Glimris

Trådstartare
Fick idag tips om att riskli brukar fungera att ge fånghästar. Ingen stärkelse men ändå energi och stabiliserande för magen. Någon som provat? Låter intressant.

Sv: Riskli

Beror på vad du vill uppnå med fodret?
Är hästen för smal?
Linfrökaka är ett bra alternativ i så fall.

Ärligt talat vet jag inte. Jag vill bryta mönstret. Jag vet bara att min ponny har IR och han får enbart hö men det händer inget efter en månad på butta. Jag har ju samma hö, har visserligen tagit bort hösilaget som han fick två mål per dag för att dryga ut höet. Jag har ingen analys på sockret men höet håller 50 g smb.råpr/kg foder och 7,6 i energi. ponnyn är smal och ständigt hungrig, vet inte vad jag ska ge den. Den får 5kg hö plus 2kg halm. Hösilaget hade konstigt nog samma värde per kg foder, men jag chansade att ersätta de målen. jag kanske skulle gjort tvärtom.Silaget höll 76 i ts.Tänkte att riskli var skonsamt för magen och tarmfloran???

Jag tycker att om din häst inte har blivit bättre på en månad så är det första du ska göra att skicka in en analys så att du får veta sockret. Kanske ligger det högt och det är det som ger problem.
Om du vill ge något som hjälper magen så kan jag rekomendera linfrökakapellets. Det hjälper magen. Du kan också ge vanlig bakjäst, en om dagen, det hjälper magen att få och behålla en bra tarmflora.

Det är hög energi i riskliet, så det ska nog vara en svårfödd fånghäst då.

Jag är lite tudelad. Jag har gett riskli till svårfödd där jag ville undvika socker och stärkelse, och det fungerade bra. Men samtidigt är det inget jag skulle ge fångis/IR-häst om det fanns andra alternativ, då jag är lite fundersam om man vet vad gammaoryzanolet kan göra eller inte med dessa hästar.

I ditt fall skulle jag inte ge riskli nu, utan sockeranalysera höet, och vill du hjälpa magen etc finns det andra foder (t ex melassfri lucern) jag hellre skulle ge. Och så bakjäst då.

min ponny har IR och han får enbart hö men det händer inget efter en månad på butta.

Jag håller med TinyWiny. Har din häst inte blivit bättre på en månad så innehåller ditt hö förmodligen för mycket socker (eller stärkelse). Gör en sockeranalys av ditt hö och blötlägg höet tills vidare innan du utfodrar.

Betfibrer och riskli är helt OK för IR-hästar. Ett grovfoder innehåller tyvärr inte alla näringsämnen som din häst behöver. Du måste därför komplettera foderstaten med de näringsämnen som det är brist på.

Är det fånget som fortfarande är igång efter en månad på butta? Skulle omgående se till att byta smärtstillande alt börja trappa ned och ta bort det och se till att få en dos gastrogard så att man får något ordentligt för magen som säkerligen tagit en del stryk av buttan och lite mat. (Jag upplever att man har lite för lätt att alltid skylla på grovfodret hela tiden hur liten mängd hästen än får i sig, ibland så är det annan påverkan som gör att hästen inte blir frisk.)

När det är gjort så skulle jag se till att öka upp näringen lite till beroende på häst genom hö och om hästen tycker om halm så skulle jag öka mängden för ren halmenergi är jag inte det minsta rädd för till en fång/IR häst.

Alt två att stå kvar på mängden grov och istället tillsätta sköljd betfor som är ett säkrare kort sjukdomsmässigt än lucern och riskli.

I ett läge där hästen är sjuk skulle jag inte chansa med något av dessa foder eller annat iom att man inte vet hur individen kommer att reagera. Vi har två ponnysar i stallet med IR varav en haft fång och två som ligger precis på gränsen. Tre av dessa individer reagerar helt olika på riskli. Av de två värsta så blev en sjukare och en bättre, den tredje ingen skillnad i sina kroppar av riskli.

Senast ändrad:

Fast just att ett fånganfall inte avklingar som 'det borde' kan ju just på en IR-häst bero på att socker ligger och triggar. Så jag tycker faktiskt inte det är att 'alltid skylla på grovfodret' att rek sockeranalys då.

Oavsett smärtstillande och dos, så om anfallet ligger och triggas av höga sockerhalter så kommer man ju inte få bukt med det förrän man får ner sockret. Och är grovfodret den enda potentiella sockerkällan, så är det ju där man måste kolla sockerhalten.

Sen, jag har ju varit just i den där sitsen att det var höets sockerhalt som var boven (jag anser inte felet var grovfodret utan sockret, men de satt ju sas ihop), anfallet vägrade ge sig trots behandling, tid etc men vek ganska direkt när jag fick ner sockret, så propagerar jag väl lite extra för att endera ta reda på vad höet innehåller i sockerväg, eller helt enkelt ge hästen en lågsockerkost (t ex halm och melassfritt lucern istället för hö) för att se om det hjälper.

Jag håller med dig, tycker inte heller att det verkar så optimalt att ge ett foder med hormonpåverkan till en IRhäst.

Det finns annat om man nu måste ge mer än grovfoder.

Har skickat in analys på socker halt nu. Under tiden har jag börjat med ett fångfoder som heter safe and sound och minskat höet nåt kg och ger mera halm. Vet inte om det är inbillning men späcknacken känns lite mjukare...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 392
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel