kan bli väldigt farligt om någon går in och rekommenderar det ena eller det andra och att det kanske inte är helt lämpligt eftersom det rör sig om en allvarlig bakgrund och kraftfulla läkemedel. Sen får du tycka vad du vill om det, Svarar gör jag om jag tycker att jag har något att bidra med, och just nu tycker jag det. Sen håller du inte med, men det råkar också vara ett diskussionsforum, man får inte alltid de svar man önskar.

Jag ville vara tydlig med vad jag tänkte och förklara det på ett enkelt sätt.

Jag tänker bara att det kan bli väldigt farligt om någon går in och rekommenderar det ena eller det andra och att det kanske inte är helt lämpligt eftersom det rör sig om en allvarlig bakgrund och kraftfulla läkemedel. Sen får du tycka vad du vill om det, Svarar gör jag om jag tycker att jag har något att bidra med, och just nu tycker jag det. Sen håller du inte med, men det råkar också vara ett diskussionsforum, man får inte alltid de svar man önskar.

Men om någon har erfarenhet av det, ätit det ihop så är det knappast något som den rekommenderar, det är inte dens idé utan då fortsätter jag bara följa det som läkaren har sagt jag ska göra. Jag vill höra andras erfarenheter och sen är väl det upp till mig om jag vill chansa eller inte. Mediciner fungerar ju olika för alla och man kan bara berätta sina egna erfarenheter av dom.

Min läkare är väl medveten om mina mediciner som jag skrivit. Han är knappast ny inom området. Om någon säger till mig att ja, jag har ätit kombinationen och den hjälpte då är det ju antagligen inget konstigt med det. Oavsett vad det står om det på internet.

Och som jag skrev i första inlägget så vet jag om att bara min läkare vet hur han tänker, det skrev jag för att jag behöver ingen upplysning om att det bara är han som kan svara på det. Nu råkar det vara ett enormt problem att kontakta honom, hör jag att det inte är ett problem för andra så följer jag bara det läkaren har sagt för då är det uppenbart inget jättekonstigt att ta medicinerna ihop.

Och även om det är ett forum så kan man väl tänka till lite och fråga sig själv om det verkligen är relevant att skriva det, men grattis då jag antar att du fick ut mycket av att kommentera att det bara är min läkare som kan svara på det här..trots att jag skrev det i första inlägget att jag vet om det men vill höra andras erfarenheter.

Men skitsamma, jag lägger ner det. Struntar i tråden. Struntar i mitt mående med, ingen mening med det ändå. Varför inte bara överdosera alltihop så slipper jag undra och bry mig överhuvudtaget. Tänkte ju att jo men visst, lite friskare kanske jag blivit då jag ändå försöker men näe. Internet är mer skit en verkligheten.

Senast ändrad:
Men skitsamma, jag lägger ner det. Struntar i tråden. Struntar i mitt mående med, ingen mening med det ändå. Varför inte bara överdosera alltihop så slipper jag undra och bry mig överhuvudtaget. Tänkte ju att jo men visst, lite friskare kanske jag blivit då jag ändå försöker men näe. Internet är mer skit en verkligheten.

Jag tycker absolut du skall kontakta din läkare. Det verkar inte alls som du är i balans. De svar du får på ett forum är just "forum-svar" och om du är orolig så skall du givetvis i första hand tala med läkaren.

Tag nu mod till dig och be att få dina frågor besvarade så skall du se att du mår bättre bara för det. *pepp*

@Grazing jag kan inget om dina mediciner men på min vårdcentral så finns det en speciell tjänst där man kan boka tid för att gå igenom ens mediciner.

Den som håller i det är specialutbildad just på hur olika mediciner fungerar/inte fungerar ihop.

Min pappa tex fick ändrat till andra mediciner då två av dom han hade fått inte fungerade ihop om man samtidigt tog en tredje medicin.

Kanske har din vårdcentral en liknande tjänst att erbjuda? Hos oss är det väldigt lätt att få en tid för medicingenomgång och är det några oklarheter så kontaktas läkaren som skrivit ut preparatet via interna kanaler (lättare att få tag i läkaren på det sättet).

Tänkte att du skrev att din läkare är svår att få tag på.

Tycker det låter lite konstigt iaf att sätta in Voxra om du redan har matproblem, dessutom om även Ritalin minskar hunger. Voxra ges ofta i samband med Mirtazapin för att få bort de extrema hungerskänslorna som Mirta ger, har även hört att en del fått Voxra när de slutar röka för att de inte ska ersätta rökning med att dra igång ett småätande i början, samt folk med problem med hetsätning. Så det ska tydligen vara väldigt hungersdämpande.

Bör ju finnas något annat än Voxra att ta så du slipper äta Ritalin bara för att öka effekten om det nu kolliderar med den andra medicinen som du behöver för din psykos.

Ibland kan läkemedel kombineras fastän det tex står i Fass att de inte bör det, allt efter en risk/nytta-bedömning som läkaren tar.
Även om någon på forumet ätit samma kombination är vi alla individer och kan således reagera olika på samma mediciner och likaså kan anledningen till att vi äter samma mediciner vara olika.

Försök få kontakt med läkaren imorgon, eller åtminstone någon på vc/psyk (där du träffade läkaren helt enkelt) så ska du se att du får svar på dina frågor.

Ring (eller maila) läkaren dina frågor! Eller ring mottagningen och be en sköterska om råd ifall han är svår att nå. Det är jättebra att du är uppmärksam och läser bipacksedlarna, även om din läkare (förmodligen) har koll på läget.
Man ska alltid fråga om man känner sig osäker, det brukar inte ses som konstigt alls utan som positivt eftersom man visar intresse för sitt mående. Och man vill ju känna sig så trygg som möjligt med sina mediciner. :)

Jag har inte erfarenhet av medicinerna i kombination, men jag har haft ritalin i omgångar. Tappade aptiten en del gånger men inte alltid, så det kan variera. Be att få komma till dietist så kan du lära dig hur du äter så närings- och kaloririkt som möjligt på liten mängd, om det är att äta ordentliga portioner du har svårt med.
När jag var aptitlös hjälpte näringsdrycker mig mycket, dels var det lätt att bara dricka i sig näringen, och dels ökade det min aptit i övrigt.

Lycka till och ta hand om dig! Kram.

Kontakta din läkare, är hen svår att gå tag på kanske någon annan på mottagningen kan svara. Apotekspersonalen kan ibland också svara på vilka kombinationer man bör undvika, även om man kan bli förskriven det ändå för att nyttan anses större än risken. Läkemedelsupplysningen har jag för mig att man också kan ringa och fråga om man kan ta olika mediciner.

Alla reagerar olika och har olika skäl/bakgrund till medicineringen.

@Grazing jag kan inget om dina mediciner men på min vårdcentral så finns det en speciell tjänst där man kan boka tid för att gå igenom ens mediciner.

Den som håller i det är specialutbildad just på hur olika mediciner fungerar/inte fungerar ihop.

Min pappa tex fick ändrat till andra mediciner då två av dom han hade fått inte fungerade ihop om man samtidigt tog en tredje medicin.

Kanske har din vårdcentral en liknande tjänst att erbjuda? Hos oss är det väldigt lätt att få en tid för medicingenomgång och är det några oklarheter så kontaktas läkaren som skrivit ut preparatet via interna kanaler (lättare att få tag i läkaren på det sättet).

Tänkte att du skrev att din läkare är svår att få tag på.

Jag tror inte att man på vårdcentralen har kompetens att bedöma lämpligheten av den läkemedelskombinationen!
Hur förskrivande läkare har tänkt har jag inte en susning om; har inte direkt erfarenhet av något av preparaten utom Risperdal men tänker att det här är något man provar sig fram till. Kan knappast vara vanligt att skriva ut Ritalin "off label" (dvs till annat än det medlet är godkänt för).

Misstänker att det du syftar på är en genomgång troligen med apotekare/farmaceut som ju är väldigt kunniga i hur läkemedel kemiskt fungerar tillsammans.
Men många gånger ser apotekarna/farmaceuterna så kallade interaktioner och avråder från kombination, när symtombilden innebär att läkaren gör ett annat ställningstagande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle skriva, men jag har börjat med antidepressiv medicin. Jag vet att det är många här på...
Svar
5
· Visningar
908
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur